Bu araştırmada öğretmen algılarına göre yöneticiye güven ve öğretmen sesliliği arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modelinde kurgulanan betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma evrenini Bolu il merkezinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan toplam 2150 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 342 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri elde etmek için kişisel bilgi formu, yöneticiye güven ölçeği ve öğretmen sesliliği ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler normal dağılım göstermediğinden araştırmada non parametrik testlerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin yöneticiye güven ve öğretmen sesliliği algıları yüksek düzeydedir ve öğretmenlerin yöneticilere güveni arttıkça seslilik düzeyleri de aynı yönde değişmektedir. Çalışma hem yöneticiler hem de öğretmenler için bazı önemli çıkarımlar sunmaktadır.
This study aims to determine the relationship between trust in principal and teacher voice according to teachers' perceptions. This descriptive study is designed in the correlational survey model, one of the quantitative research designs. The study's target population consists of 2150 teachers working in primary, secondary and high schools in Bolu city centre. The study sample consists of 342 teachers determined by simple random sampling method. Personal information form, trust in principal scale and teacher voice scale are used to obtain data. Since the collected data do not show a normal distribution, non-parametric tests are used for the study. According to the study results, teachers' perceptions of trust in principal and teacher voice are at a high level and as teachers' perceptions of trust in principal increase, their perceptions of teacher voice change in the same direction. The study offers some significant implications for both principals and teachers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | February 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |