Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahtaların Etkileşim Özelliklerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, , 2704 - 2720, 21.12.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1443427

Abstract

Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahtanın etkileşim özelliklerini kullanımlarını farklı değişkenler açısından incelemeyi amaçlayan bu çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, Kayseri’nin merkez ilçelerinin milli eğitim müdürlüklerine bağlı ortaokullarda görev yapan 212 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlere 15 madde ve 3 alt boyuttan oluşan bir ölçek uygulanmıştır. Ulaşılan veriler bir istatistik paket programına girilerek analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerini kullanma düzeyleri ve yetenek olarak etkileşim alt boyutu ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olduğu, öğretmenlerin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerini kullanma düzeyleri ve ölçek alt boyutları ile yaş ve mesleki kıdem durumu değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı, öğretmenlerin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerini kullanma düzeyleri, yetenek olarak ve uygulamalı görsel-işitsel etkileşimlilik alt boyutları ile bilgisayar işletmenliği sertifikası ve akıllı tahta kullanım semineri değişkenleri arasında ise anlamlı bir farklılığın olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. & Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457-471.
  • Ateş, V. & Açıkgöz, M. (2012). Avantaj ve dezavantajları ile akıllı tahta sistemlerine bakış. ab.org.tr/ab13/bildiri/4.pdf adresinden 13 Mart 2022 tarihinde alındı.
  • Bilici, S. & Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin tpab düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.05210
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç, E. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5.baskı). Pegem Akademi.
  • Demirezen, S. & Keleş, H. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of New Approaches in Social Studies, 4(1), 131-150. https://doi.org/10.38015/sbyy.750007
  • Doğan Yılmaz, G. (2014). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlik algıları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi: Niğde ili örneği. (Tez No. 512494) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Eliçin, Ö. (2017). Özel eğitim sınıf öğretmenlerinin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerine ilişkin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 41-63.
  • Karaca, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. (Tez No. 512494) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kaya, M. T. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ve akıllı tahta öz-yeterliliklerinin incelenmesi: Afyonkarahisar örneği. (Tez No. 547570) [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kennewell, S. & Morgan, A. (2018). Student teachers’ experiences and attitudes towards using ınteractive whiteboards ın the teaching and learning of young children. Australian Computer Society (34), 65-69.
  • Koçak, Ö. & Gülcü, A. (2013). Fatih projesinde kullanılan lcd panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221- 1234.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/programdetay.aspx?PID=354 adresinden 2 Ocak 2022 tarihinde alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Kayseri Milli Eğitim İstatistikleri. http://kayseri.meb.gov.tr adresinden 10 Eylül 2022 tarihinde alındı.
  • Özhan, U. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri ile derslerindeki akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 323372) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Koçoğlu, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde akıllı tahta kullanımı. R. Sever & E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı (3. baskı, s. 163-180) içinde. Pegem Akademi.
  • Tatlı, C. (2014). Akıllı tahtaların etkileşim özelliklerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. (Tez No. 385975) [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ünlü, İ. & Kızılkaya, M. F. (2018). Etkileşimli tahta kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 863-880. http://dx.doi.org/10.21733/ibad.471598
  • Yeşiltaş, E. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde öğretim materyalleri ve teknolojileri. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (1. baskı, s. 223-242) içinde. Pegem Akademi.

Examining Social Studies Teachers' Levels of Use of Interaction Features of Smart Boards

Year 2024, , 2704 - 2720, 21.12.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1443427

Abstract

In this study, which aims to examine social studies teachers' use of interactive features of smart boards in terms of different variables, the screening model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the study consists of 212 Social Studies teachers working in secondary schools affiliated to the national education directorates of the central districts of Kayseri in the 2021-2022 academic year. A scale consisting of 15 items and 3 sub-dimensions was applied to the teachers participating in the study. The obtained data were entered into a statistical package program and analyzed. As a result of the study; It was concluded that there was a significant difference between the level of use of interactive features of smart boards by Social Studies teachers and the interaction sub-dimension as ability and the gender variable, there was no significant difference between the level of use of interactive features of smart boards by teachers and the scale sub-dimensions and the age and professional seniority status variable, and there was a significant difference between the level of use of interactive features of smart boards by teachers, the sub-dimensions of applied visual-visual interactivity as ability and the computer operation certificate and smart board usage seminar variables.

References

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. & Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 457-471.
  • Ateş, V. & Açıkgöz, M. (2012). Avantaj ve dezavantajları ile akıllı tahta sistemlerine bakış. ab.org.tr/ab13/bildiri/4.pdf adresinden 13 Mart 2022 tarihinde alındı.
  • Bilici, S. & Güler, Ç. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin tpab düzeylerinin öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 898-921. http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.05210
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç, E. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5.baskı). Pegem Akademi.
  • Demirezen, S. & Keleş, H. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of New Approaches in Social Studies, 4(1), 131-150. https://doi.org/10.38015/sbyy.750007
  • Doğan Yılmaz, G. (2014). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlik algıları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi: Niğde ili örneği. (Tez No. 512494) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Eliçin, Ö. (2017). Özel eğitim sınıf öğretmenlerinin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerine ilişkin görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 41-63.
  • Karaca, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. (Tez No. 512494) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kaya, M. T. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ve akıllı tahta öz-yeterliliklerinin incelenmesi: Afyonkarahisar örneği. (Tez No. 547570) [Doktora tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kennewell, S. & Morgan, A. (2018). Student teachers’ experiences and attitudes towards using ınteractive whiteboards ın the teaching and learning of young children. Australian Computer Society (34), 65-69.
  • Koçak, Ö. & Gülcü, A. (2013). Fatih projesinde kullanılan lcd panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221- 1234.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/programdetay.aspx?PID=354 adresinden 2 Ocak 2022 tarihinde alındı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Kayseri Milli Eğitim İstatistikleri. http://kayseri.meb.gov.tr adresinden 10 Eylül 2022 tarihinde alındı.
  • Özhan, U. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öğrenme stilleri ile derslerindeki akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 323372) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Koçoğlu, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde akıllı tahta kullanımı. R. Sever & E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı (3. baskı, s. 163-180) içinde. Pegem Akademi.
  • Tatlı, C. (2014). Akıllı tahtaların etkileşim özelliklerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. (Tez No. 385975) [Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ünlü, İ. & Kızılkaya, M. F. (2018). Etkileşimli tahta kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 863-880. http://dx.doi.org/10.21733/ibad.471598
  • Yeşiltaş, E. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde öğretim materyalleri ve teknolojileri. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (1. baskı, s. 223-242) içinde. Pegem Akademi.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Research Article
Authors

Bekir Alperen Keleş 0000-0002-3143-9417

Ahmet Durmaz 0000-0002-9744-2547

Early Pub Date December 13, 2024
Publication Date December 21, 2024
Submission Date February 26, 2024
Acceptance Date October 23, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Keleş, B. A., & Durmaz, A. (2024). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahtaların Etkileşim Özelliklerini Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(44), 2704-2720. https://doi.org/10.35675/befdergi.1443427