Bu araştırmanın amacı öğretmen liderliği ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiyi meta analiz yöntemiyle incelemektir. Bu amaç doğrultusunda dahil etme kriterlerine uygun toplam 47 temel araştırmadan elde edilen 54 bağımsız örnekleme ait etki büyüklüklerinin analizi yapılmıştır. Çalışmada genel olarak, öğretmen liderliği ve akademik başarı arasında pozitif yönlü fakat zayıf düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Etki büyüklüklerinin dağılımı liderlik türü, akademik alan, eğitim kademesi, analiz birimi, katılımcı, bölge ve yayın türüne göre istatistiksel olarak farklılaşmamaktadır. Fakat etki büyüklükleri farklı eğitim kademlerine göre istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmaktadır. Buna göre, öğretmen liderliği ile öğrencilerin akademik başarısı arasındaki ilişkinin etki büyüklüğü cinsinden değeri ilkokul kademesi için Fz=.12 biçiminde zayıf düzeyde iken üniversite, lise ve ortaokul kademelerinde ise sırasıyla Fz=.26, Fz=.38 ve Fz=.30 olmak üzere orta düzeydedir.
The aim of this research is to examine the relationship between teacher leadership and academic achievement of students through meta-analysis. For this purpose, an analysis of the effect sizes of 47 independent samples obtained from a total of 54 primary studies was carried out according to the inclusion criteria. Findings revealed that there is a positive yet weak association between teacher leadership and academic achievement. The distribution of effect sizes does not differ statistically with respect to the leadership type, academic field, education level, analysis unit, participant, location, and publication type. However, the size of effects significantly differs by the education levels. Accordingly, the effect size value in terms of the relationship between teacher leadership and students' academic achievement is weak for the elementary school, with Fz = .12, while it is moderate for the university, high school, and middle school with values of Fz = .26, Fz = .38, and Fz = .30 respectively.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |