Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Parent Support in terms of Children’s Early Literacy and Mathematics Skills

Year 2019, , 87 - 105, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.422261

Abstract

This study aims to examine parents’ support of their children regarding early literacy and mathematics skills at home. Additionally, the effect of some variables such as gender, age, status of taking early childhood education, duration of early childhood education) on parents’ support of children’s early literacy and mathematics skills at home were examined. Screening model was preferred in the study. Sample of the study consist of 110 children who study at early childhood education centers in Aksaray and İstanbul. It was determined that parents’ support their children early literacy and mathematics skills at home in medium level. Parents’ support level at home didn’t show a significant difference according to children’s gender, age and order of birth. Status of taking early childhood education, duration of early childhood education variables made a significant effect on parents’ support in structured activities sub dimension. And lastly, a significant relation was determined between parents’ support of their children’s early literacy skills at home and parents’ support of their children’s mathematics skills at home.

References

  • Akbaba Altun, S., Şimşek Çetin, Ö. ve Bay, D. N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 244-263.
  • Akıncı Coşgun, A. ve Tezel Şahin, F. (2018). Ev ortamında anne çocuk arasında etkileşime dayalı yapılan matematik etkinliklerinin annelerin erken matematik beceri farkındalığına etkisi. 2. Uluslararası Erken Müdahale Kongresi, Sözlü bildiri, 29-31 Mart, Antalya.
  • Aktaş Arnas, Y., Erden, Ş., Aslan, D., Cömertpay, B. (2003). Okul öncesi öğretmenlerin günlük programda yer verdikleri etkinlikler ve bu etkinliklerde kullandıkları yöntemler. G., Haktanır (Ed. ) OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı (ss. 435– 450) İstanbul: Ya-pa.
  • Altıparmak, S. Erken çocukluk döneminde ebeveynlerin okuma-yazmaya hazırlık konusundaki görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, 2010.
  • Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S.,& Lehrl, S. (2012) Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.
  • Aydoğan, Y. (2017). Okul öncesi eğitimi kurumlarında aile katılımı. Anne Baba Eğitimi kitabı içinde s. 102. Ed. Güler Yıldız. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Crnic, K., & G. Lamberty (1994). School readiness conference: Recommendations. Early Education and Development 5(2): 165–76. (3), 241-258.
  • Dönmezler, E. (2016). Okul Öncesi Dönemde Uygulanan Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1, 42-53.
  • Ertürk Kara ve Kılıç Çoksoyluer (2017). Encouragement of Early Academic Skills at Home during Early Childhood Period: Validity and Reliability Study of the EASYC Scale. Univesal Journal of Educational Research. 5 (12), 2294 – 2303.
  • Ertürk Kara, H. G. (2017). Aile Kuramları. Anne Baba Eğitimi içinde (ss. 17-33) Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Ertürk, H. G.E, Gönen, M. & Pianta, R. (2017). Öğretmen Çocuk Etkileşiminin Niteliği ile Çocukların Öz Düzenleme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (4), 880-895.
  • Fraenkel, J., Wanner, N., & Huyn, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education, 8th Editon, McGraw-Hil, New York.
  • Gürşimşek, I (2003). Okul Öncesi Eğitime Aile Katılımı ve Psikososyal Gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 125-144.
  • Hood, M., Conlon, E., & Andrews, G. (2008). Preschool home literacy practices and children’s literacy development: A longitudinal analysis. Journal of Eductaional Psychology, 100, 252-271.
  • Huntsinger, C. S., Jose, P. B., Liaw, F.-R., & Ching, W. D. (1997). Cultural differences in early mathematics learning: a comparison of Euro-American, Chinese-American, and Taiwan-Chinese families. International Journal Behavioral Development, 21, 371–388.
  • Huntsinger, C. S., Jose, P. E. & Luo, Z. Parental facilitation of early mathematics and reading skills and knowledge through encouragement of home-based activities. Early Childhood Research Quarterly 37, 1–15.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kleemans, T., Peeters, M., Segers, E. & Verhoeven, L. (2011). Child and home predictors of early numeracy skills in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 27,471-477.
  • Korat, O. (2009). Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade, Computers & Education, 55, 24–31
  • Lefebvre, P., Trudeau, N. & Sutton, A. (2011). Enhancing vocabulary, print awareness and phonological awareness through shared storybook reading with low-income preschoolers. Journal of Early Childhood Literacy, 11(4), 453-479.
  • LeFevre, J. A., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D. & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41 (2), 55-66.
  • Lynch, J., Anderson, J., Anderson, A., & Shapiro, J. (2006). Parents’ beliefs about young children’s literacy development and parents’ literacy behaviors. Reading Psychology, 27, 1-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programi ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberi (obader). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Nebrig, M. R. (2007). Parent and Teacher Perceptions of Home Activities to Encourage Emergent Literacy. (Doctoral dissertation, Lehigh University,
  • Nokali, N., Bachman, H., & Votruba-Drzal, E. (2010). Parent Involvement and Children's Academic and Social Development in Elementary School. Child Development, 81(3): 988–1005.
  • Phillips, B., M., Menchetti, J. C., & Lonigan, C. J. (2008). Successful phonological awareness instruction with preschool children lessons from the classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 28(1), 3-17.
  • Sénéchal, M (2006). Testing the Home Literacy Model: Parent involvement in Kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure. Scientific Studies of Reading, 10, 59-87.
  • Sénéchal, M. & LeFevre, J. Parental involvement in the development of children’s reading skill: A 5-year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460, 2002.Snow, L. K. 2006. Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early Education and Development 17(1): 7–41.
  • Taşkın, N. (2013). Okul Öncesi Dönemde Matematik ile Dil Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara
  • Uyanık, Ö. & Kandır, A. Okul Öncesi Dönemde Erken Akademik Beceriler, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), s.118-134, 2010.
  • Van Voorhis, F., Maier, M., Epstein, J., & Lloyd, C. (2013). The Impact of Family Involvement on the Education of Children Ages 3 to 8. A Focus on Literacy and Math Achievement Outcomes and Social-Emotional Skills. Mdrc Publishing.
  • Welsch, J. G., Sullivan, A., & Justice, L. M. (2003). That’s my letter! What preschoolers name writing representations tell us about emergent literacy knowledge, Journal of Literacy Research, 35, 757-776.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25.

Okul Öncesi Dönemde Çocuğa Evde Sunulan Desteğin Okuma Yazmaya Hazırlık ve Matematik Becerileri Bağlamında İncelenmesi

Year 2019, , 87 - 105, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.422261

Abstract

Bu araştırmada, çocukların okula hazır olmalarında önemli etkisi bulunan okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerinin evde ailesi tarafından ne düzeyde desteklendiği incelenmiştir. Bununla beraber, çocuğa ilişkin çeşitli özelliklerin (yaş, cinsiyet, okul öncesi eğitim alma durumu, okul öncesi eğitim alma süresi) evde sunulan destek üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırma, betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin en büyük ili olan İstanbul ve küçük bir Anadolu şehri olan Aksaray’da okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 110 çocuk oluşturmuştur. Ailelerin okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerini evde orta düzeyde desteklediği belirlenmiştir. Ailelerin çocukların okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerini destekleme düzeylerinin çocuğun cinsiyetine, yaşına ve doğum sırasına göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Okul öncesi eğitimi alma durumu ve okul öncesi eğitimi alma süresi ise çocukların evde gerçekleştirdikleri yapılandırılmış etkinlikler üzerinde etkili olmuştur. Çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerinin evde desteklenme durumu ile matematik becerilerinin evde desteklenme durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.

References

  • Akbaba Altun, S., Şimşek Çetin, Ö. ve Bay, D. N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 244-263.
  • Akıncı Coşgun, A. ve Tezel Şahin, F. (2018). Ev ortamında anne çocuk arasında etkileşime dayalı yapılan matematik etkinliklerinin annelerin erken matematik beceri farkındalığına etkisi. 2. Uluslararası Erken Müdahale Kongresi, Sözlü bildiri, 29-31 Mart, Antalya.
  • Aktaş Arnas, Y., Erden, Ş., Aslan, D., Cömertpay, B. (2003). Okul öncesi öğretmenlerin günlük programda yer verdikleri etkinlikler ve bu etkinliklerde kullandıkları yöntemler. G., Haktanır (Ed. ) OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı (ss. 435– 450) İstanbul: Ya-pa.
  • Altıparmak, S. Erken çocukluk döneminde ebeveynlerin okuma-yazmaya hazırlık konusundaki görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, 2010.
  • Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S.,& Lehrl, S. (2012) Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.
  • Aydoğan, Y. (2017). Okul öncesi eğitimi kurumlarında aile katılımı. Anne Baba Eğitimi kitabı içinde s. 102. Ed. Güler Yıldız. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Crnic, K., & G. Lamberty (1994). School readiness conference: Recommendations. Early Education and Development 5(2): 165–76. (3), 241-258.
  • Dönmezler, E. (2016). Okul Öncesi Dönemde Uygulanan Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 1, 42-53.
  • Ertürk Kara ve Kılıç Çoksoyluer (2017). Encouragement of Early Academic Skills at Home during Early Childhood Period: Validity and Reliability Study of the EASYC Scale. Univesal Journal of Educational Research. 5 (12), 2294 – 2303.
  • Ertürk Kara, H. G. (2017). Aile Kuramları. Anne Baba Eğitimi içinde (ss. 17-33) Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Ertürk, H. G.E, Gönen, M. & Pianta, R. (2017). Öğretmen Çocuk Etkileşiminin Niteliği ile Çocukların Öz Düzenleme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (4), 880-895.
  • Fraenkel, J., Wanner, N., & Huyn, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education, 8th Editon, McGraw-Hil, New York.
  • Gürşimşek, I (2003). Okul Öncesi Eğitime Aile Katılımı ve Psikososyal Gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 125-144.
  • Hood, M., Conlon, E., & Andrews, G. (2008). Preschool home literacy practices and children’s literacy development: A longitudinal analysis. Journal of Eductaional Psychology, 100, 252-271.
  • Huntsinger, C. S., Jose, P. B., Liaw, F.-R., & Ching, W. D. (1997). Cultural differences in early mathematics learning: a comparison of Euro-American, Chinese-American, and Taiwan-Chinese families. International Journal Behavioral Development, 21, 371–388.
  • Huntsinger, C. S., Jose, P. E. & Luo, Z. Parental facilitation of early mathematics and reading skills and knowledge through encouragement of home-based activities. Early Childhood Research Quarterly 37, 1–15.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kleemans, T., Peeters, M., Segers, E. & Verhoeven, L. (2011). Child and home predictors of early numeracy skills in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 27,471-477.
  • Korat, O. (2009). Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade, Computers & Education, 55, 24–31
  • Lefebvre, P., Trudeau, N. & Sutton, A. (2011). Enhancing vocabulary, print awareness and phonological awareness through shared storybook reading with low-income preschoolers. Journal of Early Childhood Literacy, 11(4), 453-479.
  • LeFevre, J. A., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Fast, L., Kamawar, D. & Bisanz, J. (2009). Home numeracy experiences and children’s math performance in the early school years. Canadian Journal of Behavioural Science, 41 (2), 55-66.
  • Lynch, J., Anderson, J., Anderson, A., & Shapiro, J. (2006). Parents’ beliefs about young children’s literacy development and parents’ literacy behaviors. Reading Psychology, 27, 1-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programi ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberi (obader). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Okul Öncesi Eğitimi Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Nebrig, M. R. (2007). Parent and Teacher Perceptions of Home Activities to Encourage Emergent Literacy. (Doctoral dissertation, Lehigh University,
  • Nokali, N., Bachman, H., & Votruba-Drzal, E. (2010). Parent Involvement and Children's Academic and Social Development in Elementary School. Child Development, 81(3): 988–1005.
  • Phillips, B., M., Menchetti, J. C., & Lonigan, C. J. (2008). Successful phonological awareness instruction with preschool children lessons from the classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 28(1), 3-17.
  • Sénéchal, M (2006). Testing the Home Literacy Model: Parent involvement in Kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure. Scientific Studies of Reading, 10, 59-87.
  • Sénéchal, M. & LeFevre, J. Parental involvement in the development of children’s reading skill: A 5-year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460, 2002.Snow, L. K. 2006. Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations. Early Education and Development 17(1): 7–41.
  • Taşkın, N. (2013). Okul Öncesi Dönemde Matematik ile Dil Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara
  • Uyanık, Ö. & Kandır, A. Okul Öncesi Dönemde Erken Akademik Beceriler, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), s.118-134, 2010.
  • Van Voorhis, F., Maier, M., Epstein, J., & Lloyd, C. (2013). The Impact of Family Involvement on the Education of Children Ages 3 to 8. A Focus on Literacy and Math Achievement Outcomes and Social-Emotional Skills. Mdrc Publishing.
  • Welsch, J. G., Sullivan, A., & Justice, L. M. (2003). That’s my letter! What preschoolers name writing representations tell us about emergent literacy knowledge, Journal of Literacy Research, 35, 757-776.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Gözde Ertürk Kara

Publication Date June 27, 2019
Submission Date May 9, 2018
Acceptance Date January 2, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Ertürk Kara, H. G. (2019). Okul Öncesi Dönemde Çocuğa Evde Sunulan Desteğin Okuma Yazmaya Hazırlık ve Matematik Becerileri Bağlamında İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 87-105. https://doi.org/10.35675/befdergi.422261