The aim of the research is to reveal the perceptions of Turkish and Russian secondary school students towards good citizenship as an example of comparative study. The case study model was used in the research. The Turkish secondary school students in the study group consisted of seventh and eighth grade students (totally 31 students) from a secondary school in the center of Antalya. The Russian secondary school students in the study group consisted of 24 students studying at a private foreign school in Antalya. The results of the study indicate that the Turkish students explained “good citizen” in a more nationalist framework than the Russian students while the Russian students explained “good citizen” in a more universal framework than the Turkish students. It is possible to explain these findings with the differences of the social studies teaching approaches and the differences of the social studies course in the in-class practices.
Bu araştırmanın amacı, karşılaştırmalı eğitime bir örnek olması için Türk ve Rus ortaokul öğrencilerinin iyi vatandaşlık algılarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yönteminden, durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubundaki Türk ortaokul öğrencilerini Antalya merkezdeki bir ortaokulun 7. ve 8. sınıf öğrencileri (toplam 31 öğrenci) oluşturmuştur. Çalışma grubundaki Rus ortaokul öğrencilerini ise Antalya’da özel bir yabancı okulda öğrenim gören 24 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, Türk öğrencilerin Rus öğrencilere göre iyi vatandaşı daha ulusalcı bir çerçevede açıkladıkları, Rus öğrencilerin ise iyi vatandaşı daha evrensel bir şekilde ifade ettikleri görülmüştür. Elde edilen sonuçları, sosyal bilgiler öğretim yaklaşımlarının ve sosyal bilgiler dersinin sınıf içi uygulamalardaki farklılığı ile açıklamak mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | June 4, 2018 |
Acceptance Date | February 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |