The aim of this study was to examine the metacognitive awareness levels of distance education students who receive and do not receive the metacognition training. Static group comparison design was used to determine metacognitive awareness levels of distance education students who did or did not receive metacognition teaching. The sample of this research consists of 307 first grade students of Ataturk University Open Education Faculty. Metacognition, characteristics and importance of metacognition, metacognitive components, metacognitive strategies and examples are explained through multimedia elements in the educational software at Learning Management System (LMS). In this study, "Metacognitive Awareness Inventory (MAI)" was used to examine the effect of metacognition teaching on metacognitive awareness levels of distance education students. Data were analyzed by independent t-test. There was a significant difference in metacognition awareness levels between students who have metacognition teaching and don’t receive metacognition teaching.
Araştırmanın amacı üstbiliş eğitimi alan ve almayan uzaktan eğitim öğrencilerinin üstbiliş seviyelerinin incelenmesidir. Uzaktan eğitim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık seviyelerinin tespiti için statik grup karşılaştırmalı desen uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinden 307 kişi oluşturmaktadır. Üstbiliş eğitimi için eğitsel yazılım geliştirilmiştir. Eğitsel yazılım ile üstbiliş, üstbilişin özellikleri ve önemi, üstbiliş bileşenleri, üstbiliş stratejileri ve örnekleri Öğretim Yönetim Sistemi (ÖYS) üzerinden öğrencilere aktarılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak üstbiliş eğitiminin öğrencilerin üstbilişsel farkındalık seviyelerine etkisini incelemek için “Bilişötesi Farkındalık Envanteri” kullanılmıştır. Veriler bağımsız t-testi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda üstbiliş eğitiminin uzaktan eğitim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık seviyeleri üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | November 10, 2018 |
Acceptance Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |