Bu araştırmanın amacı üniversite öğrenimine yeni başlayan fen bilimleri öğretmen adaylarının oryantasyon programına yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada olgu bilim deseni benimsenmiştir. Oryantasyon programlarının tamamına katılan 13 öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Veriler açık uçlu görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının arkadaşlık ilişkileri, sosyalleşme, şehre alışma, öğretim üyeleri, sınavlar ve dersler konularında sorun yaşayacaklarını düşündükleri belirlenmiştir. Genel programda bilgilendirme etkinliklerinin fazla olduğu, etkinliklerin faydalı ve eğlenceli ancak sıkıcı olduğu; tanışma etkinliğinin arkadaş ortamına uyumu kolaylaştırdığı, kaynaşmayı artırdığı, eğlenceli ve alışılmışın dışında farklı bir uygulama olduğu; program oryantasyon etkinliğinin faydalı, bilgilendirici, stresi azaltıcı ve yapılmasının gerekli olduğu belirlenmiştir.
This research aims to examine the pre-service science teachers' views about the orientation program. The phenomenological research was adopted in the research. 13 teacher candidates who participated in all orientation programs were studied. The data were collected through an open-ended interview form. The content analysis method was used in the analysis of the data. It was determined that pre-service teachers think that they will experience difficulties in friendship relations, socialization, getting used to the city, faculty members, exams and lessons. In the general program, information activities are high, activities are useful and fun but boring; the meeting activity facilitates adaptation to the friend environment, increases the fusion, and is a fun and unusual application; It was determined that program orientation activity is useful, informative, stress-relieving and necessary. It has been determined that orientation activities are fun, useful and informative, ensuring compliance with the environment and making friends.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | April 1, 2020 |
Acceptance Date | October 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |