The purpose of this study is to determine the general tendency in the field of physics education research. For this aim, a total 150 articles published for the period 1990-2011 years in five electronic journals (Hacettepe University Faculty of Education, Gazi University Faculty of Education, National Education, Turkish Science Education and Pamukkale University Faculty of Education) were analyzed. The findings of the study have offered that Hacettepe University Faculty of Education and Gazi University Faculty of Education have more publications of physics education. Experimental studies have used the more as a variety of research studies and the type of compilation has used at least. The researches sample consists of prospective teachers and secondary school students and the cognitive dimension of the work has used the more than others. There is intensity in subjects of Force and Motion, Electricity and Magnetism.
Bu çalışmanın amacı, fizik eğitimi alanında yapılan yurtiçi araştırmaları bu alandaki genel eğilimi ortaya koymak amacıyla incelemektir. Bu amaçla internet üzerinden incelenebilen beş dergi seçilmiş (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Milli Eğitim Dergisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi) ve bu dergilerde 1990-2011 yılları arasında yayımlanan 150 makale incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; fizik eğitimi alanındaki yayın sayısının en fazla Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisinde olduğu, araştırma çeşidi olarak en fazla deneysel araştırmaların kullanıldığı ve en az derleme türü araştırmalara yer verildiği görülmüştür. Çalışılan örneklem bazında ise araştırmaların daha çok öğretmen adayları ve ortaöğretim öğrencileri ile gerçekleştirildiği ve en fazla bilişsel boyutta çalışma yapıldığı görülmüştür. Ayrıca bu alandaki çalışmaların daha çok kuvvet hareket ve elektrik-manyetizma konuları ile ilişkili olduğu belirlenmiştir.
Other ID | JA55CA52ZM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Submission Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 1 |