The aim of this study is to investigate prospective science teachers’ self-efficacy beliefs in their science teaching. Sample of the study was chosen from the Department of Primary Science Teacher Training of Kazım Karabekir Education Faculty of Atatürk University. In order to determine prospective science teachers’ self-efficacy beliefs “Self-Efficacy Belief Scale in Science Teaching ” scale was used. The reliability coefficient for the scale was found as 0.62. This scale consists of “self-efficacy belief” and “expectance for result” sub-scales. Data was assessed by using SPSS packet programme. As a result, it is found that sexuality and high school factors have no satisfically effect the beliefs. Although one of the important finding is candidates have enough beliefs about their science teaching but it will be useful to improve their beliefs because of the importance of self-efficacy concept in teaching.
Bu çalışmada, İlköğretim Fen Bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimlerinde özyeterlik inanç düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören 125 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Adaylara "öz-yeterlik inancı" ve "sonuç beklentisi" alt faktörlerini kapsayan ve 11 olumlu, 9 olumsuz sorudan oluşan ve güvenirlik katsayısı 0.62 olarak hesaplanan "Fen Öğretiminde Öz-yeterlik İnanç Ölçeği" uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmış, bağımsız grup t-testi, tek yönlü ANOVA testlerinden ve yüzde, frekans değerlerinden faydalanılmıştır. Sonuçta cinsiyetin ve mezun olunan lise türünün adayların inanç düzeyleri açısından bir farklılığa sebep olmadığı anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra örneklemi oluşturan öğretmen adaylarının inanç düzeylerinin yeterli olduğu belirlenmiş ancak öğretmenlik mesleği için önemli bir kavram olan öz-yeterlik inanç düzeyinin arttırılmasının daha faydalı olacağı sonucuna varılmıştır.
Other ID | JA55DH79YC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2009 |
Submission Date | March 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 1 |