Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation upon The Relationship Between Linear Developments and Creative Writing Skills of Secondary School Students

Year 2018, Volume: 13 Issue: 26, 433 - 446, 31.12.2018

Abstract

The aim of this research is to investigate the relationship between the visual development levels and creative writing skills of secondary school 5th class students. The research was carried out with 35 (22 female/ 13 male) secondary school students, who were at the age of 10-11 and chosen via the simple random sampling method, in Erzincan province in 2017-2018 educational year. The data of the study were handled with the "image evaluation form" and "creative writing scale". To determine whether the linear developments and creative writing skills of the students differed according to gender or not, the independent sampling t-test was used. The correlation test was used to determine the relationship between the creative writing skills and linear development levels. According to the findings of the study, it was found out in the study that students had moderate creative writing ability; in the same way, that students had moderate linear improvement. No significant difference between linear development levels of students according to gender was encountered; moreover, no significant difference was found between creative writing skills according to gender. A low level of positive correlation between linear development and creative writing skills was also encountered. Consequently, it can be referred that gender is not a factor in the linear development levels of students and in the creative writing skills; there is a linear relationship between the linear development and the creative writing skills in the low and the positive.

References

  • Aral, N.(1999) Sanat Eğitimi- Yaratıcılık Etkileşimi. Ankara:Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15 :11-17
  • Artut, K. (2004). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buyurgan, S., Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Calkins, L. (1986). The art of teaching writing. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language, Arts Creatively. Toronto: HBJ Publishers.
  • Colantone, L., Cunnigham-Wetmore, M.&Dreznes, J. (1998). Improwing creative writing. Research project reports, Saint Xavier University, Chicago.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1).
  • Dikici; A.(2006) Sanat Eğitimi ve Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Eğitim ve Bilim.Cilt 31, Sayı 139(3-9)
  • Doğru, S.S.Y,Turcan, A. İ., Arslan, E.& Doğru, S.(2006) Çocukların Resimlerindeki Aileyi Tanılama Durumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü Dergisi,S:15 Graves, D. (1983). Writing: Teachers and children at work. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books.
  • Göçer, A. (2016). Yazma Eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Gökay, M., Ayaydın, A.,Vural, D.,Ü., Tuna, S.,(2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara Pegem A Yayıncılık
  • Gürtuna, S. (2007). Çocuğum Sanatla Tanışıyor. İstanbul: Çocuk Gelişimi ve EğitimiMorpa Kültür Yayınları.
  • Honıg, A. S. (2001) How to Promote Creative Thinking? Early Childhood Today, Feb. 2001, Vol. 15, Issue 5, p. 34, 7p.
  • Karasar.N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel yayınları
  • Kırışoğlu, O., T. (2005) Sanatta Eğitim. Ankara Pegem A yayıncılık
  • Kırışoğlu, Olcay. (1998): “Sanat Eğitimi Açısından Çocuk Resimlerinin Anlamı”, Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları Dergisi, sayı: 7: 49.
  • Koçak.R.& İçmenoğlu, E. (2012) Üstün Yetenekli Öğrencilerin Duygusal Zekâ ve Yaratıcılık Düzeylerinin Yaşam Doyumlarını Yordayıcı Rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (37), 73-85
  • Malchiodi, C. A. (1998): Çocukların resimlerini anlamak, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı Yazma Yaklaşımı Açısından Türkçe Derslerindeki Yazma Süreçlerinin ve Ürünlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Ünüversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Öz, F. (2006). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (1993). Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci, Yaratıcılık ve Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayını.
  • Tanoğlu ,Ş., Taşkesen ,O., Bakırhan,A., & Taşkesen,S.(2017). 5. 6. ve 7.Sınıf Öğrencilerinin Üç Boyutlu Nesneleri Çizim Başarısı ile Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), 11(2), 919-940.
  • Tompkins, G. E. (1982). Seven Reasons Why Children Should Write Stories. Language Arts, 59(7), 718-21.
  • Ulutaş, İ.&Ersoy, Ö. (2004).Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi. Cilt:12 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 1-12
  • Yavuzer, H. (1988). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitap Evi.
  • Yavuzer, H. (1992). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, M.(2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar.5. Baskı, Data Yayınları,Ankara

Ortaokul Öğrencilerinin Çizgisel Gelişimleri Ve Yaratıcı Yazma Becerileri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma

Year 2018, Volume: 13 Issue: 26, 433 - 446, 31.12.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf öğrencilerin görsel gelişim düzeyleri ile yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Erzincan ilinde öğrenim gören basit tesadüfî örnekleme ile seçilen 35 (22kız/ 13erkek) 10-11 yaş arasındaki ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “resim değerlendirme formu” ve “yaratıcı yazma ölçeği ile elde edilmiştir. Öğrencilerin çizgisel gelişimleri ve yaratıcı yazma becerilerinin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği bağımsız örneklem t testi ile test edilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri ile çizgisel gelişim özellikleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için ise korelasyon testi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; öğrencilerin orta düzeyde çizgisel gelişim özelliğine ve orta düzeyde yaratıcı yazma yeteneğine sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyete göre öğrencilerin çizgisel gelişim düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Ayrıca cinsiyete göre yaratıcı yazma becerileri arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Çizgisel gelişimleri ile yaratıcı yazma becerileri arasında düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişkiye rastlanmıştır. Araştırmanın bulgularından çıkan sonuçtan, öğrencilerin cinsiyetlerine göre çizgisel gelişim düzeylerinin ve yaratıcı yazma becerilerinin değişmediği, çizgisel gelişim ile yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişkinin de düşük olduğu söylenebilir.

References

  • Aral, N.(1999) Sanat Eğitimi- Yaratıcılık Etkileşimi. Ankara:Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15 :11-17
  • Artut, K. (2004). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buyurgan, S., Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Calkins, L. (1986). The art of teaching writing. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language, Arts Creatively. Toronto: HBJ Publishers.
  • Colantone, L., Cunnigham-Wetmore, M.&Dreznes, J. (1998). Improwing creative writing. Research project reports, Saint Xavier University, Chicago.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1).
  • Dikici; A.(2006) Sanat Eğitimi ve Öğrencilerin Yaratıcılık Düzeyleri. Eğitim ve Bilim.Cilt 31, Sayı 139(3-9)
  • Doğru, S.S.Y,Turcan, A. İ., Arslan, E.& Doğru, S.(2006) Çocukların Resimlerindeki Aileyi Tanılama Durumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü Dergisi,S:15 Graves, D. (1983). Writing: Teachers and children at work. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books.
  • Göçer, A. (2016). Yazma Eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Gökay, M., Ayaydın, A.,Vural, D.,Ü., Tuna, S.,(2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara Pegem A Yayıncılık
  • Gürtuna, S. (2007). Çocuğum Sanatla Tanışıyor. İstanbul: Çocuk Gelişimi ve EğitimiMorpa Kültür Yayınları.
  • Honıg, A. S. (2001) How to Promote Creative Thinking? Early Childhood Today, Feb. 2001, Vol. 15, Issue 5, p. 34, 7p.
  • Karasar.N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel yayınları
  • Kırışoğlu, O., T. (2005) Sanatta Eğitim. Ankara Pegem A yayıncılık
  • Kırışoğlu, Olcay. (1998): “Sanat Eğitimi Açısından Çocuk Resimlerinin Anlamı”, Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları Dergisi, sayı: 7: 49.
  • Koçak.R.& İçmenoğlu, E. (2012) Üstün Yetenekli Öğrencilerin Duygusal Zekâ ve Yaratıcılık Düzeylerinin Yaşam Doyumlarını Yordayıcı Rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (37), 73-85
  • Malchiodi, C. A. (1998): Çocukların resimlerini anlamak, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı Yazma Yaklaşımı Açısından Türkçe Derslerindeki Yazma Süreçlerinin ve Ürünlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Ünüversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Öz, F. (2006). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (1993). Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci, Yaratıcılık ve Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayını.
  • Tanoğlu ,Ş., Taşkesen ,O., Bakırhan,A., & Taşkesen,S.(2017). 5. 6. ve 7.Sınıf Öğrencilerinin Üç Boyutlu Nesneleri Çizim Başarısı ile Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi (Educational Sciences: Theory & Practice), 11(2), 919-940.
  • Tompkins, G. E. (1982). Seven Reasons Why Children Should Write Stories. Language Arts, 59(7), 718-21.
  • Ulutaş, İ.&Ersoy, Ö. (2004).Okul Öncesi Dönemde Sanat Eğitimi. Cilt:12 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 1-12
  • Yavuzer, H. (1988). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitap Evi.
  • Yavuzer, H. (1992). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yılmaz, M.(2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar.5. Baskı, Data Yayınları,Ankara
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Selma Taşkesen 0000-0002-9072-8411

Serap Uzuner Yurt

Publication Date December 31, 2018
Submission Date June 26, 2018
Acceptance Date December 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 13 Issue: 26

Cite

APA Taşkesen, S., & Uzuner Yurt, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Çizgisel Gelişimleri Ve Yaratıcı Yazma Becerileri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(26), 433-446.