In
this study, it is aimed to conduct the validity and reliability study of the
Social Skills Improvement System- Rating Scale (3-5 age preschool version)
teacher form.The sample of the research consists of teachers (n = 28)of 305
childrenin the 3-5 year old group who continued to different pre-school
education institutions.Content validity, confirmatory factor analysis, test
retest reliability and internal consistency coefficient (Cronbach alpha) were
calculated in the analysis of the data.Five experts were consulted for the content
validity and 76 items on the scale were decided by the experts to remain on the
scale.As a result of confirmatory factor analysis, it was determined that 76
items and 12 factorial structure of the scale generally comply with the
collected data.Internal consistency coefficients of the scale change between
.70 and .86.These results showed thatThe Social Skills Improvement System-
Rating Scale (3-5 age preschool version) Teacher Forma reliable and valid tool
for measuring social skills of children in Turkey.
Bu çalışmada Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi- Derecelendirme
Ölçeği, (3-5 yaş okul öncesi versiyonu) öğretmen formunun geçerlik ve
güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini,
farklı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 3-5 yaş grubunda 305 çocuğun
öğretmeni (n=28) oluşturmaktadır. Verilerin analizinde kapsam geçerliği,
doğrulayıcı faktör analizi, test tekrar test güvenirliği ve iç tutarlılık
katsayısı (Cronbach alfa) hesaplanmıştır. Kapsam geçerliğinin belirlenmesinde 5
uzmandan görüş alınmış ve ölçekte yer alan 76 maddenin de ölçekte kalması
yönünde karar verilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 76
madde ve 12 faktörlü yapısının toplanan verilerle genel olarak uyum sağladığı
belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayılarının .70 ile .86 arasında
değiştiği görülmüştür. Bu sonuçlar Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-
Derecelendirme Ölçeği (3-5 yaş okul öncesi versiyonu) Öğretmen Formunun
Türkiye’deki çocukların sosyal becerilerini değerlendirmede geçerli ve
güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 6, 2018 |
Acceptance Date | November 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 28 |