The research aims to evaluate the relationship of the key competencies stated in the Social Studies Curriculum (SSC) with the teaching program according to teacher opinions within the scope of lifelong learning. The mixed-method, which enables using both the quantitative and qualitative methods together, was employed in the research. The study group consisted of the social studies teachers, who are in-service in Erzincan province in the 2019-2020 academic year. The quantitative data were collected from 76 social studies teachers and qualitative data from 25 social studies teachers. The questionnaire form related to the necessity of the key competencies stated in the SSC was applied to collect the quantitative data, and the semi-structured interview form related to the relationship between the key competencies and the SSC to collect the qualitative data. In the analysis of the quantitative data, the arithmetic means were applied, and the content analysis for the qualitative data. According to the results of the research, the social studies teachers admitted the necessity of the key competencies to be stated in the SSC. It was also found that the teacher opinions related to the relationship between the key competencies and the SSC were mostly gathered around the basic elements of the curriculum. In general, assessments were made for approach, purpose, learning area, acquisition, skills and values. It was concluded that the key competencies stated in the curriculum were in harmony with the SSC.
Araştırmanın amacı, hayat boyu öğrenme kapsamında Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda (SBDÖP) yer alan anahtar yetkinliklerin program ile ilişkisini öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Erzincan ilinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur. Nicel veriler 76, nitel veriler ise 25 sosyal bilgiler öğretmeninden toplanmıştır. Nicel verilerin toplanması için SBDÖP’te yer alan anahtar yetkinliklerin gerekliliğine yönelik anket formu, nitel verilerin toplanmasında ise anahtar yetkinliklerin SBDÖP ile ilişkisine yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde aritmetik ortalamalar kullanılırken nitel veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretmenleri, anahtar yetkinliklerin SBDÖP’te yer almasını gerekli görmüştür. Anahtar yetkinliklerin SBDÖP ile ilişkisine yönelik öğretmen görüşlerinin programın temel öğeleri etrafında toplandığına ulaşılmıştır. Genel olarak; yaklaşım, amaç, öğrenme alanı, kazanım, beceri ve değerlere yönelik ilişkilendirmeler yapılmıştır. Programda yer alan anahtar yetkinliklerin SBDÖP ile uyum içerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 29, 2022 |
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | December 20, 2020 |
Acceptance Date | February 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 17 Issue: 33 |