Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin medya metinleriyle hazırladıkları ders izlencelerinde medya okuryazarlığı ilkelerine ve anahtar sorularına ne derece yer verdiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı’nda “Medya Okuryazarlığı ve Eğitimde Medyanın Kullanımı” dersini almış (f=7) ve daha önce medya okuryazarlığına yönelik herhangi bir ders almamış (f=7) olan 14 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenler Türkiye’nin farklı illerinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı orta okullarda görev yapmaktadır. Durum çalışması olarak yapılandırılan çalışmada, 14 Türkçe dersi izlencesi içerik analizi ile yorumlanmıştır. Bulgular; izlencelerde medya okuryazarlığı ilkelerinin bulunma durumunun, medya iletisinin kaynağına, kurgusuna ve tekniğine, medya iletisinden çıkarılabilecek anlamların farklılığına, medya iletisindeki kodlanmış veya kapsam dışı bırakılmış mesajlara ve medya iletisinin gönderilme amacına göre çeşitlilik gösterdiğini ortaya çıkarmıştır.
This study aims to determine to what extent Turkish teachers include media literacy principles and key questions in the course syllabuses they prepare with media texts. The study group consists of 14 Turkish teachers who took the "Media Literacy and Use of Media in Education" master course (f=7) and who had not taken any course on media literacy before (f=7). Teachers work in secondary schools affiliated with the Ministry of National Education in different provinces of Turkey. In the study structured as a case study, 14 Turkish course syllabuses were interpreted with content analysis. The presence of media literacy principles in the syllabuses has varied according to the source, fiction, and technique of the media message, the difference in meanings that can be derived from the media message, the coded or excluded messages in the media message, and the purpose of sending the media message. In addition, it was determined that Turkish teachers who took a master's degree course on media literacy created more comprehensive and compatible syllabuses with principles/key questions of media literacy than Turkish teachers who had not taken any courses on media literacy before.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 13, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 25, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 42 |