Bu araştırmada görme yetersizliği olan öğrencilerle yapılmış olan lisansüstü tezler incelenerek eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen tezlere Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezinden ulaşılmıştır. İncelenen tezler betimsel içerik analiziyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Türkiye’de görme yetersizliği olan bireylerle ilgili yapılan doktora tezlerinin yüksek lisans tez sayısından daha az olduğu, en çok araştırmanın 2019 yılında yapıldığı, tez çalışmalarının en fazla Gazi Üniversitesinde gerçekleştirildiği, en çok araştırmanın görme engelli öğretmenliği ile müzik öğretmenliği anabilim dallarında yapıldığı, araştırmalarda daha fazla oranda nicel araştırma yönteminin kullanıldığı, örneklem gruplarının en çok amaçlı örnekleme yöntemi aracılığıyla seçilmiş olduğu, ortaokul öğrencilerinin örneklem grubu olarak daha fazla seçilmiş olduğu, veri toplama aracı olarak görüşme formunun daha çok kullanıldığı gibi sonuçlar ortaya çıkarılmıştır. Bu eğilim araştırması sonucunda görme yetersizliği olan bireylerle ilgili yapılacak çalışmaların disiplinler arası olarak planlanması ve yapılması gerektiği, özellikle okul öncesi eğitime devam eden öğrencilerle ve öğretim elemanlarıyla da çalışmaların yapılması önerilmiştir.
BU ARAŞTIRMA BİR LİTERATÜR İNCELEMESİ OLDUĞU İÇİN ETİK KURUL İZİN BELGESİ ALINMAMIŞTIR.
Students with visual impairment (VI) are integral parts of the society we live in. It is possible to encounter visually impaired students at all levels of education. Therefore, there is a significant increase in studies on students with visual impairments. Determining the trends of the studies carried out at regular intervals guides researchers. This research aimed to determine the tendencies of graduate theses written by students with visual impairment by examining them. For this purpose, this research was conducted using the document review method. In order to reach the relevant theses, a search was made using specific keywords from the Thesis Center of the Council of Higher Education, and the relevant theses were accessed. The theses examined were analyzed through descriptive content analysis. As a result of the analysis, the number of doctoral theses about individuals with visual impairment in Turkey is lower than the number of master's thesis research; the most research was conducted in 2019, the most postgraduate thesis studies were carried out at Gazi University, and Prof. Dr. conducted the most doctoral thesis research Qualified academic advisors commissioned it, the number of male researchers was less than the number of female researchers, the most research was conducted in the visually impaired teaching and music teaching departments, the quantitative research method was preferred more in the research, the sample groups were mainly selected through purposeful sampling method, It was revealed that secondary school students were more frequently selected as the sample group, the interview form was used more as a data collection tool, and more content analysis was used to analyze the collected data. As a result of this trend research, it was suggested that studies on individuals with visual impairment should be planned and carried out interdisciplinary and that studies should be carried out mainly with students and faculty members attending preschool education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sight Disabled Education |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | December 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 43 |