Research Article
BibTex RIS Cite

Kareköklü İfadelerde Kavram ve Sembolleri Anlamlandırma Yeterliliği İle Problem Çözme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 19 Issue: 43, 2439 - 2467, 30.09.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1442623

Abstract

Bu araştırmanın amacı 8.sınıf öğrencilerinin kareköklü ifadelerde matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterliliği ile matematiksel problemleri çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu Tokat ilindeki farklı devlet okullarından seçilen 150 8.sınıf öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterliliği ile bu yeterliliğe ilişkin işlem ve kavram bilgisi içeren problemlerden oluşan form kullanılmıştır. Analiz sürecinde t-testi, ANOVA testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı tekniği kullanılmıştır. Değişkenlerin yordama düzeyi belirlemek için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre kareköklü ifadelerde matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterliliği, cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşırken okul türü açısından farklılık görülmemektedir. İşlem ve kavram bilgisi içeren problemleri çözme becerileri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı şekilde farklılık görülmezken okul türü açıdan ise anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterliliği ile işlem ve kavram bilgisi içeren problemleri çözme becerileri aralarında pozitif anlamlı ilişki bulunmuştur.

References

  • Abedi, J., & Lord, C. (2001). The language factor in mathematics tests. Applied Measurement in Education, 14(3), 219-234. https://doi.org/10.1207/S15324818AME1403_2
  • Aiken, L. D. (1972). Language factors in learning mathematics. Rewiew of Educational Research, 42(3), 359–385.
  • Altun, M. (2005). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Aktüel Yayınları.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. Baskı). Alfa Aktüel.
  • Arcavi, A. (2005). Developing and using symbol sense in mathematics. For the Learning of Mathematics, 25(2), 42–48.
  • Aslan, O., & Sağır, Ş. U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 82-94.
  • Aydın, S., & Yeşilyurt, M. (2007). Matematik öğretiminde kullanılan dile ilişkin öğrenci görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 90–110.
  • Aydoğan-Belen, N. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kullandıkları matematiksel dilin incelenmesi (Tez No.542255) [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi-Ordu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Baykul, Y. (1996). İlköğretimde matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Biber, A. Ç., & Kutluca, A. Y. (2013). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 276-288.
  • Boulet, G. (2007). How does language impact the learning of mathematics?. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.22329/jtl.v5i1.125
  • Böge, H., & Akıllı, R. (2021). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik ders kitabı 8.sınıf ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. F., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (26.baskı). Pegem Akademi.
  • Capraro, M. M., & Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: Can middle-school students meaningfully translate from words to mathematical symbols?. Reading Psychology, 27(2), 147-164. http://dx.doi.org/10.1080/02702710600642467
  • Çalıkoğlu-Bali, G. (2002). Matematik öğretiminde dil ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61.
  • Çalıkoğlu-Bali, G. (2003). Matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde dile ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(25), 19-25.
  • Dagdag, J. D., Palapuz, N. A., & Calimag, N. A. (2021). Predictive ability of problem-solving efficacy sources on mathematics achievement. International Journal of Evaluation and Researchin Education (IJERE),10(4), 1185-1191. https://doi.org/10.47191/ijmra/v7-i04-11
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikaye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 265322) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi–Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Erenkuş, M. A., & Eren-Savaşkan, D. (2021). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8.sınıf ders kitabı. Koza Yayıncılık.
  • Esuong, U. U., Owan, V. J., Edoho, E. A., & Eni, B. E. (2023). Mathematics symbol instruction and senior secondary students’ achievement in word problems: A quasi-experimental study. Pedagogical Research, 8(1), em0142. https://doi.org/10.29333/pr/12595
  • Ev-Çimen, E. (2008). Matematik öğretiminde bireye “Matematiksel Güç” kazandırmaya yönelik ortam tasarımı ve buna uygun öğretmen etkinlikleri geliştirilmesi (Tez no. 220314) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi–İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Hamlett, C. L., & Wang, A. Y. (2015). Is word problems-solving a form of text comprehension? Scientific Studies of Reading, 3(19), 204-223. https://doi.org/10.1080/10888438.2015.1005745
  • Gail, M. (1996, June 11- June 13). Problem solving about problem solving: Framing a Research Agenda. Proceedings of the Annual National Educational Computing Conference, Minnesota.
  • Gilmore, C., Keeble, S., Richardson, S., & Cragg, L. (2017). The interaction of procedural skill, conceptual understanding and working memory in early mathematics achievement. Journal of Numerical Cognition, 3(2), 400-416. http://dx.doi.org/10.5964/jnc.v3i2.51
  • Güldal, Ö. (2022). 8. sınıf öğrencilerinin özdeşlikler konusunda matematiksel dili kullanma becerileri ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No.718463) [Yüksek lisans tezi İstanbul Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Hill, J. (2024). Mathematics through language and language through mathematics: Condensation transcription as a point of symbiosis. Fizyko-matematychna osvita, 39(3), 31–37. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i3-04
  • Hornburgh, C. B., Schmitt, S. A., & Purpura, D. J. (2018). Relations between preschoolers′ mathematical language understanding and specific numeracy skills. Journal of Experimental Child Psychology, 176, 84–100. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jecp.2018.07.005
  • Karabacak, K., Nalbant, D., & Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3063-3071. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1099
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları. Karataş, İ., & Güven, B. (2004). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 163, 1-10.
  • Khashan, K. H. (2014). Conceptual and procedural knowledge of rational numbers for Riyadh elementary school teachers. Journal of Education and Human development, 3(4), 181-197. http://dx.doi.org/10.15640/jehd.v3n4a17
  • Khrueangwicha, R., & Nontapa, R. (2023). Mathematical concept study the ability to use symbols and algebraic operations that affect mathematical problemsin fractions of 1st-grade students. Interdisciplinary Academic and Research Journal, 3(6), 221-238; https://doi.org/10.60027/iarj.2023.271254
  • Korhonen, J., Linnanmäki, K., & Aunio, P. (2012). Language and mathematical performance: A comparison of lower secondary school students with different level of mathematical skills. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(3), 333-344. http://dx.doi.org/10.1080/00313831.2011.599423
  • Larwin, K. H. (2010). Reading is fundamental in predicting math achievement in 10th graders?. International Electronic Journal of Mathematics Education, 5(3), 131- 145. http://dx.doi.org/10.29333/iejme/254
  • Leitze, R. A. (1997). Connecting process problem solving to children′s literature. Teaching Children Mathematics, 3(7), 398-406.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019a). 2019 - 2020 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik kasım ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020a). 2020 - 2021 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik aralık ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021a). 2021 - 2022 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik aralık ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Nalbant, S. (2015). 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterlikleri ile matematik problemlerini çözme başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 407726) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi-Trabzon]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standarts for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Oyoo, P. O. (2022). Exploring students’ proficiency in mathematical symbolization. International Journal of Advanced Research, 5(1), 117-130. https://doi.org/10.37284/ijar.5.1.774
  • Pazarbaşı, Z. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının analitik geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi (Tez No. 388151) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi–Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between mathematical language and mathematical knowledge: A dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137. http://dx.doi.org/10.1080/19345747.2016.1204639
  • Raiker, A. (2002). Spoken language and mathematics. Cambridge Journal of Education, 32(1), 45-60. http://dx.doi.org/10.1080/03057640220116427
  • Rosidah, Sahid., & Ikhlasul, A. M. (2024). Descriptions of students’ mathematical comparehanding concepts on grade x of state senior high school 1 maros. Proceedings of International Conference on Educational Studies in Mathematics, 1(1), 478–482. Retrieved from https://journal.unm.ac.id/index.php/icoesm/article/view/2710
  • Swing, S., & Peterson, P. (1988) Ebolarative and integrative thought processes in mathematics learning. Journal of Educational Psychology, 80(1), 54-66. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.80.1.54
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics (5th ed.). Pearson Education.
  • Taşpınar, M. (2017).Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalı nicel veri analizi (1.Basım). Pegem Akademi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ünal, Z. (2013). 7. sınıf öğrencilerinin geometri öğrenme alanında matematiksel dil kullanımlarının incelenmesi (Tez No. 342305) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi–İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Voyer, D. (2011). Performance in mathematical problem solving as a function of comprehension and arithmetic skills. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(5), 1073-1092. http://dx.doi.org/10.1007/s10763-010-9239-y
  • Xu, C., Lafay, A., Douglas, H., Di Lonardo Burr, S., LeFevre, J. A., Osana, H., Skwarcuk, L.S., Wylie, J., Simms, V., & Maloney, E. A. (2022). The role of mathematical language skills in arithmetic fluency and word-problem solving for first-and second-language learners. Journal of Educational Psychology, 114(3), 513. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000673
  • Yalvaç, B. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanında matematiksel dili kullanma becerilerinin incelenmesi (Tez No.586735) [Yüksek lisans tezi Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yardımcı, H. (2019). Matematik öğretmeni adaylarının sözel olarak ifade edilen kümeleri matematiksel dile çevirebilme becerileri (Tez No.593473) [Yüksek lisans tezi Mersin Üniversitesi-Mersin]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yenice, N. (2011). Investigating pre-service science teachers′ critical thinking dispositions and problem solving skills in terms of different variables. Educational Research and Reviews, 6(6), 497-508.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yıldız, F. (2016). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel sözel, sembolik ve görsel dili anlama ve kullanma becerilerinin incelenmesi (Tez No. 435374) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yılmaz, S., & Güzel, S. (2020). 8. sınıf öğrencilerinin kareköklü ifadeler konusunda matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 282-302. http://dx.doi.org/10.30900/kafkasegt.733078
  • Yılmaz, S., & Türkmen, Z. (2019). 7. sınıf öğrencilerinin doğrular ve açılar konusunda matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 31-47. http://dx.doi.org/10.17522/balikesirnef.549469
  • Yüzerler, S. (2013). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel dili kullanabilme becerileri (Tez No. 328699) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi–Konya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
Year 2024, Volume: 19 Issue: 43, 2439 - 2467, 30.09.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1442623

Abstract

References

  • Abedi, J., & Lord, C. (2001). The language factor in mathematics tests. Applied Measurement in Education, 14(3), 219-234. https://doi.org/10.1207/S15324818AME1403_2
  • Aiken, L. D. (1972). Language factors in learning mathematics. Rewiew of Educational Research, 42(3), 359–385.
  • Altun, M. (2005). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Aktüel Yayınları.
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (10. Baskı). Alfa Aktüel.
  • Arcavi, A. (2005). Developing and using symbol sense in mathematics. For the Learning of Mathematics, 25(2), 42–48.
  • Aslan, O., & Sağır, Ş. U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 82-94.
  • Aydın, S., & Yeşilyurt, M. (2007). Matematik öğretiminde kullanılan dile ilişkin öğrenci görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 90–110.
  • Aydoğan-Belen, N. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kullandıkları matematiksel dilin incelenmesi (Tez No.542255) [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi-Ordu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Baykul, Y. (1996). İlköğretimde matematik öğretimi. Pegem Akademi.
  • Biber, A. Ç., & Kutluca, A. Y. (2013). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 276-288.
  • Boulet, G. (2007). How does language impact the learning of mathematics?. Journal of Teaching and Learning, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.22329/jtl.v5i1.125
  • Böge, H., & Akıllı, R. (2021). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik ders kitabı 8.sınıf ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. F., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (26.baskı). Pegem Akademi.
  • Capraro, M. M., & Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: Can middle-school students meaningfully translate from words to mathematical symbols?. Reading Psychology, 27(2), 147-164. http://dx.doi.org/10.1080/02702710600642467
  • Çalıkoğlu-Bali, G. (2002). Matematik öğretiminde dil ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61.
  • Çalıkoğlu-Bali, G. (2003). Matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde dile ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(25), 19-25.
  • Dagdag, J. D., Palapuz, N. A., & Calimag, N. A. (2021). Predictive ability of problem-solving efficacy sources on mathematics achievement. International Journal of Evaluation and Researchin Education (IJERE),10(4), 1185-1191. https://doi.org/10.47191/ijmra/v7-i04-11
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikaye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 265322) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi–Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Erenkuş, M. A., & Eren-Savaşkan, D. (2021). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik 8.sınıf ders kitabı. Koza Yayıncılık.
  • Esuong, U. U., Owan, V. J., Edoho, E. A., & Eni, B. E. (2023). Mathematics symbol instruction and senior secondary students’ achievement in word problems: A quasi-experimental study. Pedagogical Research, 8(1), em0142. https://doi.org/10.29333/pr/12595
  • Ev-Çimen, E. (2008). Matematik öğretiminde bireye “Matematiksel Güç” kazandırmaya yönelik ortam tasarımı ve buna uygun öğretmen etkinlikleri geliştirilmesi (Tez no. 220314) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi–İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Hamlett, C. L., & Wang, A. Y. (2015). Is word problems-solving a form of text comprehension? Scientific Studies of Reading, 3(19), 204-223. https://doi.org/10.1080/10888438.2015.1005745
  • Gail, M. (1996, June 11- June 13). Problem solving about problem solving: Framing a Research Agenda. Proceedings of the Annual National Educational Computing Conference, Minnesota.
  • Gilmore, C., Keeble, S., Richardson, S., & Cragg, L. (2017). The interaction of procedural skill, conceptual understanding and working memory in early mathematics achievement. Journal of Numerical Cognition, 3(2), 400-416. http://dx.doi.org/10.5964/jnc.v3i2.51
  • Güldal, Ö. (2022). 8. sınıf öğrencilerinin özdeşlikler konusunda matematiksel dili kullanma becerileri ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No.718463) [Yüksek lisans tezi İstanbul Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Hill, J. (2024). Mathematics through language and language through mathematics: Condensation transcription as a point of symbiosis. Fizyko-matematychna osvita, 39(3), 31–37. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i3-04
  • Hornburgh, C. B., Schmitt, S. A., & Purpura, D. J. (2018). Relations between preschoolers′ mathematical language understanding and specific numeracy skills. Journal of Experimental Child Psychology, 176, 84–100. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jecp.2018.07.005
  • Karabacak, K., Nalbant, D., & Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3063-3071. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1099
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları. Karataş, İ., & Güven, B. (2004). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 163, 1-10.
  • Khashan, K. H. (2014). Conceptual and procedural knowledge of rational numbers for Riyadh elementary school teachers. Journal of Education and Human development, 3(4), 181-197. http://dx.doi.org/10.15640/jehd.v3n4a17
  • Khrueangwicha, R., & Nontapa, R. (2023). Mathematical concept study the ability to use symbols and algebraic operations that affect mathematical problemsin fractions of 1st-grade students. Interdisciplinary Academic and Research Journal, 3(6), 221-238; https://doi.org/10.60027/iarj.2023.271254
  • Korhonen, J., Linnanmäki, K., & Aunio, P. (2012). Language and mathematical performance: A comparison of lower secondary school students with different level of mathematical skills. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(3), 333-344. http://dx.doi.org/10.1080/00313831.2011.599423
  • Larwin, K. H. (2010). Reading is fundamental in predicting math achievement in 10th graders?. International Electronic Journal of Mathematics Education, 5(3), 131- 145. http://dx.doi.org/10.29333/iejme/254
  • Leitze, R. A. (1997). Connecting process problem solving to children′s literature. Teaching Children Mathematics, 3(7), 398-406.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019a). 2019 - 2020 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik kasım ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020a). 2020 - 2021 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik aralık ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021a). 2021 - 2022 öğretim yılı sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınava yönelik aralık ayı örnek soruları (sayısal bölüm). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021b). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezî sınav. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Nalbant, S. (2015). 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri anlamlandırma yeterlikleri ile matematik problemlerini çözme başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 407726) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi-Trabzon]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standarts for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Oyoo, P. O. (2022). Exploring students’ proficiency in mathematical symbolization. International Journal of Advanced Research, 5(1), 117-130. https://doi.org/10.37284/ijar.5.1.774
  • Pazarbaşı, Z. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının analitik geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi (Tez No. 388151) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi–Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between mathematical language and mathematical knowledge: A dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137. http://dx.doi.org/10.1080/19345747.2016.1204639
  • Raiker, A. (2002). Spoken language and mathematics. Cambridge Journal of Education, 32(1), 45-60. http://dx.doi.org/10.1080/03057640220116427
  • Rosidah, Sahid., & Ikhlasul, A. M. (2024). Descriptions of students’ mathematical comparehanding concepts on grade x of state senior high school 1 maros. Proceedings of International Conference on Educational Studies in Mathematics, 1(1), 478–482. Retrieved from https://journal.unm.ac.id/index.php/icoesm/article/view/2710
  • Swing, S., & Peterson, P. (1988) Ebolarative and integrative thought processes in mathematics learning. Journal of Educational Psychology, 80(1), 54-66. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.80.1.54
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics (5th ed.). Pearson Education.
  • Taşpınar, M. (2017).Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalı nicel veri analizi (1.Basım). Pegem Akademi.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ünal, Z. (2013). 7. sınıf öğrencilerinin geometri öğrenme alanında matematiksel dil kullanımlarının incelenmesi (Tez No. 342305) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi–İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Voyer, D. (2011). Performance in mathematical problem solving as a function of comprehension and arithmetic skills. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(5), 1073-1092. http://dx.doi.org/10.1007/s10763-010-9239-y
  • Xu, C., Lafay, A., Douglas, H., Di Lonardo Burr, S., LeFevre, J. A., Osana, H., Skwarcuk, L.S., Wylie, J., Simms, V., & Maloney, E. A. (2022). The role of mathematical language skills in arithmetic fluency and word-problem solving for first-and second-language learners. Journal of Educational Psychology, 114(3), 513. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000673
  • Yalvaç, B. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanında matematiksel dili kullanma becerilerinin incelenmesi (Tez No.586735) [Yüksek lisans tezi Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yardımcı, H. (2019). Matematik öğretmeni adaylarının sözel olarak ifade edilen kümeleri matematiksel dile çevirebilme becerileri (Tez No.593473) [Yüksek lisans tezi Mersin Üniversitesi-Mersin]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yenice, N. (2011). Investigating pre-service science teachers′ critical thinking dispositions and problem solving skills in terms of different variables. Educational Research and Reviews, 6(6), 497-508.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yıldız, F. (2016). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel sözel, sembolik ve görsel dili anlama ve kullanma becerilerinin incelenmesi (Tez No. 435374) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yılmaz, S., & Güzel, S. (2020). 8. sınıf öğrencilerinin kareköklü ifadeler konusunda matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 282-302. http://dx.doi.org/10.30900/kafkasegt.733078
  • Yılmaz, S., & Türkmen, Z. (2019). 7. sınıf öğrencilerinin doğrular ve açılar konusunda matematiksel dil kullanım düzeyleri ve dile ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 31-47. http://dx.doi.org/10.17522/balikesirnef.549469
  • Yüzerler, S. (2013). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel dili kullanabilme becerileri (Tez No. 328699) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi–Konya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
There are 65 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Research Article
Authors

Musa Serdar Orhan 0000-0002-8787-5541

Adem Şahin 0000-0001-5739-4117

Early Pub Date September 27, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date February 25, 2024
Acceptance Date August 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 19 Issue: 43

Cite

APA Orhan, M. S., & Şahin, A. (2024). Kareköklü İfadelerde Kavram ve Sembolleri Anlamlandırma Yeterliliği İle Problem Çözme Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(43), 2439-2467. https://doi.org/10.35675/befdergi.1442623