Research Article
BibTex RIS Cite

ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ

Year 2019, Issue: 12, 33 - 61, 29.12.2019

Abstract

Bugüne kadar yapılan birçok çalışma arşivlerin devletler, toplumlar ve bi-reyler için önemini ortaya koymuştur. Arşiv kurumunun inşası, içeriğinin korunması, yönetimi veya içeriğinin hedef kitleye ulaştırılması bu çalışma-ların önemli bir kısmını oluşturur. Bu çalışmada arşiv kurumlarının içeri-ğinin hedef kitleye ve içinde bulunduğu toplumun üyelerine web ve sosyal medya aracılığıyla nasıl ulaştırılabileceği ele alınmıştır. Bu bağlamda, uzak-tan erişim ve iletişim aracı olan web sayfaları ve sosyal medya araçlarının arşivlerin halkla ilişkiler faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceği tartışılmıştır. Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı araştırmanın örneklemi-ni oluşturmuştur. Bu kurum; web sayfası, Facebook, Twitter ve Instagram üzerinden halkla ilişkiler çalışmalarında diğer arşiv kurumlarına nazaran daha düzenli paylaşımlarda bulunduğundan dolayı tercih edilmiştir. Ça-lışmanın Web sayfası içerikleri ve sosyal medya paylaşımlarını oluşturan verileri Mayıs 2019 tarihinde; web erişilebilirlik analizini sağlayan veriler ise Kasım 2019 tarihinde toplanmıştır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak kodlama cetvellerin-den yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda bu kütüphane ve vakfın web sayfasını verimli kullandığı görülmüştür. Fakat sosyal medya araçlarını etkin kullanmadığı ve bilgi merkezinin web sayfasının engelli kul-lanıcılar için yeterli erişilebilirlik kolaylığını sunmadığı görülmüştür. Dijital çağda arşiv kurumlarının ulaşılabilirliğini artıracak web sayfaları ve sosyal medya araçlarını etkin kullanmak, kurumların halkla ilişkiler çalışmala-rında önemli yöntemler olarak görünmektedir.

References

  • Ataman, B. K. (2006). Arşivler ve halkla ilişkiler. B. B. Bayraktar (Ed.), Bilgi yönetimi akademik yaklaşımlar (s. 205-233 ) içinde. İstanbul: Beta Yayınları. Conway, V., Brown, J., Hollier, S. ve Nicholl, C. (2012). Website accessibi-lity: A comparative analysis of Australian national and state/ territory library websites. The Australian Library Journal, 61 (3), 170-188. Crymble, A. (2010). An analysis of Twitter And Facebook use by the archival community. Archivaria, 70, 125-151. Çakır, H. ve Topçu, H. (2015). Bir iletişim dili olarak İnternet. Sosyal Bilim-ler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. Delmas, B. (1991). Arşivler. Nihal Somer (Çev.). Ankara: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı. Deperlioğlu, Ö ve Köse, U. (2010, Şubat). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üze-rindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab10/kitap/AB10-guncel.pdf Sosyal medya pazarlama nedir? (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/sosyal-medya-pazarlama/ Dünyada İnternet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri. (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/2019-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ Fidan, M. (2008). Halkla ilişkiler aracı olarak İnternet ve markaya katkısı. Selçuk İletişim, 5 (3), 153-160. Finch, E. F. (1994). Advocating archives: An introduction to public relations for archivists. Scarecrow Press. Ramiro, G., José, M., Jorge, P., Carlos, P., Tânia, R., ve Branco, F. (2015). Access web barometer- a web accessibility evaluation and analysis platform. Internet 2015 - The Seventh International Conference on Evolving Internet. IARIA, Malta. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/281626045_AccessWeb_Barometer_-_A_Web_Accessibility_Evaluation_and_Analysis_Platform Halk. (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri içinde. Erişim adresi: http:// söz-lük gov.tr/ Keskin, İ. (2014). Arşivlerin eğitim ve kültür hizmetleri. İstanbul. Türk Edebi-yatı Vakfı Yayınları. Kocabaş, İ. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya: Arçelik ve Bosch markalarının kurumsal Facebook ve Twitter hesapları üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9 (2), 69-91. Kurban, S. ve Yalım, V. (2013). Belediyelerde halkla ilişkiler uygulamala-rında bir tanıma yöntemi olarak “Mavi Masa”nın kullanımı. Erciyes İle-tişim Dergisi, 2 (3), 58-72. Kurulgan, M. (2013). Bilgi teknolojilerinin kütüphane/bilgi-belge merkezle-rine etkisi: Toplumsal, yapısal, yönetsel ve işlevsel açılardan bir ince-leme. Türk Kütüphaneciliği, 27 (3), 472-495. Kurulgan, M., ve Bayram, F. (2006). Üniversite kütüphaneleri web siteleri-nin biçim ve içerik analizi: Türkiye’deki uygulamaya ilişkin bir araş-tırma. Türk Kütüphaneciliği, 20 (2), 141-172. Lukenbill, W. B. (2003). Social marketing for archives: the Austin History Center experience. The Acquisitions Librarian, 14 (28), 161-173. Mccausland, S. (2011). A future without mediation? Online access, Archi-vists, and the future of archival research. Australian Academic ve Re-search Libraries, 42 (4), 309-319. Merriam, S. B., ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to de-sign and implementation. John Wiley & Sons Morkoç, D. K., ve Doğan, M. (2014). Üniversite “web” sitelerinin tanıtım amaçlı kullanımı: üniversitelerin turizm bölümleri üzerine bir araş-tırma. Journal of Higher Education and Science/ Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4 (1), 56-66. Patton, M. Q. (2002 ). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Powemapper.com. (2019). Erişim adresi: https://www.powermapper.com/ Prasad, M. R., Manjula, B. ve Bapuji, V. (2013). A novel overview and evolu-tion of World Wide Web: Comparison from Web 1.0 to Web 3.0. Interna-tional Journal of Computer Science And Technology, 4 (1), 349-354. Rocha, T., Bessa, M., Gonçalves, R., Peres, E. ve Magalhães, L. (2012). Web accessibility and digital businesses: the potential economic value of portuguese people with disability. Procedia Computer Science, 14, 56-64. Sağlık, Ö. (2017). Milli arşiv kurumlarının eğitim ve kültür hizmetleri faali-yetlerinin tanıtılmasında sosyal medyanın yeri: İngiltere ve Türkiye karşılaştırması. Bilgi ve Belge Araştırmaları, (6), 1-22. Tam, L., ve Kim, J. N. (2019). Social media analytics: How they support company public relations. Journal of Business Strategy, 40 (1), 28-34. Tarhan, A. (2007). Halkla ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak İnter-net: Belediyelerin web sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (4), 75-95. Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 92-115. Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yayımlan-mamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Konya. Zolkepli, I. A., Hasno, H., & Kamarulzaman, Y. (2015, Temmuz). Technology-push and need-pull of online social network citizen engagement on ınstag-ram crowdsourcing. In ECSM2015-Proceedings of the 2nd European Conference on Social Media 2015: ECSM 2015 (p. 468). Academic Con-ferences Limited. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/f5bf/db2808e5dcedd4118b700671008822c8592f.pdf?_ga=2.125197514.1932141150.1577294046-1462115498.1573075828
Year 2019, Issue: 12, 33 - 61, 29.12.2019

Abstract

References

  • Ataman, B. K. (2006). Arşivler ve halkla ilişkiler. B. B. Bayraktar (Ed.), Bilgi yönetimi akademik yaklaşımlar (s. 205-233 ) içinde. İstanbul: Beta Yayınları. Conway, V., Brown, J., Hollier, S. ve Nicholl, C. (2012). Website accessibi-lity: A comparative analysis of Australian national and state/ territory library websites. The Australian Library Journal, 61 (3), 170-188. Crymble, A. (2010). An analysis of Twitter And Facebook use by the archival community. Archivaria, 70, 125-151. Çakır, H. ve Topçu, H. (2015). Bir iletişim dili olarak İnternet. Sosyal Bilim-ler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. Delmas, B. (1991). Arşivler. Nihal Somer (Çev.). Ankara: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı. Deperlioğlu, Ö ve Köse, U. (2010, Şubat). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üze-rindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab10/kitap/AB10-guncel.pdf Sosyal medya pazarlama nedir? (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/sosyal-medya-pazarlama/ Dünyada İnternet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri. (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/2019-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ Fidan, M. (2008). Halkla ilişkiler aracı olarak İnternet ve markaya katkısı. Selçuk İletişim, 5 (3), 153-160. Finch, E. F. (1994). Advocating archives: An introduction to public relations for archivists. Scarecrow Press. Ramiro, G., José, M., Jorge, P., Carlos, P., Tânia, R., ve Branco, F. (2015). Access web barometer- a web accessibility evaluation and analysis platform. Internet 2015 - The Seventh International Conference on Evolving Internet. IARIA, Malta. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/281626045_AccessWeb_Barometer_-_A_Web_Accessibility_Evaluation_and_Analysis_Platform Halk. (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri içinde. Erişim adresi: http:// söz-lük gov.tr/ Keskin, İ. (2014). Arşivlerin eğitim ve kültür hizmetleri. İstanbul. Türk Edebi-yatı Vakfı Yayınları. Kocabaş, İ. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya: Arçelik ve Bosch markalarının kurumsal Facebook ve Twitter hesapları üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9 (2), 69-91. Kurban, S. ve Yalım, V. (2013). Belediyelerde halkla ilişkiler uygulamala-rında bir tanıma yöntemi olarak “Mavi Masa”nın kullanımı. Erciyes İle-tişim Dergisi, 2 (3), 58-72. Kurulgan, M. (2013). Bilgi teknolojilerinin kütüphane/bilgi-belge merkezle-rine etkisi: Toplumsal, yapısal, yönetsel ve işlevsel açılardan bir ince-leme. Türk Kütüphaneciliği, 27 (3), 472-495. Kurulgan, M., ve Bayram, F. (2006). Üniversite kütüphaneleri web siteleri-nin biçim ve içerik analizi: Türkiye’deki uygulamaya ilişkin bir araş-tırma. Türk Kütüphaneciliği, 20 (2), 141-172. Lukenbill, W. B. (2003). Social marketing for archives: the Austin History Center experience. The Acquisitions Librarian, 14 (28), 161-173. Mccausland, S. (2011). A future without mediation? Online access, Archi-vists, and the future of archival research. Australian Academic ve Re-search Libraries, 42 (4), 309-319. Merriam, S. B., ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to de-sign and implementation. John Wiley & Sons Morkoç, D. K., ve Doğan, M. (2014). Üniversite “web” sitelerinin tanıtım amaçlı kullanımı: üniversitelerin turizm bölümleri üzerine bir araş-tırma. Journal of Higher Education and Science/ Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4 (1), 56-66. Patton, M. Q. (2002 ). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Powemapper.com. (2019). Erişim adresi: https://www.powermapper.com/ Prasad, M. R., Manjula, B. ve Bapuji, V. (2013). A novel overview and evolu-tion of World Wide Web: Comparison from Web 1.0 to Web 3.0. Interna-tional Journal of Computer Science And Technology, 4 (1), 349-354. Rocha, T., Bessa, M., Gonçalves, R., Peres, E. ve Magalhães, L. (2012). Web accessibility and digital businesses: the potential economic value of portuguese people with disability. Procedia Computer Science, 14, 56-64. Sağlık, Ö. (2017). Milli arşiv kurumlarının eğitim ve kültür hizmetleri faali-yetlerinin tanıtılmasında sosyal medyanın yeri: İngiltere ve Türkiye karşılaştırması. Bilgi ve Belge Araştırmaları, (6), 1-22. Tam, L., ve Kim, J. N. (2019). Social media analytics: How they support company public relations. Journal of Business Strategy, 40 (1), 28-34. Tarhan, A. (2007). Halkla ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak İnter-net: Belediyelerin web sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (4), 75-95. Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 92-115. Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yayımlan-mamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Konya. Zolkepli, I. A., Hasno, H., & Kamarulzaman, Y. (2015, Temmuz). Technology-push and need-pull of online social network citizen engagement on ınstag-ram crowdsourcing. In ECSM2015-Proceedings of the 2nd European Conference on Social Media 2015: ECSM 2015 (p. 468). Academic Con-ferences Limited. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/f5bf/db2808e5dcedd4118b700671008822c8592f.pdf?_ga=2.125197514.1932141150.1577294046-1462115498.1573075828
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kübra Ayık

Publication Date December 29, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 12

Cite

APA Ayık, K. (2019). ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ. Bilgi Ve Belge Araştırmaları(12), 33-61.
AMA Ayık K. ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. December 2019;(12):33-61.
Chicago Ayık, Kübra. “ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 12 (December 2019): 33-61.
EndNote Ayık K (December 1, 2019) ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 33–61.
IEEE K. Ayık, “ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ”, Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 12, pp. 33–61, December 2019.
ISNAD Ayık, Kübra. “ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 (December 2019), 33-61.
JAMA Ayık K. ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019;:33–61.
MLA Ayık, Kübra. “ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, no. 12, 2019, pp. 33-61.
Vancouver Ayık K. ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019(12):33-61.