Research Article
BibTex RIS Cite

T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ KONULARI ÜZERİNE YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN EĞİLİMLERİ

Year 2019, , 1487 - 1505, 01.07.2019
https://doi.org/10.33431/belgi.578783

Abstract

Bu araştırmada
Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi konuları üzerine
yapılan lisansüstü tezlerin eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma
verilerinin analizi için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi
belirlenmiştir. Çalışmanın veri kaynağı, YÖK Ulusal Tez Veri Merkezi’nden elde
edilen 49 lisansüstü tezdir. Çalışmada ele alınan tezlerin analizi araştırmacı
cinsiyetine, danışmanın unvanına, basıldığı tarihe, yazıldığı üniversiteye,
bölümüne, düzeyine, yöntemine, çalışma grubuna, çalışma grubunun büyüklüğüne,
veri toplama araçlarına, önerilerine, anahtar kelimelerine, dizinlerine, yerli
ve yabancı kaynakça sayılarına göre yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bazı
sonuçlar şunlardır: Erkek araştırmacılar konu üzerine daha fazla tez yapımında
bulunmuşlardır. Tezler en çok Yrd. Doç. Dr. danışmanlığında yürütülmüştür.
Konuyla alakalı en fazla 2008 yılında tez yapımında bulunulmuştur. En fazla tez
Gazi Üniversitesi bünyesinde eğitim gören lisansüstü öğrenciler tarafından
yapılmıştır. Konuyla ilgili en fazla tez yapımında bulunun bölüm Sosyal
Bilgiler Öğretmenliğidir. 

References

  • Akbulut, D.A. (2005). Atatürk ilke ve inkılap tarihi ders, hakkında. M. Saray ve H. Tosun (Ed.), İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 19-24). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Aslan, E. ve Tavşancıl, E. (2001). İçerik analiz ve uygulama örnekleri. Epsilon. İstanbul.
  • Aydemir, A. (2012). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: bir bibliyografya denemesi. Turkish Studies, 7(4): 843-863.
  • Aydemir, A. (2013). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: bir bibliyografya denemesi (ilâve). International Journal of Social Science. 6(6): 113-135.
  • Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks. Sage.
  • Çencen, N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarihsel mektupların kullanımına ilişkin görüşleri: Ankara ili ODTÜ geliştirme vakfı ortaokulu örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 192(42): 193-210.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2008). T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2013). Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarında tarihi karakterlerin kullanımını etkileyen faktörler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(14): 243-265.
  • Ezer, F., Ulukaya, Ü. ve Kaçar, T. (2016). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(6): 71-91.
  • Huberman, A. M. ve Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2.Ed): Thousand Oaks: Sage.
  • Kaymakçı, S. (2017). Türkiye’de tarih öğretiminin yönelimi üzerine bir değerlendirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6): 2153-2172.
  • Kaymakçı, S. ve Er, H. (2009). Türk inkılâp tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretimi üzerine yapılan tezlerin analizi. Cumhuriyet Tarihî Araştırmaları Dergisi, 5(9): 165-180.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı, ortaokul 8. sınıf (Internet: http://mufredat.meb.gov.tr – 05.03.2019 tarihinde elde edilmiştir).
  • Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1): 21-33.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi örneği). Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 6(2): 268-293.
  • Öztürk, Ş. Y. ve Şimşek, A. (2013). Tarih eğitimi alanında yayınlanmış Türkçe makaleler bibliyografyası. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2(1): 110-145.
  • Safran, M. (1999). “Tarih Öğretimi ve Çağdaş Müfredat Teorileri”. XII. Türk Tarih Kongresi, 12-16 Eylül 1994, Ankara: 2-6.
  • Tangülü, Z. (2011). 8.Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Gazete Kullanımı ve Buna İlişkin Öğretmen Görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2005). İlk, orta ve yüksek öğretimde inkılap tarihi dersleri, M. Saray ve H. Tosun (Ed.), İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 25-42). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Yılmaz, M. S. (2004). İlköğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Programı İçeriğinin Değerlendirilmesi (Alan Araştırması). Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Ankara.
Year 2019, , 1487 - 1505, 01.07.2019
https://doi.org/10.33431/belgi.578783

Abstract

References

  • Akbulut, D.A. (2005). Atatürk ilke ve inkılap tarihi ders, hakkında. M. Saray ve H. Tosun (Ed.), İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 19-24). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Aslan, E. ve Tavşancıl, E. (2001). İçerik analiz ve uygulama örnekleri. Epsilon. İstanbul.
  • Aydemir, A. (2012). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: bir bibliyografya denemesi. Turkish Studies, 7(4): 843-863.
  • Aydemir, A. (2013). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: bir bibliyografya denemesi (ilâve). International Journal of Social Science. 6(6): 113-135.
  • Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks. Sage.
  • Çencen, N. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarihsel mektupların kullanımına ilişkin görüşleri: Ankara ili ODTÜ geliştirme vakfı ortaokulu örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 192(42): 193-210.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2008). T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Dönmez, C. ve Yazıcı, K. (2013). Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük ders kitaplarında tarihi karakterlerin kullanımını etkileyen faktörler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(14): 243-265.
  • Ezer, F., Ulukaya, Ü. ve Kaçar, T. (2016). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(6): 71-91.
  • Huberman, A. M. ve Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2.Ed): Thousand Oaks: Sage.
  • Kaymakçı, S. (2017). Türkiye’de tarih öğretiminin yönelimi üzerine bir değerlendirme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6): 2153-2172.
  • Kaymakçı, S. ve Er, H. (2009). Türk inkılâp tarihi ve Atatürkçülük konularının öğretimi üzerine yapılan tezlerin analizi. Cumhuriyet Tarihî Araştırmaları Dergisi, 5(9): 165-180.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı, ortaokul 8. sınıf (Internet: http://mufredat.meb.gov.tr – 05.03.2019 tarihinde elde edilmiştir).
  • Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1): 21-33.
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin üniversite öğrencilerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi (Kırklareli Üniversitesi örneği). Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 6(2): 268-293.
  • Öztürk, Ş. Y. ve Şimşek, A. (2013). Tarih eğitimi alanında yayınlanmış Türkçe makaleler bibliyografyası. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2(1): 110-145.
  • Safran, M. (1999). “Tarih Öğretimi ve Çağdaş Müfredat Teorileri”. XII. Türk Tarih Kongresi, 12-16 Eylül 1994, Ankara: 2-6.
  • Tangülü, Z. (2011). 8.Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Gazete Kullanımı ve Buna İlişkin Öğretmen Görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2005). İlk, orta ve yüksek öğretimde inkılap tarihi dersleri, M. Saray ve H. Tosun (Ed.), İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (ss. 25-42). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Yılmaz, M. S. (2004). İlköğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Programı İçeriğinin Değerlendirilmesi (Alan Araştırması). Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Ankara.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ozan Karpınar 0000-0001-5210-2592

Zafer Tangülü 0000-0003-1596-442X

Publication Date July 1, 2019
Submission Date June 17, 2019
Acceptance Date June 26, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

Chicago Karpınar, Ozan, and Zafer Tangülü. “T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ KONULARI ÜZERİNE YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN EĞİLİMLERİ”. Belgi Dergisi 2, no. 18 (July 2019): 1487-1505. https://doi.org/10.33431/belgi.578783.