Türk eğitim devrimi, Türk eğitim tarihinde kurtuluş savaşı sırasında temelleri atılmaya başlandığı ve Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra birçok kökten değişikliklerin hayata geçirildiği ve kısa zamanda etkisini gösteren önemli bir kilometre taşıdır. Türk eğitim devrimi Atatürk’ün liderliğinde gerçekleştirilmiş bir harekettir. Atatürk ülkenin ve milletin geleceğini, Türk Milletinin gerçek kurtuluşunu, çağdaş uygarlık düzeyine çıkmasını ve başarılı olmasını eğitimle ilişkilendirmiştir. Atatürk’ün eğitim sorunlarını doğru teşhisi ve kökten çözüm önerileri, Türk eğitim devriminin başarıya ulaşmasını sağlamıştır. Bu çalışmada Türk Eğitim Devrimi üç açıdan irdelenmiştir: 1.Türk Eğitim Devriminin tarihi, felsefî, düşünsel ve politik temelleri 2. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi 3. Karma eğitim ve kızların eğitimi
Turkish Educational Revolution is a milestone whose fundamentals were established during the Independence War and it has been exposed to a great many of radical innovations have been introduced since the foundation of new Turkish Republic. As a result, Turkish Educational Revolution is a movement which was conducted by Atatürk’s leadership, because he attributed the education to the real Independence of Turkish Nation, the enhancement of the nation to the level of contemporary nations. Right examination of Atatürk’s about educational problems and his radical resolutions undoubtedly provided his revolution to be bright. In this study, the Turkish Educational Revolution was studied in three different terms: 1. The historical, philosophical, ideological and political fundamentals of Turkish Educational Revolution 2. Historical fundamentals, scope, application and importance of Tevhid-I Tedrisat Law 3. Co-educational school and education for girls
Other ID | JA93TD34CH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2011 |
Submission Date | July 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 2 |