With the establishment of the Republic, education became one of the priority issues for the development of the country, and various regulations were introduced in this field. Curricular programs, which hold a significant place in the education system, determined the methods and objectives to achieve the goals in this area. Consequently, since the early years of the Republic, adjustments have been made to school curricula based on emerging needs. Within this framework, one of the courses included in the curriculum and taught in high schools and equivalent institutions was “National Defence” Previously taught under the name “Military Service” this course was renamed “National Defence” following a regulation in 1954. It was mandated that this course be taught in all grades of both public and private high schools. Particularly in the aftermath of World War II, the shifting international balances and the prioritization of defence and security by the Republic of Türkiye’s administration led to national defence being considered an issue of existential importance within the Turkish education system. Accordingly, the curriculum and content of the “National Defence” courses, taught across all high school grades, were periodically updated in line with contemporary needs and security doctrines. The primary aim of this course was to equip young people with foundational knowledge about national defence and military service, raise their awareness of national rights and interests, and foster a sense of patriotism. Activities such as camps and conferences, organized alongside the lessons, underscore the importance attributed to this course.
This article examines the objectives, scope, and curricular content of the “National Defence” courses taught in high schools. Within the limitations of the study, the period between 1949 and 1962 is analyzed, focusing on the course's inclusion in the curriculum and the subsequent updates to its content. By doing so, the study aims to reveal the level of knowledge and analytical skills that Turkish youth in secondary education were intended to acquire regarding national defence and military service. The findings were analyzed and evaluated using a qualitative research method. The study's sources include circulars and curriculum programs published in the Journal of Circulars as well as related literature.
National Defence Courses Military Service Defence and Security Mobilisation Course Curriculum.
Cumhuriyet’in kuruluşuyla birlikte eğitim, ülkenin kalkınması adına öncelikli konuların başında gelmiş; bu kapsamda eğitim alanında çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Eğitim sisteminde önemli bir yer tutan müfredat programları ise bu sahada hedeflere ulaşabilmek adına uygulanacak yöntemleri ve amaçları belirlemiştir. Dolayısıyla Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okulların müfredatında ihtiyaca göre düzenlemeler hayata geçirilmiştir. Bu çerçevede müfredat programlarına dâhil edilerek lise ve dengi okullarda okutulan derslerden biri de “Millî Savunma” olmuştur. Önceleri “Askerlik” adıyla okutulan bu ders, 1954’te yapılan düzenlemeyle “Millî Savunma” dersleri adını almıştır. Söz konusu dersin, resmi ve özel liselerin tüm sınıflarında okutulması kararlaştırılmıştır. Özellikle II. Dünya Savaşı sonrası ortaya çıkan uluslararası dengeler ile savunma ve güvenlik konularının Türkiye Cumhuriyeti idaresince ehemmiyetli addedilmesi, Türk eğitim sisteminde de millî savunma konusunun beka düzeyinde önemli görülmesine sebep olmuştur. Öyle ki lisedeki tüm sınıflarda okutulan “Millî Savunma” derslerinin müfredat ve içeriği ihtiyaca ve güvenlik doktrinlerine göre zaman zaman güncellenmiştir. Bu dersle; gençlerin, millî savunma ve askerlikle ilgili temel bilgilere sahip olması, aynı zamanda millî hak ve menfaatler konusunda bilinçlendirerek vatanseverlik duygularının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Derslerin dışında kamp, konferans gibi etkinlerin düzenlenmesi de ders verilen önemi ortaya koymaktadır.
Bu makalede liselerde okutulan “Millî Savunma” derslerinin amacı, kapsamı ve müfredat içerikleri, özgün bir şekilde incelenmiştir. Konunun sınırlılığı bağlamında, dersin müfredata dâhil edilmesi ile geçirdiği müfredat güncellemelerinden hareketle 1949-1962 arası dönem ele alınmıştır. Böylece ortaöğretimde okuyan Türk gençlerine, millî savunma ve askerlik konularında hangi seviyede bilgi ve değerlendirme yetisinin kazandırılmaya çalışıldığının ortaya konulması hedeflenmiştir. Elde edilen bulgularım, nitel araştırma yöntemiyle analizi ve değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmanın kaynaklarını, Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan genelge ve müfredat programları ile konuya ilişkin literatür oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2025 |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | June 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 30 |