Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’YE GELEN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN TÜRK KAHVESİ TÜKETİMİNE KARŞI TUTUMU: ESKİŞEHİR YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÖRNEĞİ

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 24 - 33, 31.07.2023

Abstract

Türk kahvesinin küresel ölçekte yer alabilmesi için iyi bir pazarlama stratejisi izlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle yabancı uyruklu kişilerin Türk kahvesine yönelik tutumlarının bilinmesi bu anlamda önemlidir. UNESCO’nun 2013 yılında somut olmayan kültürel miras olarak belirlediği Türk kahvesinin yabancı uyruklular nezdinde nasıl değerlendirildiği merakı, bu çalışmanın temel motivasyonudur. Bu faktörlerin araştırılması, Türk kahvesine yönelik uluslararası pazarda marka olabilmesi ve uygun konumlandırma stratejileri ile pazarlanmasına yardımcı olacaktır. Bu çalışmada, Anadolu Üniversitesi Turizm Fakültesi yabancı uyruklu öğrencilerin Türk kahvesi tüketimine karşı bakış açılarını, bilgi seviyeleri ve beğeni düzeylerini ölçmek için sorular sorulmuştur. Araştırma verileri 2022-2023 Kasım-Ocak aylarında; yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, Türk kahvesi tüketen yabancı uyruklu öğrencilerin genel olarak şekerli türk kahvesi tercih ettikleri, görsel sunumunu şık fincanlarda özel buldukları ve kendi ülkelerinde de Türk kahvesini tüketmeyi tercih edecekleri sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Altundağ, Ö. Ö. (2019). Türk Kahvesinin Sağlık Boyutu ve Etkileri. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 2(3), 183-193.
  • Alyakut, Ö. (2023). Türk Mutfak Kültürünün Kahveye Verdiği Kimlik: Türk Kahvesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 10(94),1012-1024.
  • Akarçay, E. (2012). Kâh Kahvehane Kâh Café: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş. Ileti-s-im.
  • Akşit Aşık, N. (2017). Değişen Kahve Tuketim Alışkanlıkları ve Turk Kahvesi Uzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (4), 310-325.
  • Argan, M., & Tokay Argan, M. (2006). Viral pazarlama veya internet üzerinde ağızdan ağıza reklam: kuramsal bir çerçeve.
  • Atlı, H.F. (2018). Kahve Pazarlaması ve Türk Kahvesinin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (84), 413-424.
  • Ayvazoğlu, B. (2011). Kahveniz Nasıl Olsun? Türk Kahvesinin Kültür Tarihi, Kapı Yayınevi, İstanbul, 38,39,50,55,56,70.
  • Aydın, Adalı, G.; Bakır, Z., N. (2016). An Assessment of Venues in the Context of Consumption Culture: Consumption of Kahve Cafe(s) by College Students. Journal of Strategic Research in Social Science, 2(3), 59-84.
  • Balcı, F. (2019). Cezveden kültüre 40 yil: Türk kahvesi ve geleneği. The Journal of Academic Social Science, 87(87), 315-328.
  • Bayındır, B., & Önçel, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kahve Dükkânlarını Tercih Etme Nedenleri: Anadolu Üniversitesi Örneği (The Reasons of University Students’ Preference Coffee Shops: The Case of Anadolu University). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(3), 1806-1820.
  • Bayizit A.A., Özcan T., Ersan Y.L. ve Şahin O.I. (2009). Türk Kahvesi’nin Tarihçesi ve Özellikleri. II. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 599-603.
  • Bayındır, M. S., Bayındır, B., & Önçel, S. (2020). X, y ve z kuşağı tüketicilerin kahve dükkânlarını tercih etme alışkanlıklarının incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi.
  • Budak N. & Çiçek B. (2002). Yabancı Turistlerin Ülkemizde Yemek Kültürüne İlgileri ve Yemeklerle Servis Ortamına Bakışları. Turizmde Sağlık ve Beslenme Sorunları ve Çözümleri Sempozyumu Bildiri Kitabı. Alanya. ss. 133-139.
  • Bulduk, S.; Suren, T. (2007). Turk Mutfak Kulturunde Kahve, 38. ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. (s. 299-309). Ankara.
  • Çaksu, A. (2019). Bir siyasi içecek olarak Türk Kahvesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41), 369-386.
  • Güral, S. (1999). Türk Kültüründe Kahvenin Yeri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Seramik Ana Sanat Dalı. Eskişehir.
  • Hall. M. C., Sharples, L., Mitchell R., Macionis, N. veCambourne B. (2003). Food tourism around the world: development, management and markets. Butterworth-Heinemann: Elsevier.
  • İşat, C. (2007). Kahvenin Serüveni, Meşale, 2: 70-73.
  • Hattox, R. S. (1996). Kahve ve Kahvehaneler Bir Toplumsal İçeceğin Yakındoğu’daki Kökeni. İstanbul: Türkiye Ekonomik Ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Kefeli, E., Şahin, Ö., & Yarmacı, N. (2020). Üçüncü nesil kahve işletmelerinde türk kahvesinin yeri: İstanbul örneği. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 130-147.
  • Koç, B. (2016). Bingol Universitesi Oğrencilerinin Hazır Kahve Tuketimi İle İlgili Tutum ve Davranışları. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi (s.519-524). Isparta.
  • Saraçgil, A. (1999). Kahvenin İstanbul’a Girişi (16. ve 17. Yüzyıllar), HeleneDesmet-GregorieFrançois Georgeon (Der.), Doğu’da Kahve ve Kahvehaneler, (Çev.Meltem Atik-Esra Özdoğan), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 35.
  • Sözlü, S., Yılmaz, B. & Acar Tek, N. (2017). Kahve Tüketimi ve Bazı Hastalıklarla İlişkisi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (2), 33-39.
  • Tansuğ, S. (1995). Eski İstanbul'da Kahve İkram Töreni. İstanbul Armağanı, içinde (s. 161-166). İstanbul: Kültür İşleri Daire Başkanlığı.
  • Tufan, Ö. (2011). Sultanların Topkapı Sarayındaki Kahve Fincanları, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, Renk Matbaası Basım, İstanbul, 91,92.
  • Yaşar, A. (2005). Osmanlı Şehir Mekânları: Kahvehane Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3 (6), 237-256.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S., Yılmaz İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi, XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi (s. 457-473). Isparta.
  • Yönet Eren, F., & Ceyhun Sezgin, A. (2018). Kültürel miras açısından Türk kahvesi.
Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 24 - 33, 31.07.2023

Abstract

References

  • Altundağ, Ö. Ö. (2019). Türk Kahvesinin Sağlık Boyutu ve Etkileri. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 2(3), 183-193.
  • Alyakut, Ö. (2023). Türk Mutfak Kültürünün Kahveye Verdiği Kimlik: Türk Kahvesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 10(94),1012-1024.
  • Akarçay, E. (2012). Kâh Kahvehane Kâh Café: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş. Ileti-s-im.
  • Akşit Aşık, N. (2017). Değişen Kahve Tuketim Alışkanlıkları ve Turk Kahvesi Uzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (4), 310-325.
  • Argan, M., & Tokay Argan, M. (2006). Viral pazarlama veya internet üzerinde ağızdan ağıza reklam: kuramsal bir çerçeve.
  • Atlı, H.F. (2018). Kahve Pazarlaması ve Türk Kahvesinin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (84), 413-424.
  • Ayvazoğlu, B. (2011). Kahveniz Nasıl Olsun? Türk Kahvesinin Kültür Tarihi, Kapı Yayınevi, İstanbul, 38,39,50,55,56,70.
  • Aydın, Adalı, G.; Bakır, Z., N. (2016). An Assessment of Venues in the Context of Consumption Culture: Consumption of Kahve Cafe(s) by College Students. Journal of Strategic Research in Social Science, 2(3), 59-84.
  • Balcı, F. (2019). Cezveden kültüre 40 yil: Türk kahvesi ve geleneği. The Journal of Academic Social Science, 87(87), 315-328.
  • Bayındır, B., & Önçel, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kahve Dükkânlarını Tercih Etme Nedenleri: Anadolu Üniversitesi Örneği (The Reasons of University Students’ Preference Coffee Shops: The Case of Anadolu University). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 7(3), 1806-1820.
  • Bayizit A.A., Özcan T., Ersan Y.L. ve Şahin O.I. (2009). Türk Kahvesi’nin Tarihçesi ve Özellikleri. II. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, Van, 599-603.
  • Bayındır, M. S., Bayındır, B., & Önçel, S. (2020). X, y ve z kuşağı tüketicilerin kahve dükkânlarını tercih etme alışkanlıklarının incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi.
  • Budak N. & Çiçek B. (2002). Yabancı Turistlerin Ülkemizde Yemek Kültürüne İlgileri ve Yemeklerle Servis Ortamına Bakışları. Turizmde Sağlık ve Beslenme Sorunları ve Çözümleri Sempozyumu Bildiri Kitabı. Alanya. ss. 133-139.
  • Bulduk, S.; Suren, T. (2007). Turk Mutfak Kulturunde Kahve, 38. ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. (s. 299-309). Ankara.
  • Çaksu, A. (2019). Bir siyasi içecek olarak Türk Kahvesi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (41), 369-386.
  • Güral, S. (1999). Türk Kültüründe Kahvenin Yeri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Seramik Ana Sanat Dalı. Eskişehir.
  • Hall. M. C., Sharples, L., Mitchell R., Macionis, N. veCambourne B. (2003). Food tourism around the world: development, management and markets. Butterworth-Heinemann: Elsevier.
  • İşat, C. (2007). Kahvenin Serüveni, Meşale, 2: 70-73.
  • Hattox, R. S. (1996). Kahve ve Kahvehaneler Bir Toplumsal İçeceğin Yakındoğu’daki Kökeni. İstanbul: Türkiye Ekonomik Ve Toplumsal Tarih Vakfı.
  • Kefeli, E., Şahin, Ö., & Yarmacı, N. (2020). Üçüncü nesil kahve işletmelerinde türk kahvesinin yeri: İstanbul örneği. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 130-147.
  • Koç, B. (2016). Bingol Universitesi Oğrencilerinin Hazır Kahve Tuketimi İle İlgili Tutum ve Davranışları. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi (s.519-524). Isparta.
  • Saraçgil, A. (1999). Kahvenin İstanbul’a Girişi (16. ve 17. Yüzyıllar), HeleneDesmet-GregorieFrançois Georgeon (Der.), Doğu’da Kahve ve Kahvehaneler, (Çev.Meltem Atik-Esra Özdoğan), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 35.
  • Sözlü, S., Yılmaz, B. & Acar Tek, N. (2017). Kahve Tüketimi ve Bazı Hastalıklarla İlişkisi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (2), 33-39.
  • Tansuğ, S. (1995). Eski İstanbul'da Kahve İkram Töreni. İstanbul Armağanı, içinde (s. 161-166). İstanbul: Kültür İşleri Daire Başkanlığı.
  • Tufan, Ö. (2011). Sultanların Topkapı Sarayındaki Kahve Fincanları, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, Renk Matbaası Basım, İstanbul, 91,92.
  • Yaşar, A. (2005). Osmanlı Şehir Mekânları: Kahvehane Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 3 (6), 237-256.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Oraman, Y., Özdemir, G., Arap, S., Yılmaz İ. (2016). Türk Kahvesi Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi, XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi (s. 457-473). Isparta.
  • Yönet Eren, F., & Ceyhun Sezgin, A. (2018). Kültürel miras açısından Türk kahvesi.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Research Articles
Authors

Halime Kavas This is me 0009-0002-7072-4963

Sibel Önçel This is me 0000-0001-9973-6058

Publication Date July 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kavas, H., & Önçel, S. (2023). TÜRKİYE’YE GELEN YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN TÜRK KAHVESİ TÜKETİMİNE KARŞI TUTUMU: ESKİŞEHİR YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLER ÖRNEĞİ. Bitlis Eren Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 24-33.