Research Article
BibTex RIS Cite

Transfer, Contract and Work Relations in Esports: A Qualitative Research on the Game League of Legends

Year 2022, Volume: 14 Issue: 1, 13 - 30, 15.04.2022
https://doi.org/10.55929/besad.1025852

Abstract

The aim of this study was to reveal the transfer processes, contracts and labor capital, relations, and working conditions of esports players within the electronic sports sector in Turkey. The findings obtained, it was aimed to identify the deficiencies in the esports industry and contribute to this field. Our study was designed according to the qualitative method and the semi-structured interview technique was used. Interviews were held online via Discord and Whatsapp in February 2021 and August 2021. The sample group of the study consisted of 13 participants who have retired or continue to wear uniforms in esports clubs. As a result of the findings obtained; there was no intermediary in the transfer process, the transfer process varied depending on the career of the player, esports players did not have information about social security, career times were shorter than in traditional sports, esports players were worried about the future, working hours were flexible, and there were some disputes between the esports players and esports teams. The results have been determined, such as the tendency of esports players to seek their rights on social media.

References

  • Amcaoğlu, D. & Yetim, A. A. (2018). Sporcuların sosyal güvenlik bilgi düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1) , 58-68.
  • Argan, M., Özer, A., & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 1-11.
  • Argan, M., & Akın, E. (2007). Elektronik spor; özellikleri, kavram ve uygulamalarına yönelik kuramsal çerçeve, Akdeniz 4. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Sözel Bildiri, Antalya Türkiye.
  • Aydın, U., Canbey Özgüler, V., Kocabaş, F., Yalız Solmaz, D., Katırcı, H., Demirkaya, S., & Etci, H. (2017). Türkiye'de profesyonel sporcuların çalışma koşulları ve örgütlenme eğilimleri. Çalışma ve Toplum, 55(4), 42-49
  • Başbuğ, A.N. (2020). Profesyonel sporda güvencesiz çalışma: Türkiye basketbol ligleri örneği, Journal of Economy Culture and Society, 65, 239-265. https://doi.org/10.26650/JECS2021-903064
  • Ecevit, R., Tunçe, F., Karaoğlı, O., Şahin, E., & Özer, M. K. (2018) Elektronik spor ve elektronik sporcular üzerine betimsel bir inceleme, Journal of Health and Sport Sciences, 1(1), 23-28.
  • Gaming in Turkey (2020). Türkiye Oyun Sektörü Raporu. Retrieved March 14, 2021, from https://www.turkiyeoyunsektoruraporu.com/
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2021). E-spor Raporu. Retrieved March 17, 2021, from https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/7UOTx.pdf
  • Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is esports and why do people watch it? Internet Research, 27 (2), 211-232. Harvey, L., & MacDonald, M. (1993). Observation. In Doing Sociology (pp. 148-189). Palgrave, London.
  • Kilci, A.K. (2020). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği: Türkçeye uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 6(1),6-18. https://doi.org/10.18826/useeabd.623526 Koukiadaki, A., & Pearson, G. (2016). FifPro Global employment report: Working conditions in professional football. Retrieved August 14, 2021, from https://fifpro.org/images/documents-pdf/2016-fifpro-global employment-report.pdf
  • Kraus, G. (2009). Video games: platforms, programmes and players, understanding new media, Glasgow, Open University Press
  • Norton Rose Fulbright (2019). Turkey’s booming esports market. Retrieved October 9, 2020, from https://www.nortonrosefulbright.com/en/knowledge/publications/628d8783/turkeys-booming-esports-market
  • Milliyet (2021). Galatasaray e-spor şampiyonluk liginden ihraç edildi. Retrieved October 9, 2020, from https://www.milliyet.com.tr/skorer/galatasaray-espor-sampiyonluk-liginden-ihrac- edildi-6111787
  • Statista (2021). Esports market revenue worldwide from 2019 to 2024. Retrieved December 14, 2021, from https://www.statista.com/topics/3121/esports-market/#dossierKeyfigures
  • Şaşmaz Ataçocuğu, M., & Zelyurt, M. K. (2016). Profesyonel futbolda emek-sermaye ilişkileri: Alt liglerde ücret, sosyal güvence ve sendika olgusu üstüne nitel bir çalışma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 99-115.
  • TESFED (2019). E-spor çalıştayı raporu. Retrieved January 21, 2021, from http://tesfed.gov.tr/uploads/databanks/espor-calistayi-raporu-tr.pdf
  • Üçüncüoğlu, M. & Çakır, V. O. (2017). Modern spor kulüplerinin e-spor faaliyetlerine ilgi gösterme nedenleri üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 34-47. Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor kulüplerinin iletişim ve pazarlama faaliyetlerinde sosyal medyanın rolü: İstanbul Başakşehir FK Örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 59-69.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E. & Çağıltay, K. (2004). Elektronik oyunlar ve Türkiye. TBD 21. Ulusal Bilişim Kurultayı.
  • Yükçü, S. & Kaplanoğlu, E. (2018). E-spor endüstrisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 533-550. https://doi.org/10.18092/ulikidince.435207
  • Zelyurt, M. K., & Şaşmaz Ataçocuğu, M. (2014). Amateur football as a working area: A field study on the working processes of amateur football players. Journal of Human Sciences, 11(1), 338- 356.

E-sporda Transfer, Sözleşme ve Çalışma İlişkileri: League of Legends Oyunu Üzerine Nitel Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 14 Issue: 1, 13 - 30, 15.04.2022
https://doi.org/10.55929/besad.1025852

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki e- spor sektörü içerisinde gerçekleşen transfer süreçlerini, resmi sözleşmeleri, e-sporcuların emek-sermaye ilişkilerini ve çalışma koşullarını ortaya koymaktır. E-spor endüstrisindeki sorunları tespit etmek ve bu alana çalışma ilişkileri bağlamında katkı sağlamak amaçlanmıştır. Çalışmamız nitel yönteme göre tasarlanmış ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler 2021 Şubat ve 2021 Ağustos ayları içinde Discord ve Whatsapp uygulamaları üzerinden çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklem grubu daha önce e-spor kulüplerinde forma giymiş veya giymeye devam eden 13 katılımcıdan oluşmaktadır. Elde edilen bulgular neticesinde; transfer sürecinde herhangi bir aracının olmadığı, pazarlık sürecinin oyuncunun kariyerine bağlı olarak değişkenlik gösterdiği, e-sporcuların sosyal güvence hakkında bilgi sahibi olmadıkları, kariyer sürelerinin geleneksel sporlara kıyasla daha kısa olduğu, e-sporcuların gelecek kaygısı çektikleri, çalışma saatlerinin esneklik gösterdiği ve takım ile e-sporcu arasında yaşanan anlaşmazlıklarda e-sporcuların haklarını sosyal medya üzerinden arama eğilimi içerisinde olduğu gibi sonuçlar tespit edilmiştir.

References

  • Amcaoğlu, D. & Yetim, A. A. (2018). Sporcuların sosyal güvenlik bilgi düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1) , 58-68.
  • Argan, M., Özer, A., & Akın, E. (2006). Elektronik spor: Türkiye’deki sporcuların tutum ve davranışları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 1-11.
  • Argan, M., & Akın, E. (2007). Elektronik spor; özellikleri, kavram ve uygulamalarına yönelik kuramsal çerçeve, Akdeniz 4. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Sözel Bildiri, Antalya Türkiye.
  • Aydın, U., Canbey Özgüler, V., Kocabaş, F., Yalız Solmaz, D., Katırcı, H., Demirkaya, S., & Etci, H. (2017). Türkiye'de profesyonel sporcuların çalışma koşulları ve örgütlenme eğilimleri. Çalışma ve Toplum, 55(4), 42-49
  • Başbuğ, A.N. (2020). Profesyonel sporda güvencesiz çalışma: Türkiye basketbol ligleri örneği, Journal of Economy Culture and Society, 65, 239-265. https://doi.org/10.26650/JECS2021-903064
  • Ecevit, R., Tunçe, F., Karaoğlı, O., Şahin, E., & Özer, M. K. (2018) Elektronik spor ve elektronik sporcular üzerine betimsel bir inceleme, Journal of Health and Sport Sciences, 1(1), 23-28.
  • Gaming in Turkey (2020). Türkiye Oyun Sektörü Raporu. Retrieved March 14, 2021, from https://www.turkiyeoyunsektoruraporu.com/
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı (2021). E-spor Raporu. Retrieved March 17, 2021, from https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/7UOTx.pdf
  • Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is esports and why do people watch it? Internet Research, 27 (2), 211-232. Harvey, L., & MacDonald, M. (1993). Observation. In Doing Sociology (pp. 148-189). Palgrave, London.
  • Kilci, A.K. (2020). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği: Türkçeye uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 6(1),6-18. https://doi.org/10.18826/useeabd.623526 Koukiadaki, A., & Pearson, G. (2016). FifPro Global employment report: Working conditions in professional football. Retrieved August 14, 2021, from https://fifpro.org/images/documents-pdf/2016-fifpro-global employment-report.pdf
  • Kraus, G. (2009). Video games: platforms, programmes and players, understanding new media, Glasgow, Open University Press
  • Norton Rose Fulbright (2019). Turkey’s booming esports market. Retrieved October 9, 2020, from https://www.nortonrosefulbright.com/en/knowledge/publications/628d8783/turkeys-booming-esports-market
  • Milliyet (2021). Galatasaray e-spor şampiyonluk liginden ihraç edildi. Retrieved October 9, 2020, from https://www.milliyet.com.tr/skorer/galatasaray-espor-sampiyonluk-liginden-ihrac- edildi-6111787
  • Statista (2021). Esports market revenue worldwide from 2019 to 2024. Retrieved December 14, 2021, from https://www.statista.com/topics/3121/esports-market/#dossierKeyfigures
  • Şaşmaz Ataçocuğu, M., & Zelyurt, M. K. (2016). Profesyonel futbolda emek-sermaye ilişkileri: Alt liglerde ücret, sosyal güvence ve sendika olgusu üstüne nitel bir çalışma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 99-115.
  • TESFED (2019). E-spor çalıştayı raporu. Retrieved January 21, 2021, from http://tesfed.gov.tr/uploads/databanks/espor-calistayi-raporu-tr.pdf
  • Üçüncüoğlu, M. & Çakır, V. O. (2017). Modern spor kulüplerinin e-spor faaliyetlerine ilgi gösterme nedenleri üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 34-47. Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor kulüplerinin iletişim ve pazarlama faaliyetlerinde sosyal medyanın rolü: İstanbul Başakşehir FK Örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 59-69.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E. & Çağıltay, K. (2004). Elektronik oyunlar ve Türkiye. TBD 21. Ulusal Bilişim Kurultayı.
  • Yükçü, S. & Kaplanoğlu, E. (2018). E-spor endüstrisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, 533-550. https://doi.org/10.18092/ulikidince.435207
  • Zelyurt, M. K., & Şaşmaz Ataçocuğu, M. (2014). Amateur football as a working area: A field study on the working processes of amateur football players. Journal of Human Sciences, 11(1), 338- 356.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education, Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Yusuf Aydın 0000-0003-3251-8958

Muazzez Şaşmaz Ataçocuğu 0000-0002-4049-8849

Publication Date April 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Aydın, Y., & Şaşmaz Ataçocuğu, M. (2022). E-sporda Transfer, Sözleşme ve Çalışma İlişkileri: League of Legends Oyunu Üzerine Nitel Bir Araştırma. Beden Eğitimi Ve Spor Araştırmaları Dergisi, 14(1), 13-30. https://doi.org/10.55929/besad.1025852