Bu çalışmada, 10 hafta boyunca uygulanan bütünleşik fiziksel aktivite
(BUFA) programının otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan ve normal gelişim
gösteren (NGG) öğrencilerin fiziksel uygunluk düzeyleri üzerindeki etkilerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 6-11 yaş arası OSB’li (n=21): yaş
ortalaması 8,28±,908 yıl ve NGG (n=24): yaş ortalaması 8,85±,522 yıl olmak
üzere toplam 45 kişi dâhil edilmiştir. Katılımcılar basit rastgele yöntemle
uygulama grubu (UG) (OSB, n=11; NGG, n=14) ve kontrol grubu (KG) (OSB, n=10;
NGG, n=10) olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. UG’ deki OSB’li ve NGG
öğrenciler, rutin eğitimleri ile birlikte 10 hafta süre ile haftada 2 gün günde
1 saat temas ve sosyal etkileşimi arttırmak amacıyla
işbirlikçi yaklaşım ve akran destekli
öğrenme yöntemleri ile uygulanan BUFA programına katılmıştır. KG ise rutin
eğitim sürecine devam etmiştir. 10 haftalık BUFA programı öncesi ve
sonrasında tüm katılımcıların fiziksel uygunluk düzeyleri beden kütle indeksi
(BKİ), omuz germe, otur-eriş, değiştirilmiş mekik, gövde kaldırma, el kavrama
kuvveti (EKK) testleri ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS-21
paket programı ile nonparametrik testlerden Wilcoxon testi kullanılmıştır. 10
haftalık BUFA programı sonunda UG’de yer alan OSB’li ve NGG öğrencilerin
esneklik ve kuvvet ile ilgili fiziksel uygunluk parametrelerinde istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde bir gelişme tespit edilmiştir (p<.05). Diğer
taraftan, KG’deki OSB’li ve NGG öğrencilerin fiziksel uygunluk parametrelerinde
istatistiksel olarak anlamlı bir değişim olmadığı saptanmıştır (p>.05).
Sonuç olarak BUFA programı, OSB’li ve NGG öğrencilerin fiziksel uygunluk
düzeylerini geliştirmek için uygulanabilir etkili bir yöntem olarak önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Submission Date | October 31, 2019 |
Acceptance Date | December 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |