Research Article
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN YETKİNLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 65 - 73, 18.01.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin, öğretmen yetkinlik düzeylerinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırma modelini, ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma yöntemi oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan beden eğitimi öğretmenleri, örneklemini ise basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen (n=356) gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket (survey) tekniği uygulanarak gönüllülük esasına dayalı yüz yüze veri toplanmıştır. Katılımcılara kişisel bilgi formu ve öğretmen yetkinlik ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS25.0 paket programına girilmiş, istatistikî işlem olarak, araştırma amacı doğrultusunda oluşturulan hipotezleri test etmek için Mann Whitney U, Kruskal Wallis-H Testi ve Spearman Korelasyon analizi uygulanmıştır.
Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin yetkinlik düzeyi ortalamanın üzerinde görülürken, cinsiyet, yaş ve mesleki tecrübe değişkeni ile yeterlilik düzeyi arasında anlamlı farklılıklar bulunduğu, yaş ve mesleki tecrübe ile öğrenciyi tanıma ve çevresel faktör boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Büyüköztürk, Şener vd. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Ankara.
  • Ekici, G. ve Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 7/4, 97-109.
  • Ersoy, Y. (2008). İlköğretim Okullarında matematik ve fen bilgisi öğretmenlerinin yeterlikleri ve yetkinlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 28-41.
  • Gibson, S. ve Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milson, A. ve Ekşi, H. (2003). Öğretmenlerin karakter eğitiminde yetkinlik duygusu konusunda bir ölçme aracına doğru: karakter eğitimi yetkinlik inancı skalası (KEYİS) ve Türkçeye uyarlanma çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 1/4, 99-130.
  • Mirzeoğlu, D., Aktağ, I. ve Boşnak M. (2007). Beden eğitimi öğretmeni, öğretmen adayı ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanlarının mesleki yeterlik duygusunun karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 18/3, 109-125.
  • Özkahraman, İ. (2012). Öğretmen yetkinlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sümbül, A.M. ve Arslan, C. (2006). Öğretmen yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi ve bir araştırma örneği. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2),
  • Şahin, M. (2017). Öğretmenlerin yetkinlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Uysal, Z. (2019). Okul Yöneticilerinin yönetsel davranışları ile öğretmen yetkinliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yetkin, C. (2006). Yetkinlik Bazlı mülakat ile kariyer değerleri arasındaki ilişki ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Yıldırım, Ş. (2015). Sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ile iş tatmini arasındaki ilişki (Ataşehir İlçesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bölümü, İstanbul.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 65 - 73, 18.01.2021

Abstract

References

  • Büyüköztürk, Şener vd. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Ankara.
  • Ekici, G. ve Hevedanlı, M. (2010). Lise öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 7/4, 97-109.
  • Ersoy, Y. (2008). İlköğretim Okullarında matematik ve fen bilgisi öğretmenlerinin yeterlikleri ve yetkinlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 28-41.
  • Gibson, S. ve Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milson, A. ve Ekşi, H. (2003). Öğretmenlerin karakter eğitiminde yetkinlik duygusu konusunda bir ölçme aracına doğru: karakter eğitimi yetkinlik inancı skalası (KEYİS) ve Türkçeye uyarlanma çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 1/4, 99-130.
  • Mirzeoğlu, D., Aktağ, I. ve Boşnak M. (2007). Beden eğitimi öğretmeni, öğretmen adayı ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanlarının mesleki yeterlik duygusunun karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 18/3, 109-125.
  • Özkahraman, İ. (2012). Öğretmen yetkinlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sümbül, A.M. ve Arslan, C. (2006). Öğretmen yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi ve bir araştırma örneği. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2),
  • Şahin, M. (2017). Öğretmenlerin yetkinlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Uysal, Z. (2019). Okul Yöneticilerinin yönetsel davranışları ile öğretmen yetkinliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yetkin, C. (2006). Yetkinlik Bazlı mülakat ile kariyer değerleri arasındaki ilişki ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Yıldırım, Ş. (2015). Sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ile iş tatmini arasındaki ilişki (Ataşehir İlçesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bölümü, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Aydın Pekel

Taner Atasoy

Mehmet Soyal

Ali Kaya This is me

Alpaslan Baki Ertekin 0000-0001-6826-2478

Publication Date January 18, 2021
Submission Date September 29, 2020
Acceptance Date January 4, 2021
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Pekel, A., Atasoy, T., Soyal, M., Kaya, A., et al. (2021). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN YETKİNLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 65-73.