The main purpose of the research is to examine whether folk dance activities have an impact on individuals' communication and problem-solving skills. In the study, the sample group consists of individuals who perform folk dance activities in public education centers, associations and clubs in Çorum and randomly selected individuals who do not perform folk dance activities. In the research, Problem-Solving Inventory and Communication Skills Inventory were used. In the analysis of the data, one-way variance analysis, two independent t test correlation analysis and regression analysis were used. The findings were interpreted within the 95% confidence interval and p=0.05 significance level. As a result of the research, it is seen that there is a moderate positive relationship between communication and problem-solving skills. According to the gender variable of the individuals playing folk dances; It is seen that female participants have higher communication skills than male participants. According to the variable of residence of the participants, those who reside in the city center have higher communication skills than those residing in the village-town-district. According to problem solving skill; There is no significant difference between the participants in terms of gender, age, educational status and place of residence. In the research, communication and problem-solving skills are seen to have a positive relationship with each other. Accordingly, it is expected that the communication skills of individuals in our society will be increased with folk dances, social, sports and artistic activities, and in parallel, an increase in problem solving skills is expected.
Araştırmanın temel amacı halk oyunları faaliyetlerinin bireylerin iletişim becerileri ve problem çözme becerileri üzerinde etkisinin olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmada, örneklem grubunu Çorum’ da bulunan halk eğitim merkezi, dernek ve kulüplerde halk oyunları faaliyeti gösteren bireyler ile rastgele seçilmiş halk oyunları faaliyetinde bulunmayan bireyler oluşturmaktadır. Araştırmada, Problem Çözme Envanteri, İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tek yönlü varyans analizi, iki bağımsız t testi korelasyon analizi ve regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular % 95 güven aralığında ve 0,05 anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, iletişim ile problem çözme becerileri arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Halk oyunları oynayan bireylerin cinsiyet değişkenine göre; kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre iletişim becerilerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Katılımcıların ikamet yeri değişkenine göre, şehir merkezinde ikamet edenler, köy- kasaba- ilçede ikamet edenlere göre daha yüksek iletişim becerisine sahip olduğu belirlenmiştir. Problem çözme becerisine göre; cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve ikamet ettiği yer değişkenlerinde katılımcılar arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Araştırmada iletişim ve problem çözme becerileri birbirleri ile pozitif ilişki içerisinde olduğu görülmektedir. Bu duruma göre toplumumuz da ki bireylerin iletişim becerileri halk oyunları, sosyal, sportif ve sanatsal faaliyetler ile artırılarak buna paralel olarak problem çözme becerilerinde de artış olması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine, Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 5, 2020 |
Acceptance Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 1 |