In mathematics
education, number sense is a crucial concept that develops core ideas for
mathematics. Moreover, it has another important dimension that number sense
shape and predict the preschoolers’ mathematical understanding in the future.
The fact that gifted students are the ones can have a differentiated and higher
level of number sense conceptions even if in their early ages, revealing this
differentiation can be a necessity to understand their comprehension. Hence,
the purpose of this case study is to assess the conceptions of gifted and
talented preschool students in the domain of number sense, by conducting semi
structured interviews with three children, ages 3-5, enrolling in a gifted and
talented institute in Ankara, Turkey. The results of the study showed that
these young gifted and talented students have a wide range of number sense
comprehension and they showed a great success in the tasks adapted from Howell
and Kemps’ (2010) study. Moreover, the study might have so many contributions
to create awareness about the importance of construction of number sense of
gifted and talented students in mathematics education.
Sayı algısı matematik eğitiminde temel kavramların
gelişimini sağlayan önemli bir kavramdır. Ayrıca, sayı algısının okul öncesinde
matematiksel algıyı şekillendiren ve gelecekteki matematiksel anlayış hakkında
fikir veren kavram olması da onun önemli boyutlardan biridir. Şu bir gerçektir
ki, üstün yetenekli öğrenciler erken yaşlarda olsalar bile farklı ve
yaşıtlarına göre daha üst düzeyde sayı algılarına sahip olabilmektedirler. Bu
farklılığı ortaya koymak, bu tarz öğrencilerin sayı algılarını
anlamlandırabilmek adına bir gereklilik olarak görülebilir. Bu sebeple, bu
örnek olay çalışmasının amacı, Ankara’da üstün yetenekliler merkezine devam
eden 3-5 yaşlarındaki 3 tane üstün yetenekli çocuğun yarı yapılandırılmış
görüşmeler yardımıyla, sayı algısı kavramını değerlendirmektir. Çalışmanın
sonuçları, çalışmaya katılan üstün yetenekli çocukların geniş bir yelpazede
sayı algılarının var olduğunu göstermiştir. Ayrıca çalışma, bu çocukların
Howell ve Kemp’in (2010) çalışmasında kullanılan sayı algısı envanterinin
uygulanmasında büyük bir başarı gösterdiklerini ortaya koymuştur. Bu çalışmanın,
üstün yetenekli öğrencilerdeki sayı algısının önemi hakkında farkındalık
yaratmak adına matematik eğitimine katkıları olabilecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |