The fact that the topic of alcohols is related to many topics in organic chemistry has enabled this subject to have an important place in organic chemistry. This study aimed at analyzing the effect of concept cartoon-based teaching on eliminating the alternative conceptions pre-service teachers have about alcohols. Toward this aim, the study, based on a quasi-experimental design, was conducted with pre-service science teachers studying in science education department in Turkey, with one class being randomly selected as the experimental group (N=38), the other as a control (N=42). Both groups were administered an alcohol concept test (ACT) as a pre- and post-test. While the concept cartoon-based teaching was implemented in the experimental group, traditional teaching was followed in the control group. The results of the research revealed no significant difference between the groups according to the pre-test scores, but a significant difference favoring the experimental group was noted in the post-test scores. It was consequently found that concept cartoon-based teaching was more effective than traditional teaching in the desired level of conceptual understanding.
Alkoller konusunun organik kimyadaki pek çok konu ile ilişkili olması, bu konunun organik kimyada önemli bir yere sahip olmasını sağlamıştır. Bu çalışmada, kavram karikatürüne dayalı öğretimin, öğretmen adaylarının alkoller ile ilgili sahip oldukları alternatif kavramları gidermedeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, yarı-deneysel desen olarak yürütülen çalışma, Türkiye‟deki bir fen eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Çalışmada, bir sınıf rastgele olarak deney grubu (N = 38), diğeri ise kontrol (N = 42)grubu olarak seçilmiştir. Her iki gruba ön ve son-test olarak Alkol Kavram Testi (AKT) uygulanmıştır. Deney grubunda, alkoller konusu kavram karikatürüne dayalı öğretim ile işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, ön-test puanlarına göre deney ve kontrol gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmadığını; ancak son-test puanlarında deney grubunu lehine anlamlı bir farkın olduğu göstermiştir. Sonuç olarak, kavram karikatürüne dayalı öğretimin, fen bilgisi öğretmen adaylarının istenen kavramsal anlama düzeyine ulaşmalarında geleneksel öğretimden daha etkili olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |