Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin çoklu zeka alanları ve müzikten etkilenme düzeylerinin ilişkisel bir yaklaşımla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma örneklemi Mersin ve Konya ilindeki 183 ortaokul öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada öğrencilerden veri toplamak için çoklu zeka alanları ve müzikten etkilenme ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde Independent Samples t test, One Way ANOVA ve Çoklu Regresyon Analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların genel olarak müzikal zeka alanındaki yeterliklerinin orta düzeyde, diğer zeka alanlarında ise yüksek düzeyde bulunmuştur. Araştırmanın diğer değişkeni müzikten etkilenme de ise orta düzeyde bir dağılım ortaya çıkmıştır. Ortaokul öğrencilerinin çoklu zeka alanları ve müzikten etkilenme düzeylerinin cinsiyet ve sın ıf düzeyine göre anlamlı farklılar gösterdiği gözlenmiştir. Son olarak katılımcı öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile müzikten etkilenme düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler söz konusudur.
In this study, it is aimed to examine secondary school students' multiple intelligence areas and their level of being affected by music with a relational approach. The study sample was carried out with 183 secondary school students in Mersin and Konya provinces. In the study, multiple intelligence domains and music influence scales were used to collect data from students. Independent Samples t test, One Way ANOVA and Multiple Regression Analysis techniques were used in the analysis of the research data. According to the research findings, it was found that the proficiency of the participants in the field of musical intelligence was found to be moderate in general and high in other intelligence areas. In the other variable of the study, there was a moderate distribution in being affected by music. It was observed that secondary school students' multiple intelligence areas and levels of being affected by music differed significantly according to gender and class level. Finally, there is a significant relationship between the multiple intelligence areas of the participant students and their level of being affected by music.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |