BibTex RIS Cite

Hava Taşıtı Kazalarını Önlemede Yeni Gelişmeler

Year 2009, Volume: 4 Issue: 1, 85 - 94, 01.06.2009

Abstract

The existence of a reliable airline industry will play a critical role in Turkey's regional integration and economic welfare. Decreasing aircraft accidents and the number of victims will not only prevent damage to human capital, machinery, and infrastructure but also will help sustain the reliability of the aviation sector. Recording data on accidents and analyzing them with advanced statistical techniques presents new opportunities in preventing accidents. Building and relating several databases and analyzing them using statistical and econometric techniques is a fast spreading advance in the world to prevent the accidents. The new bylaw issued in 2006 in Turkey can be expanded in this framework. For example, four relational databases on pilot characteristics, plane maintenance, flight details, and accident details can be constructed and analyzed using econometric techniques and factos leading to accidents can be determined.

References

  • Australian Bureau of Transport and Regional Economics (BTRE) (2006) “Cost of Aviation Accidents and Incidents,” BTRE Report 113. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.bitre.gov.au/publications/36/Files/BTRE_R113.pdf
  • Aviation Safety Network, Aviation Safety Database. Erişim (5 Nisan 2009): http://aviation safety.net/database/
  • European Transport Safety Council (1996) “Increasing The Survival Rate In Aircraft Accidents, Impact Protection, Fire Survivability And Evacuation.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.etsc.be/documents/copy_of_Increasing_survival_rate_in_aircraft_accidents.pdf
  • FSF Editorial Staff, Cabin Crew Safety, Vol 33, No. 1, January February 1998. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.flightsafety.org/ccs/ccs_jan_feb98.pdf
  • General Accountability Office (2007) “Aviation runway and ramp safety,” GAO-08-29. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.gao.gov/new.items/d0829.pdf
  • General Aviation Serves America, Aircraft Owners and Pilots Association Web Site,http://www.gaservingamerica.org (Erişim: 5 Nisan 2009). Hava Trafik Yönetim Hizmetleri İle Bağlantılı Emniyet Olaylarının Rapor Edilmesi veDeğerlendirilmesine Dair Yönetmelik (Shy 65 02), http://rega.basbakanlik.gov.tr/eskiler/2007/01/20070130 4.htm
  • Mackey, Murray (2000) “Safer Transport In Europe: Tools For Decision Making, European Transport Safety Council.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.tcd.ie/Civil_engineering/Staff/Margaret.OMahony/MSc%20Ciaran%20Simms%20Lectures/transportation_safety_and_injury/safetran_etsc_mackay_lecture_2000.pdf
  • National Transportation Safety Board (2009). Erişim (5 Nisan 2009): http://ntsb.gov/info/gils/gilsac.htm
  • Porttakal.com, 25 Eylül 2008 “Irak'taki uçak kazasında ölen Türk işçilerin ailelerine rekor tazminat.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.porttakal.com/haber-irak-taki-ucakkazasinda-olen-turk-iscilerin-ailelerine-rekor-tazminat-127011.html
  • Scuffham P, Chalmers D, O'Hare D, Wilson E. (2002) “Direct and Indirect Cost of General Aviation Crashes”, Aviation Space and Environmental Medicine, Vol. 73, No. 9, pp.851-8.
  • Star Gazetesi, 4 Nisan 2009 “Kazada ölenlere ne tazminat verilecek?” Güncel. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.stargazete.com/guncel/haber-kazada-olenlere-ne-tazminatverilecek-179740.htm
  • Toyama, Kenji (2006) “Factors Related to Passenger and Crew Survivability in Aircraft Accidents in the United States,” Georgetown University Public Policy Institute Master’s Thesis.
  • Viscusi, W.K., “How to Value a Life”, Journal of Economics and Finance, 2008, 32, pp. 311-323.
  • Wilber, Del Quentin (13 Ocak 2008) “Avoiding Plane Crashes By Crunching Numbers, Data Mining Helps Identify Subtle Flaws” Washington Post. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2008/01/12/AR200801120240 7.html

HAVA TAŞITI KAZALARINI ÖNLEMEDE YENİ GELİŞMELER

Year 2009, Volume: 4 Issue: 1, 85 - 94, 01.06.2009

Abstract

Türkiye'nin bölgesel entegrasyonu ve ekonomik refahı için itibarlı bir havacılık sektörünün varlığı kritik bir rol oynayacaktır. Hava taşıtı kazalarının ve kazalardaki ölü veya yaralı sayısının azaltılması hem mal ve can kaybını önleyecek hem de havacılık sektörünün itibarının korunmasına yardımcı olacaktır. Kazalarla ilgili veri biriktirilmesi ve bu verilerin ileri analiz teknikleriyle incelenmesi kazaları önlemede yeni imkanlar sunmaktadır. Kazaları önlemek için birbiriyle ilişkilendirilebilen birden çok veritabanı inşa edip bunları istatistiki ve ekonometrik teknikerle analiz etmek dünyada hızla yaygınlaşan bir uygulamadır. Türkiye'de 2006'da yayımlanan ilgili yönetmelik bu çerçevede genişletilebilir. Mesela pilot karakteristikleri, uçak bakım verileri, uçuş detayları ve kaza detaylarını kapsayan dört veritabanı ilişkilendirilip ekonometrik tekniklerle kazalara yol açan faktörler belirlenebilir.

References

  • Australian Bureau of Transport and Regional Economics (BTRE) (2006) “Cost of Aviation Accidents and Incidents,” BTRE Report 113. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.bitre.gov.au/publications/36/Files/BTRE_R113.pdf
  • Aviation Safety Network, Aviation Safety Database. Erişim (5 Nisan 2009): http://aviation safety.net/database/
  • European Transport Safety Council (1996) “Increasing The Survival Rate In Aircraft Accidents, Impact Protection, Fire Survivability And Evacuation.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.etsc.be/documents/copy_of_Increasing_survival_rate_in_aircraft_accidents.pdf
  • FSF Editorial Staff, Cabin Crew Safety, Vol 33, No. 1, January February 1998. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.flightsafety.org/ccs/ccs_jan_feb98.pdf
  • General Accountability Office (2007) “Aviation runway and ramp safety,” GAO-08-29. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.gao.gov/new.items/d0829.pdf
  • General Aviation Serves America, Aircraft Owners and Pilots Association Web Site,http://www.gaservingamerica.org (Erişim: 5 Nisan 2009). Hava Trafik Yönetim Hizmetleri İle Bağlantılı Emniyet Olaylarının Rapor Edilmesi veDeğerlendirilmesine Dair Yönetmelik (Shy 65 02), http://rega.basbakanlik.gov.tr/eskiler/2007/01/20070130 4.htm
  • Mackey, Murray (2000) “Safer Transport In Europe: Tools For Decision Making, European Transport Safety Council.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.tcd.ie/Civil_engineering/Staff/Margaret.OMahony/MSc%20Ciaran%20Simms%20Lectures/transportation_safety_and_injury/safetran_etsc_mackay_lecture_2000.pdf
  • National Transportation Safety Board (2009). Erişim (5 Nisan 2009): http://ntsb.gov/info/gils/gilsac.htm
  • Porttakal.com, 25 Eylül 2008 “Irak'taki uçak kazasında ölen Türk işçilerin ailelerine rekor tazminat.” Erişim (5 Nisan 2009): http://www.porttakal.com/haber-irak-taki-ucakkazasinda-olen-turk-iscilerin-ailelerine-rekor-tazminat-127011.html
  • Scuffham P, Chalmers D, O'Hare D, Wilson E. (2002) “Direct and Indirect Cost of General Aviation Crashes”, Aviation Space and Environmental Medicine, Vol. 73, No. 9, pp.851-8.
  • Star Gazetesi, 4 Nisan 2009 “Kazada ölenlere ne tazminat verilecek?” Güncel. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.stargazete.com/guncel/haber-kazada-olenlere-ne-tazminatverilecek-179740.htm
  • Toyama, Kenji (2006) “Factors Related to Passenger and Crew Survivability in Aircraft Accidents in the United States,” Georgetown University Public Policy Institute Master’s Thesis.
  • Viscusi, W.K., “How to Value a Life”, Journal of Economics and Finance, 2008, 32, pp. 311-323.
  • Wilber, Del Quentin (13 Ocak 2008) “Avoiding Plane Crashes By Crunching Numbers, Data Mining Helps Identify Subtle Flaws” Washington Post. Erişim (5 Nisan 2009): http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2008/01/12/AR200801120240 7.html
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dr.sencer Ecer This is me

Gürkan Ay This is me

Publication Date June 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Ecer, D., & Ay, G. (2009). HAVA TAŞITI KAZALARINI ÖNLEMEDE YENİ GELİŞMELER. Bilgi Ekonomisi Ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 85-94.