For the future of transportation services in Turkey, the existence of a healthy competition in the railroad industry from within the sector as well as from other modes of transportation is crucial. Towards this objective, infrastructure and services has to be managed separately so that service providers have free access to the infrastructure. The next steps after the introduction of competition are the selection of routes and financing, in case a universal service obligation is applied. The most appropriate format for competition is to finance the universal service through a universal service fund for all transportation modes.
Ülkemizde demiryolu sektörünün rekabete açılarak, diğer ulaşım türleri ve kendi içerisinde rekabetçi bir yapı kazanması ulaştırma hizmetlerinin geleceği açısından büyük önem arz etmektedir. Bunun içinde altyapı ve işletmenin birbirinden ayrılarak alt yapıya erişimin serbestleştirilmesi gerekmektedir. Demiryolu sektörü rekabete açıldıktan sonra evrensel hizmet yükümlülüğü istenilecekse bu yükümlülüğün hangi hatlarda olacağının tespiti ve finansmanı önem kazanmaktadır. Evrensel hizmetin finansmanının bütün ulaştırma türlerinin katılacağı evrensel hizmet fonu vasıtasıyla olması, rekabet açısından en uygun şekil olarak öne çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 2 |