Bu
çalışma televizyonda yayınlanan sağlık programlarının kadın izleyicilerin
sağlığa ilişkin bilgi, tutum ve davranışlarına etkisini incelemek amacıyla tanımlayıcı
olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 275 kadın oluşturmuştur. Veriler Şubat-Mart
2016 tarihleri arasında ev ziyaretleri yapılarak yüz yüze görüşülerek toplanmıştır.
Toplanan veriler SPSS 20.0 bilgisayar istatistik paket programında Pearson’s korelasyon,
ki-kare, t testi ve One-way ANOVA analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Günlük
televizyon izleme süresi ortalama 3.5 saat olup, kadınların %85’i haftada 1-3
gün televizyon izlediğini, bunların %84’ü ise bilgi almak ve yeni şeyler
öğrenmek amacıyla sağlık programlarını izlediğini ifade etmiştir. Sağlık
programlarını izleyenlerin %24.4’ü doktora başvurmuş; %84.4’ü anlatılanlardan
mantıklı bulduklarını ve inandıklarını uyguladığını, %10’u önerilen ürünleri
satın aldığını, ürün satın alanların ise %22.2’si bu ürünlerden zarar gördüğünü
belirtmiştir. Yine kadınların %34.2’si sağlık programlarının kendisinde korkuya
neden olduğunu, %49.1’i verilen bilgiler nedeniyle kafasının karıştığını; buna
karşın yarıdan fazlası bu programları izlemenin sağlığına dikkat etme de
(%56.4) ve sağlık kontrolü yaptırmada (%50.9) olumlu etkilerinin olduğunu
belirtmişlerdir. Sonuç olarak, televizyonda yayınlanan sağlık programlarının kadınların
yaşamı ve sağlığı üzerine, sağlığa dikkat etme ve sağlık kontrolü yaptırma gibi
olumlu etkilerinin yanısıra; endişe ve korkuda artış, kafa karışıklığı ve sağlığa
yönelik harcamalarda artış gibi olumsuz etkileri de vardır. Tüm bu nedenlerle
program içeriklerinin dikkatli hazırlanması, sağlık ürünlerinin televizyon
kanalıyla reklamının yapılmasına sınırlama getirilmesi konusunda çalışmalar
yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |