Social media has a very important role in the lives of Y and Z generations, especially those who have grown up with technology. These generations are connected to social media whenever they think they are free sharing information about themselves, communicating with other people, or even taking advantage of this media to direct manage their purchasing behavior. One of the most popular social media tools is Instagram. Users have different attitudes towards advertisements in Instagram, and these attitudes also guide their various behaviors. The purpose of this research is to reveal the influence of Y and Z generations, which use Instagram quite intensively, on buying behaviors of their attitudes towards Instagram advertisements. The sampling of the research include totally 423 Instagram users who lives in Tarsus, Mersin and are belonging to the generation of Y and Z. The data were collected by face to face surveys and analyzed with the structural equation model. Results indicated that, the entertainment behavior of Y generation affect consumer’s behavior before purchasing stage and both entertainment and disturbances attitudes affect after purchasing stage for generation Y towards Instagram advertisements. Differently, for generation Z, both entertainment and disturbances attitudes have impacts before and after purchasing behaviors
Sosyal medya özellikle de teknoloji ile büyümüş olan birçok Y ve Z kuşağının hayatında oldukça önemli bir role sahiptir. Bu kuşaklar boş olduklarını düşündükleri her an sosyal medyaya bağlanmakta, kendileriyle ilgili bilgiler paylaşmakta, diğer insanlar ile iletişim kurmakta hatta bu mecradan yararlanarak satın alma davranışlarına yön vermektedirler. Oldukça yoğun olarak kullanılan sosyal medya araçlarından birisi de Instagram’dır. Kullanıcılar Instagram’da yer alan reklamlara karşı farklı tutumlara sahip olmakta ve bu tutumlar da onların çeşitli davranışlarına yön verebilmektedir. Bu araştırmanın amacı da Instagram’ı oldukça yoğun olarak kullanan Y ve Z kuşaklarının Instagram reklamlarına karşı tutumlarının satın alma davranışlarına olan etkisini ortaya çıkartmaktır. Araştırmanın örneklemini Mersin ili Tarsus ilçesinde ikamet eden Y ve Z kuşağına mensup 423 Instagram kullanıcısı oluşturmaktadır. Yüz yüze anket yöntemiyle toplanan veriler yapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Y kuşağında Instagram reklamlarına karşı eğlendiricilik tutumunun satın alma öncesi, eğlendiricilik ve rahatsız edicilik tutumlarının ise satın alma sonrası tüketici davranışlarını etkilediği, Z kuşağında ise hem eğlendiricilik hem de rahatsız edicilik tutumlarının satın alma öncesi ve sonrası davranışlara etkisi olduğu saptanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |