Mobbing psychological violence , whose name is often heard in business life, is treated as any kind of intimidation, repression and exclusion process involving hostile attitudes and behaviors towards a person or a group. The mobbing problem, which threatens organizational peace and working peace, creates exhaustion by lowering the labor productivity by reducing the trust and respect of the organization and friends of the organizations they are involved in and affecting their motivations negatively. Higher education institutions are very valuable service production places for the society. However, mobbing is also seen in universities. The aim of this study is to examine the relationship between mobbing and burnout perceptions of female academicians working in four major state universities in Istanbul using the structural equation modeling. As a result of the study, there was a strong relationship between mobbing and burnout
İş hayatında adı sıkça duyulmaya başlanan mobbing psikolojik şiddet , bir kişiye veya bir gruba yönelik düşmanca tutumları ve davranışları içeren, her türlü yıldırma, sindirme, bastırma ve dışlama süreci şeklinde ele alınmaktadır. Örgütsel huzuru ve çalışma barışını tehdit eden mobbing sorunu, kişilerin içinde yer aldıkları örgüte ve örgüt arkadaşlarına olan güven ve saygılarını azaltıp motivasyonlarını olumsuz yönde etkileyerek, işgücü verimini düşürerek tükenmişlik yaratır. Yükseköğretim kurumları topluma yönelik çok kıymetli hizmet üretim yerleridir. Ancak üniversitelerde de mobbing görülmektedir. Kadın akademisyenlerin işyerinde maruz kaldıkları mobbing, olumsuz duygusal ve bilişsel süreçler nedeniyle daha yüksek tükenmişlik yol açmaktadır.. Bu çalışmanın amacı, İstanbul’daki dört büyük devlet üniversitelerinde çalışan kadın akademisyenlerin mobbing ve tükenmişlik algıları arasındaki ilişkiyi yapısal eşitlik modeli kullanarak incelemektir. Çalışmanın sonucunda mobbing ve tükenmişlik arasında güçlü ilişkiler tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |