In today’s world, more than 80% of world trade is done by sea transportation. Especially in 2000’s, container transportation, formerly named as unitized cargo, and has reached very high numbers. The reason for the rapid increase in container transportation, in recent years, is that it can easily be integrated to other transportation systems. With globalization the increase in sea transportation, has brought the increase with the container transportation. Hence, in order to make the transportation network more efficient the importance of the selection of container ports has been increased. The research presented in this paper applies an integrated model using both the Fuzzy Analytic Hierarchy Process FAHP and TOPSIS methods to reveal and analyze container port selection by global container carriers. By the FAHP model, we can obtain the importance weight of each factor influencing the decision-making of carriers’ port choices. By TOPSIS technique, container ports are ranked.determined as “cost” while the second important criterion is “port efficiency”. Among the present alternative container ports, alternative port A is selected as the one which has the highest score
Günümüzde dünya ticaretinin %90’dan fazlası denizyolu taşımacılığı ile yapılmaktadır. Birimleştirilmiş yük olarak adlandırılan konteynır taşımacılığı özellikle 2000’li yıllarda çok yüksek sayılara ulaşmıştır. Son yıllarda konteynır taşımacılığındaki hızlı artışının sebeplerinden birisi de diğer taşıma sistemlerine kolaylıkla entegre olabilmesidir. Globalleşmeyle birlikte deniz taşımacılığındaki artış, beraberinde konteynır taşımacılığında da artış getirmiştir. Bu bağlamda taşımacılık ağını daha verimli hale getirmek konteynır limanlarının seçiminin önemini artırmıştır. Bu çalışmada konteynır taşıyıcıları tarafından konteynır liman seçimini analiz etmek için yapılan uygulamada bulanık analitik hiyerarşi süreci ve TOPSİS yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Belirlenen kriterlerin ağırlıklarının hesaplanmasında bulanık AHP yöntemi ve bu ağırlıklar kullanılarak, TOPSİS yöntemi ile alternatiflerin sıralanması gerçekleştirilmiştir. Kriterleri belirlerken öncelikle literatürde bulunan uluslararası makaleler incelenmiş ve konteynır limanı seçmek adına konteynır taşıyıcı firmalarındaki uzman kişilerin görüşleri alınmıştır. Uygulama olarak Türkiye konteynır taşımacılığının %40’tan fazlasını elleçleyen Ambarlı liman bölgesi seçilmiştir. Böylelikle liman seçimi adına önem taşıyan coğrafi lokasyon ve hinterland ekonomisi ve gümrük gibi kriterler elenerek özellikle liman performansı, altyapısı, fiyat, limanlarda kullanılan bilgi sistemleri ve liman güvenliği gibi kriterleri vurgulaması adına çalışmanın farklılık getirmesi amaçlanmıştır. Sonuçta, en önemli kriter “fiyat” olurken ikinci en yüksek değeri alan kriter “liman verimliliği” olarak belirlenmiştir. Alternatif konteynır limanları arasında yapılan uygulama sonucunda en yüksek değeri alan A alternatif liman olarak seçilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |