Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 235 - 257, 30.12.2022
https://doi.org/10.14514/beykozad.1084702

Abstract

References

  • Al Juhani, A. M. & Kishk, N. A. (2006). Job satisfaction among primary health care physicians and nurses in Al-madinah Al-munawwara. Journal of the Egyptian Public Health Association, 81: 165–180.
  • Altay, H. (2009), “Antakya ve İskenderun Otel Çalışanlarının Tükenmişlikleri ve İş Tatminleri Üzerine Bir Araştırma” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt. 6 Sayı12, s. 1-17.
  • Aydın, Ş. (2004), “Örgütsel Stres Yönetimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 3
  • Boyne, S. (2012). Leadership and motivation in hospitality, Unpublished Doctoral dissertation, Bournemouth University, School of Tourism.
  • Chalkiti, K. & Sigala, M. (2010). Staff Turnover in the Greek Tourism Industry, International Journal
  • Dembe, A. E., Erickson, J. B., Delbos, R. G., & Banks, S. M. (2005). The impact of overtime and long work hours on occupational injuries and illnesses: new evidence from the United States. Occupational and environmental medicine, 62(9), 588-597
  • İçigen,T.E., & Uzut, İ. (2012). Yiyecek-İçecek Bölümü Çalışanlarının Mesleki Tükenmişlikleri ve İş Doyumları Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 107-118.
  • İş Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4857.pdf. Erişim: 11.01.2022
  • Marin-García, J. A., Bonavia, T., & Losilla, J. M. (2011) Exploring working conditions as determinants of job satisfaction: an empirical test among Catalonia service workers, The Service Industries Journal, 31:12, 2051-2066, DOI: 10.1080/02642069.2011.559226
  • Karsh, B., Booske, B. C. & Sainfort, F. (2005). Job and organizational determinants of nursing home employee commitment, job satisfaction and intent to turnover. Ergonomics, 48: 1260–1281.
  • Kim, K., & Jogaratnam, G. (2010). Effects of individual and organizational factors on job satisfaction and intent to stay in the hotel and restaurant industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(3), 318-339.
  • Marin-Garcia, J. A., Bonavia, T., & Losilla, J. M. (2011). Exploring working conditions as determinants of job satisfaction: an empirical test among Catalonia service workers. The service Industries journal, 31(12), 2051-2066.
  • Noblet, A., Graffam, J. & McWilliams, J. (2008). Sources of well-being and commitment of staff in the Australian Disability Employment Services. Health & Social Care in the Community, 16: 137–146.
  • Nogueira Novaes Southgate, A., & Mondo, T. S. (2017). Perceptions of job satisfaction and distributive justice: A case of Brazilian F&B hotel employees. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 65(1), 87-101.
  • Panwar, S., Dalal, J. & Kaushik, A. (2012). High Staff Turn Over In Hotel Industry, Due To Low Remunerations and Extended Working Hours. VSRD International Journal of Business & Management Research, 2(3), 81-89.
  • Pereira, J. P. E. (2005). A satisfação no trabalho: uma aplicação ao sector hoteleiro da ilha de são Miguel. Doctoral Dissertation. Universidade Dos Açores.
  • Reynolds, D. (1995). Mitigating burnout in foodservice management. Nations Restaurant News 29(9), 32–34
  • Tummers, G. E.R., Landeweerd, J. A. & Van Merode, G. G. (2002). Work organization, work characteristics, and their psychological effects on nurses in the Netherlands. International Journal of Stress Management, 9: 183–206
  • Yang, J. T. (2012). Corrigendum to “Antecedents and consequences of job satisfaction in the hotel industry”. [Int. J. Hospitality Manage, 29(4)(2010) 609–619]. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 1036

GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, Volume: 10 Issue: 2, 235 - 257, 30.12.2022
https://doi.org/10.14514/beykozad.1084702

Abstract

Bu makale, yiyecek içecek sektörü işgörenlerinin çalışma saatleri, ücretlendirilmeleri, çalışma ortamları gibi unsurları ön plana alarak, sektördeki genel uygulamaları keşfetmeyi amaçlamaktadır. Diğer taraftan yiyecek içecek sektörü işverenlerinin bu unsurlara bakış açısı ile sektörde yaşanan işgören bulma konusunda büyüyen sıkıntıya odaklanmaktadır. Bu bağlamda İstanbul’da yiyecek içecek sektöründe 11 işgören ve 14 işveren olmak üzere toplamda 25 derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Sonuçlarda, işgörenlerin işten ayrılma sebepleri; maaşların düşüklüğü, iş yükünün fazla olması, çalışma ortamından kaynaklı sorunlar, fiziksel ortam, yöneticilerin davranışları, çalışma saatlerinin çok uzun ve düzensiz olması, COVID-19 döneminde işten çıkarılma ya da ücretsiz izin uygulamaları sebebi ile hayatlarını idame ettirmek için daha garantili iş arayışında olmalarıdır. İşverenlere göre, işgörenlerin sektörde çalışmama nedenleri ise, iş yükünün fazla gelmesi, biraz daha rahat iş aramaları, çalışmayı sevmemeleri, telefon bağımlılığı, alanda eğitimli personelin taleplerinin yüksek olması ve sektörün geçici iş olarak görülmesidir. COVID-19 ve ekonomik kriz ile birlikte zor günler yaşayan sektördeki işverenler, işletmelerini ayakta tutmaya çalışmaktadırlar. İşverenler, sektörde kendi başlangıç koşullarını düşünerek, çalıştırmak istedikleri personelden de uzun çalışma saatlerine, çalışma ortamındaki baskıya ve düşük ücretlere dayanıklılık beklemektedirler.

References

  • Al Juhani, A. M. & Kishk, N. A. (2006). Job satisfaction among primary health care physicians and nurses in Al-madinah Al-munawwara. Journal of the Egyptian Public Health Association, 81: 165–180.
  • Altay, H. (2009), “Antakya ve İskenderun Otel Çalışanlarının Tükenmişlikleri ve İş Tatminleri Üzerine Bir Araştırma” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt. 6 Sayı12, s. 1-17.
  • Aydın, Ş. (2004), “Örgütsel Stres Yönetimi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 3
  • Boyne, S. (2012). Leadership and motivation in hospitality, Unpublished Doctoral dissertation, Bournemouth University, School of Tourism.
  • Chalkiti, K. & Sigala, M. (2010). Staff Turnover in the Greek Tourism Industry, International Journal
  • Dembe, A. E., Erickson, J. B., Delbos, R. G., & Banks, S. M. (2005). The impact of overtime and long work hours on occupational injuries and illnesses: new evidence from the United States. Occupational and environmental medicine, 62(9), 588-597
  • İçigen,T.E., & Uzut, İ. (2012). Yiyecek-İçecek Bölümü Çalışanlarının Mesleki Tükenmişlikleri ve İş Doyumları Üzerine Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 107-118.
  • İş Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.4857.pdf. Erişim: 11.01.2022
  • Marin-García, J. A., Bonavia, T., & Losilla, J. M. (2011) Exploring working conditions as determinants of job satisfaction: an empirical test among Catalonia service workers, The Service Industries Journal, 31:12, 2051-2066, DOI: 10.1080/02642069.2011.559226
  • Karsh, B., Booske, B. C. & Sainfort, F. (2005). Job and organizational determinants of nursing home employee commitment, job satisfaction and intent to turnover. Ergonomics, 48: 1260–1281.
  • Kim, K., & Jogaratnam, G. (2010). Effects of individual and organizational factors on job satisfaction and intent to stay in the hotel and restaurant industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(3), 318-339.
  • Marin-Garcia, J. A., Bonavia, T., & Losilla, J. M. (2011). Exploring working conditions as determinants of job satisfaction: an empirical test among Catalonia service workers. The service Industries journal, 31(12), 2051-2066.
  • Noblet, A., Graffam, J. & McWilliams, J. (2008). Sources of well-being and commitment of staff in the Australian Disability Employment Services. Health & Social Care in the Community, 16: 137–146.
  • Nogueira Novaes Southgate, A., & Mondo, T. S. (2017). Perceptions of job satisfaction and distributive justice: A case of Brazilian F&B hotel employees. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 65(1), 87-101.
  • Panwar, S., Dalal, J. & Kaushik, A. (2012). High Staff Turn Over In Hotel Industry, Due To Low Remunerations and Extended Working Hours. VSRD International Journal of Business & Management Research, 2(3), 81-89.
  • Pereira, J. P. E. (2005). A satisfação no trabalho: uma aplicação ao sector hoteleiro da ilha de são Miguel. Doctoral Dissertation. Universidade Dos Açores.
  • Reynolds, D. (1995). Mitigating burnout in foodservice management. Nations Restaurant News 29(9), 32–34
  • Tummers, G. E.R., Landeweerd, J. A. & Van Merode, G. G. (2002). Work organization, work characteristics, and their psychological effects on nurses in the Netherlands. International Journal of Stress Management, 9: 183–206
  • Yang, J. T. (2012). Corrigendum to “Antecedents and consequences of job satisfaction in the hotel industry”. [Int. J. Hospitality Manage, 29(4)(2010) 609–619]. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 1036
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Koçak Bilgin 0000-0002-3393-709X

Publication Date December 30, 2022
Submission Date March 8, 2022
Acceptance Date May 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Koçak Bilgin, Y. (2022). GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi, 10(2), 235-257. https://doi.org/10.14514/beykozad.1084702
AMA Koçak Bilgin Y. GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. December 2022;10(2):235-257. doi:10.14514/beykozad.1084702
Chicago Koçak Bilgin, Yasemin. “GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 10, no. 2 (December 2022): 235-57. https://doi.org/10.14514/beykozad.1084702.
EndNote Koçak Bilgin Y (December 1, 2022) GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi 10 2 235–257.
IEEE Y. Koçak Bilgin, “GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 2, pp. 235–257, 2022, doi: 10.14514/beykozad.1084702.
ISNAD Koçak Bilgin, Yasemin. “GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 10/2 (December 2022), 235-257. https://doi.org/10.14514/beykozad.1084702.
JAMA Koçak Bilgin Y. GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10:235–257.
MLA Koçak Bilgin, Yasemin. “GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 2, 2022, pp. 235-57, doi:10.14514/beykozad.1084702.
Vancouver Koçak Bilgin Y. GENÇLİK ÇALIŞMAK İSTEMİYOR MU? YİYECEK - İÇECEK İŞLETMELERİNDE İSTİHDAMIN İŞVEREN VE İŞGÖREN AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10(2):235-57.