Advertisements started to take place in human life since existence of human beings and it passed through various forms from past to present. Social changes have necessiated certain changes in the format of advertising. Advertising which is one of important of social dynamic to sustain communication between manufacturers and consumer in todays life order. It is needed to take academic education as it is started to professional job. Firstly, it started to take place in academy with journalism schools and then advertising education formally given with establishment of communication faculties. Communication faculties firstly established in public universities. In addition to this, education on communication opened the door with building of private universities in 1999. Advertising department is constructed both public and private universities within the framework of two year and four year academic programmes. The competencies of academic staff at public and private universities can be analyzed within the framework of various variables. The population of this research consisted of 48 communication faculties in Turkey and the sample composed of 175 academicians with using websites of universities. Fourteen categories were created with common headings in academic backgrounds via using content analysis.
Titles of categories were determined as ‘Public and private universities’, ‘Departments’, ‘Number of academicians’, ‘Academicians’ gender’, ‘Academicians’ title’, ‘Graduation university and departments’, Graduation university of master and department’, ‘Graduation university of doctorate and department’, ‘Research areas’, ‘Working years’ and ‘Names of lectures given by academicians’. It is aimed that this study will set an example for future studies on this subject.
İnsanoğlunun var olduğu süreçten itibaren yaşam içerisinde yer almaya başlayan reklamlar, geçmişten bugüne çeşitli formlardan geçmiştir. Toplumsal bazdaki değişiklikler reklamcılığın da formatında belirli değişikliler yapılmasını gerektirmiştir. Günümüz yaşam düzeninde üreticiler ve tüketiciler arasındaki iletişimin sürdürülebilirliği noktasında tüketim toplumu yapısının önemli bir dinamiği haline gelmiştir. Reklamcılığın profesyonel bir meslek dalı olarak yer almaya başlaması alanda akademik eğitimlerin alınması gerekliliğini ortaya çıkartmıştır. Alanın akademide yer alması öncelikli olarak gazetecilik okulları ile başlamış sonrasında ise iletişim fakültelerinin kurulması ile gerçekleşmiştir. Üniversitelerde reklamcılık bölümleri ilk aşamada devlet üniversitelerinde yer almaya başlamıştır. 1999 yılı ile beraber vakıf üniversitelerinde iletişim fakültelerinin kurulması ile bu üniversitelerde akademik eğitim alınmasının yolu açılmıştır. Reklamcılık alanının devlet ve özel üniversiteler bünyesinde 2 yıllık ve 4 yıllık programlar çerçevesinde yapılandırıldığı görülmektedir. Reklamcılık bölümü akademik çerçevede bölümlerdeki akademik personellerin nitelikleri ve özgeçmişleri ile doğru orantılı olarak değerlendirilebilmektedir. Devlet ve özel üniversiteler bazında akademik personellerin yetkinlikleri çeşitli değişkenler çerçevesinde analiz edilebilmektedir. Üniversite web sitelerinin kullanıldığı araştırmada, araştırmanın evrenini Türkiye’de yer alan 48 iletişim fakültesi; örneklemini ise bu üniversitelerde görev yapan 175 akademisyen oluşturmaktadır. Akademik özgeçmişlerdeki ortak başlıklardan yola çıkılarak oluşturulan 14 kategori nitel bir yöntem olan içerik analizi ışığında analiz edilmiştir. Kategori başlıkları; ‘Devlet ve özel üniversiteler’, ‘Bölümler’, ‘Akademisyen sayıları’, ‘Akademisyen cinsiyetleri’, ‘Unvanlar’, ‘Mezun olunan üniversiteler ve bölümler’, ‘Yüksek lisans ve doktora mezun olunan üniversiteler ve bölümler’, ‘Araştırma alanları’, ‘Çalışma yılları’, ‘Verilen dersler’ şeklinde belirlenmiştir. Çalışmanın bu konuda gelecekte yapılacak çalışmalara örnek teşkil etmesi hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2024 |
Submission Date | October 9, 2023 |
Acceptance Date | March 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |