Geçmişte birçok medeniyete beşiklik eden Beytülmakdis,
aynı zamanda her üç semavi dinin kutsal saydığı kadim bir şehirdir. Şehirdeki
Müslüman hâkimiyeti ise -yaklaşık bir asırlık Haçlı işgali hariç- Hz. Ömer'in
Kudüs'ü fethinden (638) Osmanlı Devleti’nin bölge yönetimini İngilizlere
bırakmasına kadar (1917) yaklaşık on üç asırlık bir zaman dilimini
kapsamaktadır. Osmanlı hâkimiyetindeki Kudüs'ün sosyal hayatının tanzim
edilmesinde başat rol oynayan kurumlardan biri vakıflardır. Osmanlı Devleti
öncelikli olarak Beytülmakdis'te bulunan kadim vakıfları tescil ve ibka etmiş,
bununla da yetinmeyerek gerekli gördüğü alanlarda yeni vakıflar kurmuştur.
Bunun yanında şehirde yaşayan gayrimüslim azınlıkların inanç ve ibadet
özgürlüğünü temin etmek maksadıyla kendilerine ait vakıfları da tanıyarak bu
vakıfların verdikleri hizmetlerin devamlılığını sağlamıştır. Bu çalışma,
Osmanlı merkez yönetiminin en önemli karar organı olan Divan-ı Hümayun'dan Beytülmakdis
vakıflarıyla ilgili çıkan kararların değerlendirmesini yapmayı amaçlamaktadır.
Çalışmamızın ana kaynağını 1798-1841 yıllarını kapsayan Şam Ahkâm Defterleri
oluşturmaktadır. Bu minvalde defterlerde yer alan ilgili hükümler tespit
edilerek; Beytülmakdis vakıflarına dair alınan kararların nicelik ve
nitelikleri ile bu vakıflara dair merkezî yönetimin tasarruflarının ne olduğu ortaya
konmaya çalışılacaktır.
same time a sacred city for each of the three
monotheistic religions. The Muslim dominance in the city represents a time of
about thirteen centuries –except for Crusader occupation period about a
century-, from the Umar's conquest (638) until the Ottoman Empire abandoned the
regional government to the British (1917). The Awqaf are one of institutions
that played significant role in constructing social life in Jerusalem under
Ottoman role. The Ottoman State primarily registered the early Awqaf in Bayt
al-Maqdis, and left them in place, and by finding that not adequate established
new Awqaf in the areas where they needed. In addition, for ensuring the freedom
of belief and worship of non-Muslim minorities living in the city, they also
recognised their own Awqaf and ensured the continuity of the services provided
by these Awqaf. This study aims to evaluate the decisions made by the Imperial
Council on the Awqaf of Bayt al-Maqdis, which was the most important
decision-making office of the Ottoman central government. The main source of this
study is the Provision register of Damascus (Ahkâm Registers), covering the years between
1798-1841. Relevant provisions in the registers are determined; the quantities
and qualifications of the decisions taken about the Awqaf of Bayt al-Maqdis and
the providence of the central government regarding these Awqaf will be put
forward.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |