Jerusalem with its rich historical and religious background
dating back to nearly five thousand years, is holy to the three monotheistic
religions. In Islam, it has been established as the first Qiblah (direction of
prayers), the site of the nocturnal Journey and the gateway to the ascension
to heaven, amongst many other reasons. Muslim societies inspired by its
importance have attributed a special position to this holy city. Thus,
becoming the subject of major literary genres in Classic Turkish Literature as
well as Modern Literature.
The theme of Jerusalem has existed in the discourse of Classic Turkish
Literature such as sayāhatnāma or "books of travels", miʿrājiya or "poetry on
the Night Journey and Ascension" and fetihnâme or "narratives of
conquests”. Moreover, ʿAllāma Shaykhi has dedicated to the theme of
Jerusalem a qasidah (purpose poem or ode) in his Diwan as well as two gazel (courtly lyrics) where he uses "Quds" as a repeated word (redîf) in his poems.
However, judging from existing classical works, it is possible to argue that
the theme of Jerusalem is not dealt with much in Classical Turkish Literature.
In contrast, in Modern Turkish Literature the theme of Jerusalem is
frequently dealt with by Sezai Karakoç and some successive poets post-1950s.
It is possible to argue that while Classic Turkish Literature emphasised on
Jerusalem’s virtues, beauty and holiness, Modern Turkish Literature
expressed an Islamic perception and rhetoric within the framework of the
Cause of Palestine.
Jeruselam Turkish Literature Classic Turkish Literature al-Aqsa Mosque Modern Turkish Literature
Üç semavî dinin kutsal şehri Kudüs, yaklaşık beş bin yıllık geçmişiyle
zengin bir dinî ve tarihî arka plana sahiptir. İslam’ın ilk kıblesi olması ve Miraç
mucizesinin burada gerçekleşmiş olması gibi pek çok neden, İslam
toplumlarının bu şehre özel bir önem atfetmesinde etkili olmuştur. Kudüs
teması, belirtilen bu önem temelinde, Klasik Türk edebiyatı ve Modern Türk
edebiyatındaki belli başlı edebî türlere konu olmuştur.
Kudüs temasının, Klasik Türk edebiyatında seyahatnâme, mirâciye ve
fetihnâme gibi edebî türlerde ele alındığı görülmektedir. Ayrıca Allâme Şeyhî
Divanı’nda yer alan bir kaside ve “Kuds” redifli iki gazelde de Kudüs’ün bir
tema olarak işlendiği tespit edilmektedir. Mevcut eserlere bakarak, klasik
edebiyatımızda Kudüs’ün çok işlenen bir tema olmadığını savunmak
mümkündür. Modern Türk edebiyatında ise bu tema, 1950 sonrasındaki
evrede Sezai Karakoç ve onun takipçisi olan bazı şairlerin eserlerinde sık bir
şekilde işlenmiştir. Belirtilen temanın klasik edebiyatta yer alması; daha çok
Kudüs’teki güzellikleri, faziletleri ve kudsiyeti ifade etmek üzerinden
gerçekleşirken, modern edebiyattaki Kudüs’ün ise “Filistin davası” duyarlığı
çerçevesinde İslamî bir algı ve retorikle dile getirildiğini söylemek
mümkündür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 2 |
ISSN:1367-1936, e-ISSN:2514-6009