Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yazma Becerisi İçin Dijital Yazma Asistanları Önerisi

Year 2022, , 119 - 132, 15.12.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.13

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerilerinin iyileştirilmesi ve değerlendirilmesi için dijital yazma asistanlarının geliştirilmesi ve bu tür yazılım uygulamalarının yazma becerisine yönelik olarak kullanılabilme durumunun belirlenmesidir. Bu amaçla, İngilizce yazma becerisi için kullanılan “Grammarly” ve “ProWritingAid” adlı dijital yazma asistanları incelenmiş, bu uygulamaların yazma becerisinde nasıl kullanıldıkları gösterilmiş ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi içerisindeki çeşitli kazanımlara yönelik olarak benzer uygulamaların geliştirilip kullanılabileceği tartışılmıştır. Nitel bir araştırma türü olan doküman analizi yöntemiyle yürütülen çalışmanın verileri bahsedilen yazılımların ve bu yazılımlara ait kullanıcı kılavuzlarının incelenmesiyle elde edilmiştir. Bu veriler içerik analiziyle çözümlenerek “Grammarly” ve “ProwritingAid” dijital yazma asistanlarının arayüzleri ve işlem adımları gibi çeşitli özellikler belirtilmiş ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için de geliştirilebilecek böyle bir yazılım uygulamasının potansiyel bir prototipine ilişkin bir çerçeve sunulmuştur. Çalışmada ayrıca, böyle bir dijital asistanın geliştirilmesinin Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde önemli bir materyal olacağı; bunun içinse Türkçe eğitimcilerinin, yabancı dil olarak Türkçe öğreten ve öğrenenlerin, yazılım geliştirme ve eğitimde materyal geliştirme uzmanlarıyla birlikte diğer tüm paydaşların iş birliği yapmasının gerekliği de vurgulanmıştır.

References

  • Al-Ahdal, A. (2020). Using computer software as a tool of error analysis: Giving EFL teachers and learners a much-needed impetus. International Journal of Innovation, 12(2), 418-437.
  • Ariyanto, M. S. A., Mukminatien, N., & Tresnadewi, S. (2019). Students’ and teacher’s perceptions towards the implementation of prowritingaid and teacher feedback. Jurnal Pendidikan, 4(10),
  • Ataş, H., & Gündüz, S. (2019). Yükseköğretimde dijital dönüşüm. İ. E. Çelik (Ed.), Dijital Dönüşüm. Gazi Kitabevi.
  • Baltacı, A. (2021). Nitel veri toplama araçları. A. Uzunöz (Ed.), Bilimsel araştırma becerileri ve araştırmada güncel desenler (1st ed., pp. 41-69). Pegem Akademi.
  • Barrot, J. S. (2020). Integrating technology into ESL / EFL writing through grammarly. RELC Journal, 1-5. https://doi.org/10.1177/0033688220966632
  • Baş, B., & Turhan, O. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik web 2.0 araçları: Poll everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248. https://doi.org/10.17860/mersinefd.344695
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29th ed.). Pegem Akademi.
  • Coşkun, E. ve Tamer, M. (2015). Yazma eğitiminde geri bildirim türleri ve kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 337-372.
  • Ghufron, M. A., & Rosyida, F. (2018). The role of grammarly in assessing english as a foreign language (EFL) writing. Lingua Cultura, 12(4), 395-403. https://journal.binus.ac.id/index.php/Lingua/article/view/4582/3474
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.657 Grammarly: Free online writing assistant. (2022). https://www.grammarly.com/
  • Grammarly Editor User Guide. (2022). Grammarly editor user guide. https://support.grammarly.com/hc/en-us/articles/360003474732-Grammarly-Editor-User-Guide#h_01EVEFE085V80P85SGM84PWNJ0
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Güllü, O. (2021). Yükseköğretimde dijitalleşme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kanburoğlu, V., & Aycan, A. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak eğitiminde dijital ölçme ve değerlendirme. A. Okur, B. İnce, & İ. Güleç (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi üzerine araştırmalar (pp. 215–219). Sakarya Üniversitesi TÖMER.
  • Karyuatri, L., Rizqan, M. D., & Darayani, N. A. (2018). Grammarly as a tool to improve students’ writing quality: Free Online-Proofreader across the Boundaries. Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora, 2(1), 83-89. http://www.jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/JSSH/article/view/2297/1986
  • Koltovskaia, S. (2020). Student engagement with automated written corrective feedback (AWCF) provided by grammarly: A multiple case study. Assessing Writing. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1075293520300118
  • Koral Gümüşoğlu, E. (2017). Yükseköğretimde dijital dönüşüm. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , 3(4), 30-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/34247/378482
  • Lailika, H. I. (2019). Students’ peceptions of the use of grammarly as an online grammar checker in thesis writing [UIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/34607/
  • Love, P. (2003). Document Analysis. F. K. Stage & K. Manning (Eds.), Research in the college context (1st ed.). New York University. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203952740-17/document-analysis-patrick-love-new-york-university
  • Milliman, H., & Bushill, L. (2022). How to use prowritingaid. ProWritingAid.
  • Nasution, A., & Fatimah, S. (2018). The use of prowritingaid web in editing students writing. Journal of English Language Teaching, 7(2), 362-368. https://doi.org/10.24036/JELT.V7I2.9802
  • Nazari, N., Shabbir, M. S., & Setiawan, R. (2021). Application of artificial intelligence powered digital writing assistant in higher education: randomized controlled trial. Heliyon, 7(5), e07014. https://doi.org/10.1016/J.HELIYON.2021.E07014
  • Nobles, S., & Paganucci, L. (2015). Do digital writing tools deliver? Student perceptions of writing quality using digital tools and online writing environments. Computers and Composition, 38, 16–31. https://doi.org/10.1016/J.COMPCOM.2015.09.001
  • Nova, M. (2018). Utilizing grammarly in evaluating academic writing: A narrative research on EFL students’ Experience. Journal of English Education and Applied Linguistics, 7(1), 80-96. https://doi.org/10.24127/pj.v7i1.1300
  • O’Neill, R. (2019). Stop! Grammar time: University students’ Perceptions of the Automated Feedback Program Grammarly. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1), 42-56.
  • Özkan, U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi (4th ed.). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052417232
  • Perdana, I., & Farida, M. (2019). Online grammar checkers and their use for EFL writing. Journal of English Teaching, Applied Linguistics and Literatures (JETALL), 2(2), 67-76. https://doi.org/10.20527/JETALL.V2I2.7332 ProWritingAid. (2022). prowritingaid. https://prowritingaid.com/en/Account/Login2?returnUrl=https://app.prowritingaid.com
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/KUJE.843306
  • Şimşek, R., & Erdem, İ. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi ve kazanım ilişkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 280-289. https://doi.org/10.29000/RUMELIDE.895762
  • Süğümlü, Ü. (2021). Türkçe öğretiminde öz değerlendirme uygulamaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 733-752.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/34114/377387
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44. https://doi.org/10.16916/ADED.16018
  • Tiryaki, E. N. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. E. Boylu (Ed.), Soru ve cevaplarla yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (1st ed., pp. 233-235). Pegem Akademi.
  • Ventayen, R. J. M., & Orlondo-Ventayen, C. (2018). Graduate students’ perspective on the usability of grammarly® in one ASEAN State University. Asian ESP Journal, 14(2), 362-368. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3310702
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Year 2022, , 119 - 132, 15.12.2022
https://doi.org/10.56987/bezgek.13

Abstract

References

  • Al-Ahdal, A. (2020). Using computer software as a tool of error analysis: Giving EFL teachers and learners a much-needed impetus. International Journal of Innovation, 12(2), 418-437.
  • Ariyanto, M. S. A., Mukminatien, N., & Tresnadewi, S. (2019). Students’ and teacher’s perceptions towards the implementation of prowritingaid and teacher feedback. Jurnal Pendidikan, 4(10),
  • Ataş, H., & Gündüz, S. (2019). Yükseköğretimde dijital dönüşüm. İ. E. Çelik (Ed.), Dijital Dönüşüm. Gazi Kitabevi.
  • Baltacı, A. (2021). Nitel veri toplama araçları. A. Uzunöz (Ed.), Bilimsel araştırma becerileri ve araştırmada güncel desenler (1st ed., pp. 41-69). Pegem Akademi.
  • Barrot, J. S. (2020). Integrating technology into ESL / EFL writing through grammarly. RELC Journal, 1-5. https://doi.org/10.1177/0033688220966632
  • Baş, B., & Turhan, O. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisine yönelik web 2.0 araçları: Poll everywhere örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248. https://doi.org/10.17860/mersinefd.344695
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29th ed.). Pegem Akademi.
  • Coşkun, E. ve Tamer, M. (2015). Yazma eğitiminde geri bildirim türleri ve kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 337-372.
  • Ghufron, M. A., & Rosyida, F. (2018). The role of grammarly in assessing english as a foreign language (EFL) writing. Lingua Cultura, 12(4), 395-403. https://journal.binus.ac.id/index.php/Lingua/article/view/4582/3474
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.657 Grammarly: Free online writing assistant. (2022). https://www.grammarly.com/
  • Grammarly Editor User Guide. (2022). Grammarly editor user guide. https://support.grammarly.com/hc/en-us/articles/360003474732-Grammarly-Editor-User-Guide#h_01EVEFE085V80P85SGM84PWNJ0
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Güllü, O. (2021). Yükseköğretimde dijitalleşme. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kanburoğlu, V., & Aycan, A. (2016). Türkçenin yabancı dil olarak eğitiminde dijital ölçme ve değerlendirme. A. Okur, B. İnce, & İ. Güleç (Eds.), Yabancılara Türkçe öğretimi üzerine araştırmalar (pp. 215–219). Sakarya Üniversitesi TÖMER.
  • Karyuatri, L., Rizqan, M. D., & Darayani, N. A. (2018). Grammarly as a tool to improve students’ writing quality: Free Online-Proofreader across the Boundaries. Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora, 2(1), 83-89. http://www.jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/JSSH/article/view/2297/1986
  • Koltovskaia, S. (2020). Student engagement with automated written corrective feedback (AWCF) provided by grammarly: A multiple case study. Assessing Writing. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1075293520300118
  • Koral Gümüşoğlu, E. (2017). Yükseköğretimde dijital dönüşüm. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , 3(4), 30-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/34247/378482
  • Lailika, H. I. (2019). Students’ peceptions of the use of grammarly as an online grammar checker in thesis writing [UIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/34607/
  • Love, P. (2003). Document Analysis. F. K. Stage & K. Manning (Eds.), Research in the college context (1st ed.). New York University. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203952740-17/document-analysis-patrick-love-new-york-university
  • Milliman, H., & Bushill, L. (2022). How to use prowritingaid. ProWritingAid.
  • Nasution, A., & Fatimah, S. (2018). The use of prowritingaid web in editing students writing. Journal of English Language Teaching, 7(2), 362-368. https://doi.org/10.24036/JELT.V7I2.9802
  • Nazari, N., Shabbir, M. S., & Setiawan, R. (2021). Application of artificial intelligence powered digital writing assistant in higher education: randomized controlled trial. Heliyon, 7(5), e07014. https://doi.org/10.1016/J.HELIYON.2021.E07014
  • Nobles, S., & Paganucci, L. (2015). Do digital writing tools deliver? Student perceptions of writing quality using digital tools and online writing environments. Computers and Composition, 38, 16–31. https://doi.org/10.1016/J.COMPCOM.2015.09.001
  • Nova, M. (2018). Utilizing grammarly in evaluating academic writing: A narrative research on EFL students’ Experience. Journal of English Education and Applied Linguistics, 7(1), 80-96. https://doi.org/10.24127/pj.v7i1.1300
  • O’Neill, R. (2019). Stop! Grammar time: University students’ Perceptions of the Automated Feedback Program Grammarly. Australasian Journal of Educational Technology, 35(1), 42-56.
  • Özkan, U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi (4th ed.). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052417232
  • Perdana, I., & Farida, M. (2019). Online grammar checkers and their use for EFL writing. Journal of English Teaching, Applied Linguistics and Literatures (JETALL), 2(2), 67-76. https://doi.org/10.20527/JETALL.V2I2.7332 ProWritingAid. (2022). prowritingaid. https://prowritingaid.com/en/Account/Login2?returnUrl=https://app.prowritingaid.com
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/KUJE.843306
  • Şimşek, R., & Erdem, İ. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi ve kazanım ilişkisi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 280-289. https://doi.org/10.29000/RUMELIDE.895762
  • Süğümlü, Ü. (2021). Türkçe öğretiminde öz değerlendirme uygulamaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 733-752.
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/34114/377387
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 38-44. https://doi.org/10.16916/ADED.16018
  • Tiryaki, E. N. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. E. Boylu (Ed.), Soru ve cevaplarla yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (1st ed., pp. 233-235). Pegem Akademi.
  • Ventayen, R. J. M., & Orlondo-Ventayen, C. (2018). Graduate students’ perspective on the usability of grammarly® in one ASEAN State University. Asian ESP Journal, 14(2), 362-368. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3310702
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Yasin Aktaş This is me

Publication Date December 15, 2022
Submission Date December 5, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Aktaş, Y. (2022). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yazma Becerisi İçin Dijital Yazma Asistanları Önerisi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 1(2), 119-132. https://doi.org/10.56987/bezgek.13




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),