Coursebooks are the primary materials used in teaching Turkish as a foreign language, and cultural interaction is mostly provided through coursebooks. To contribute to the determination of the cultural elements in the coursebooks in the process of teaching Turkish, this study discusses the cultural elements in Yeni Istanbul Turkish coursebooks (A1, A2, B1, B2, and C1 levels) for international students, starting from the question "What are the cultural elements in Turkish coursebooks for international students?" The data of the study, which is a case study, are collected by document review. These data are examined under sixteen cultural elements and analyzed with content analysis. As a result of the research, it is clear that the coursebooks mostly contain cultural elements related to professions, foods, and values. It is also clear that the number of cultural elements in the coursebooks is high, they are included in different numbers in the coursebooks, and the elements presented vary according to language levels. It is thought that it would be beneficial to include more cultural elements that are few in coursebooks.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında kullanılan materyallerin başında ders kitapları gelmektedir ve kültür sıklıkla ders kitapları aracılığıyla öğrenenlere aktarılmaktadır. Türkçenin öğretimi sürecinde ders kitaplarinda yer alan kültürel unsurların belirlenmesine katkı sağlamak amacıyla bu çalışmada “Yabancılar için Türkçe ders kitaplarında yer alan kültürel unsurlar hangileridir?” araştırma sorusundan hareketle Yeni İstanbul (A1, A2, B1, B2 ve C1) yabancılar için Türkçe ders kitaplarında yer alan kültürel unsurlar incelenmiştir. Durum çalışması deseninde tasarlanan çalışmanın verileri doküman incelemesiyle toplanmıştır. Veriler on altı kültürel unsur başlığında incelenmiş ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda ders kitaplarında en fazla meslekler, yiyecekler ve değerlere yönelik kültürel unsurların sunulduğu tespit edilmiştir. Ders kitaplarında kültürel unsurların sayısının yüksek olduğu, kültürel unsurların ders kitaplarında farklı sayılarda yer aldığı ve sunulan unsurların dil seviyelerine göre farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarında az sayıda yer alan kültürel unsurlara daha çok yer verilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education, Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | April 1, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |