In the changing and developing world, as in many areas, some changes are taking place in the field of education in line with the needs. The developments in the field of technology have especially closely affected the field of education. This interaction has led to innovations in education. In line with the needs, the Turkey Century Education Model was introduced in April 2024 and the new Turkish Course Curriculum was started to be implemented at the 1st, 5th, and 9th grade levels. In this study, 361 keywords in 88 papers published in Proceedings Book I and Proceedings Book II, which included the papers presented at the Conference on Good Practices in Turkish and Language Education held within the scope of the Turkey Century Education Model on May 22-24, were analyzed descriptively. Data were collected through document review using qualitative research methods. The keywords used in the 88 papers in the book of proceedings are given with their frequency values under 128 themes. The first three themes with the highest frequency values were determined as: “English”, “learning” and “Turkish”. The keywords with the highest frequency values were determined as “artificial intelligence”, “writing skills” and “active learning”. Since the focus of the conference was Turkish and language education, topics such as English, Turkish, and language skills stood out. It is thought that studies can be carried out on the prominent issues by considering the Turkey Century Education Model.
Değişen ve gelişen dünyada çoğu alanda olduğu gibi eğitim alanında da ihtiyaçlar doğrultusunda bazı değişimler gerçekleşmektedir. Özellikle teknoloji alanında yaşanan gelişmeler eğitim alanını da yakından etkilemiştir. Bu etkileşim eğitimde yeniliklere ön ayak olmuştur. İhtiyaçlar doğrultusunda 2024 yılının Nisan ayında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli tanıtılmış ve yeni Türkçe Dersi Öğretim Programı 1, 5 ve 9. sınıf seviyelerinde uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmada, 22-24 Mayıs tarihinde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında gerçekleştirilen Türkçe ve Dil Eğitiminde İyi Uygulamalar Konferansı’nda sunulan bildirileri içeren Bildiri Kitabı I ve Bildiri Kitabı II’de yayımlanan 88 bildiride yer alan 361 anahtar kelime betimsel olarak analiz edilmiştir. Veriler nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile toplanmıştır. Bildiri kitabında yer alan 88 bildiride kullanılan anahtar kelimeler 128 tema altında frekans değerleriyle birlikte verilmiştir. Frekans değeri en yüksek ilk üç tema : “İngilizce”, “öğrenme” ve “Türkçe” olarak belirlenmiştir. Frekans değeri en yüksek olan anahtar kelimeler ise “yapay zekâ”, “yazma becerisi” ve “aktif öğrenme” olarak belirlenmiştir. Konferansın odak noktasının Türkçe ve dil eğitimi olması sebebiyle İngilizce, Türkçe, dil becerileri gibi konuların göze çarptığı görülmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli dikkate alınarak ön plana çıkan başlıklar üzerine çalışmalar yürütülebileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | November 22, 2024 |
Acceptance Date | December 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 4 |