IThis study aims to determine the learner autonomy of individuals learning Turkish as a foreign language during their language learning process. In this context, the study examines the learner autonomy behavior of students in relation to variables such as gender, proficiency level, continent of origin, university attended, and field of study (science, social sciences, language). As a data collection tool, the “Learner Autonomy Scale” developed by Biçer (2017) was used. The scale consists of two sub-dimensions, “planning” and “process” and includes 18 items. The study was designed quantitatively, and the data obtained were analyzed using the SPSS software. The data were examined through descriptive analysis and presented in tables under five different headings. The research was conducted with 80 students learning Turkish as a foreign language at Kafkas University TÖMER, selected through a convenient sampling method. The findings revealed a significant difference in favor of female students in both the planning and process dimensions, as well as in the overall scale scores, in the context of learner autonomy. However, no significant differences were found in learner autonomy based on students' proficiency level, continent of origin, university attended, or field of study (science, social sciences, language).
Bu araştırmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenim sürecindeki öğrenen özerkliğinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda çalışmada öğrenen özerkliği davranışının öğrencinin; cinsiyet, kur seviyesi, geldiği kıta, öğrenim görülen üniversite, eğitim alanı (fen bilimleri, sosyal bilimler, dil) değişkenlerine göre durumu incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Biçer’in (2017) geliştirdiği “Öğrenen Özerkliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek “planlama” ve “süreç” adlı iki alt boyut ve 18 maddeden oluşmaktadır. Nicel şekilde desenlenmiş olan araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiş ve 5 farklı başlık altında tablolaştırılarak aktarılmıştır. Araştırma Kafkas Üniversitesi TÖMER bünyesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile seçilen 80 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma sonucunda öğrenen özerkliği bağlamında hem plan ve süreç boyutlarında hem de ölçek toplamında kadınlar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrenen özerkliğinin öğrencinin dil düzeyi, geldiği kıta, öğrenim görülen üniversite, öğrenim alanı (fen, sosyal, dil) değişkenlerine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | February 21, 2025 |
Acceptance Date | March 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.