The concept of sustainability, which was first defined by the World Conservation Union (IUCN) in 1982, can be defined as a conscious management system that should be use defficiently by considering the next generation of resources in the world and should be analyzed in terms of quantity and characteristics. Based on this definition, sustainable marketing approach; It can be explained as a way of providing customer-centered, environmentallyconscious, cost-effective, solution-oriented and value-based goods or services that care about society's value judgments. Changing and developing environmental conditions direct the enter prises to different marketing approaches. Inparticular, the increase in the level of awareness of the customers and the development of the questioning parties has led to the emergence of sustainable marketing concept. In this study, the concept of sustainability, sustainable development and sustainable consumption were examined and the general framework of sustainable marketing approach was tried to be drawn.
İlk defa 1982’de Dünya Doğayı Koruma
Birliği (IUCN) tarafından tanımlanan sürdürülebilirlik genel olarak
değerlendirildiğinde, yeryüzündeki kaynakların bizden sonraki nesiller düşünülerek
verimli kullanılmasını ve gerek miktar olarak gerekse özellik olarak iyi analiz
edilmesi gereken bilinçli bir yönetim sistemi olarak tanımlanabilir. Bu
tanımdan hareketle sürdürülebilir pazarlama anlayışı; müşteriyi merkeze alan,
çevrenin korunması anlayışını benimsemiş, toplumun değer yargılarını önemseyen,
uygun maliyetli, çözüm odaklı ve müşteriye değer temelli mal veya hizmet sunma
yolu olarak açıklanabilir. Değişen ve gelişen çevre koşulları işletmeleri
farklı pazarlama anlayışlarına yöneltmektedir. Özellikle müşterilerin bilinç
düzeylerinin artması ve sorgulayan taraflarının gelişmesi sürdürülebilir
pazarlama anlayışının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu çalışma
sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir tüketim konularını
inceleyerek sürdürülebilir pazarlama anlayışı hakkında genel bir çerçeve
çizmektedir. Bu bağlamda sürdürülebilir pazarlama literatürüne kavramsal olarak
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 8, 2019 |
Acceptance Date | April 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |