As a part of positive psychology movement, job engagement is defined as a mental state during which the employee feels well, happy with his work, attach and focus on his work. The level of vigor, devotional, and concentration dimensions of this mental state determines the level of job engagement. And there are many factors affecting these dimensions. In our study, the factors that affect the level of job engagement of sales marketing employees are examined. Qualitative research method interview technique was used in this study. The sample of the study constitutes 15 white-collar employees who works in sales and marketing department of a company in food sector all in Turkey. Descriptive analysis method was used in the analysis of the data and the answers were classified according to the dimensions of job engagement. As a result of the study, many factors that affect the vigor, devotional and concentration dimensions of the passion for work have been identified but most importantly, it is concluded that the factor that affects all three dimensions positively and negatively is the organization support.
Pozitif
psikoloji akımının bir parçası olan işe tutkunluk, çalışma esnasında çalışanın
kendisini iyi hissettiği, işinden mutluluk duyduğu, enerjisiyle işine sarıldığı
ve odaklandığı ruhsal bir durum olarak tanımlanmaktadır. Bu
ruhsal durumun boyutları olan dinçlik, adanmışlık ve yoğunlaşma düzeyleri, işe
tutkunluğun düzeyini belirler ve bu boyutları etkileyen birçok faktör
bulunmaktadır. Çalışmamızda satış pazarlama çalışanlarının işe tutkunluk
düzeyini etkileyen faktörler incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
olan mülakat tekniği kullanılmış, araştırmanın örneklemini ise
gıda sektöründe faaliyet gösteren ve Türkiye’de yaygın bayileri bulunan bir satış pazarlama şirketinin satış pazarlama departmanındaki 15 beyaz yaka çalışanı oluşturmuştur. Verilerin
analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmış ve alınan cevaplar işe
tutkunluğun boyutlarına göre sınıflandırılmıştır. Araştırma sonucunda işe
tutkunluğun dinçlik, adanmışlık ve yoğunlaşma boyutlarını etkileyen birçok
faktör tespit edilmiş fakat en önemlisi her üç boyutu da olumlu ve olumsuz
yönde etkileyen faktörün örgüt desteği olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 8, 2019 |
Acceptance Date | April 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |