This study aimed to examine the consumers’ intentions of to use cryptocurrencies within the framework of the technology acceptance model. The study used a convenience sampling method to reach 228 participants who had previous experience with cryptocurrency through an online survey. The collected data were statistically analyzed using the SPSS 18 and LISREL 8.70 package programs. The research model and hypothesis developed for the study were tested using structural equation modelling. The research model consists of the following of variables such as perceived ease of use, perceived utility, attitude towards usage, and intention to use. As a result of the study, while the perceived ease of use of cryptocurrencies has a positive effect on the perceived usefulness, it has not been found to have an effect on the attitude towards use. In another result, it has been concluded that the perceived usefulness of cryptocurrencies affects the attitude and intention to use them. Finally, it has been observed that the attitude towards the use of cryptocurrencies affects the intention to use. The study was finished with a discussion of the findings and suggestions for future researchers and practitioners in the field.
Bu çalışma, teknoloji kabul modeli çerçevesinde tüketicilerin kripto para kullanım niyetlerinin incelenmesini amaçlamıştır. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış ve kripto para kullanımı deneyimine sahip 228 katılımcıya online anket yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 18 ve LISREL 8.70 paket programları ile incelenmiştir. Araştırma amacı doğrultusunda oluşturulan araştırma modeli ve kurulan hipotezler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Araştırma modeli algılanan kullanım kolaylığı, algılanan fayda, kullanıma yönelik tutum ve kullanım niyeti değişkenlerinden oluşmaktadır. Çalışma sonucunda kripto paralara ilişkin algılanan kullanım kolaylığının algılanan fayda üzerinde olumlu yönde ve pozitif etkisi bulunmuştur. Algılanan kullanım kolaylığının kullanıma yönelik tutum üzerinde ise anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Bir başka sonuçta kripto paralara ilişkin algılanan faydanın kullanıma yönelik tutum ve kullanım niyeti üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak kripto paralara ilişkin kullanıma yönelik tutumun kullanım niyeti üzerinde etkili olduğu da görülmüştür. Araştırma sonuçları tartışılarak hem alan yazındaki araştırmacılara hem de uygulayıcılara önerilerde bulunularak çalışma nihayete erdirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | February 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |