Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Marketing Deception In Building A Mental Image of The Consumer in The Services Market

Year 2019, , 49 - 73, 30.08.2019
https://doi.org/10.33399/biibfad.492611

Abstract

Our aim in this study is to shed light to the marketing deception by introducing the deception through the subjects related to the services product such a physical environment, distribution, promotional information and prices in the service sector. Preliminary data were collected through a questionnaire distributed to the working community of the customers of the private sector companies in Duhok. A return from 110 questionnaires of 150 pieces and distributed to the working community was provided. We used statistical analysis methods to calculate arithmetic averages, standard deviations, regression coefficients, repeats and percentage ratios of data. In this study, it was determined that there were marketing deceptions in different sizes and negative effects on the customers in Duhok province. These tricks have a negative impact on the mental image of customers. In the same way, companies are also among the determinants of marketing tricks at high levels and in different sizes. The reason for the widespread use of marketing deception is the fact that the legislative organs are insufficient in this regard and the legal procedures in this field are gradually carried out by the working organizations. In order to provide consumers with effective protection against deception and misinformation, a series of recommendations were presented, most notably the need to enable cooperation between interested parties and consumer protection organizations and consumers. Finally, this study suggests that it is necessary to apply to Islamic law. Because of the prohibited sales transactions, the Islamic law has made extensive statements.

References

  • AL-BAKRI, T. (2011). Marketing Department, Enrichment For Publishing and Distribution, Amman.
  • MOULOUD, S. J. (2016). Marketing Deception, Baghdad University, Faculty of Administration and Economics, Research Presented to Baghdad University, Iraq.
  • MUHAMMED, I. A. S. ALI, A. A., MUHAMMED, A. M. A., BASHIR, L. M. T., SALIM, T. S. M.(2016). Marketing Deception and its Impact on The Mental Image, Sudan University of Science and Technology, Faculty of Business Studies, Research Bachelor, Sudan.
  • SARSOUR, A. S. H. (2010). The Mental Image of The Council of Islamic Students, Islamic University, Faculty of Arts, Research Bachelor, Gaza.
  • SHIMP, T. A. (2007). Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications, Library of Congress, Thomson South Western, USA.
  • AL-KHATIB, A. M. (2011). The Impact of Marketing Deception in Building The Mental Image of Consumers in The Jordanian Services Market, Middle East University, College of Business, Master's Thesis, Jordan.

Hizmet Piyasasında Tüketicide Zihinsel İmajın Oluşturulmasında Pazarlama Hilesinin Etkisi

Year 2019, , 49 - 73, 30.08.2019
https://doi.org/10.33399/biibfad.492611

Abstract

Bu çalışmadaki amacımız hizmet sektöründe ki; uygulamalar, prosedürler, fiziki çevre, dağıtım, tanıtım bilgileri ve fiyatlar üzerinden hileyi tanıtarak pazarlama hilesine ışık tutmaktır. Veriler, Duhok ilinde özel sektörde faaliyet gösteren şirketlerin müşterilerinin oluşturduğu çalışma topluluğuna dağıtılan bir anketle toplanmıştır. 150 adetten oluşan ve çalışma topluluğuna dağıtılan anket çalışma örnekleminin 110 adedinden geri dönüş sağlanmıştır. İstatistiki analiz yapılırken verilerin aritmetik ortalamalarından, standart sapmalarından, regresyon katsayılarından, tekrarlar ve yüzdelik oranlardan yararlanılmıştır. Çalışmada, özel hizmet sektöründe farklı boyutlarda pazarlama hilelerinin varlığı ve Duhok ilindeki müşterilere olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Bu hileler, müşterilerin zihinsel imajında olumsuz yansımalar yapmaktadır. Aynı şekilde hizmet şirketlerinin yüksek düzeyde ve farklı boyutlarda hile yaptıkları da tespitler arasında yer almaktadır. Pazarlama hilesinin yaygınlaşmasının nedeni ise yasama organlarının bu hususta yetersiz kalmaları ve bu alandaki yasal prosedürlerin yavaş yavaş çalışma örgütleri tarafından yerine getirilmesidir. Çalışmada, tüketicilere hile ve yanlış bilgilendirme noktasında etkili bir koruma sağlamak amacıyla, ilgili taraflar ile tüketici koruma kuruluşları ve tüketiciler arasındaki işbirliğini etkinleştirme ihtiyacının en önemlileri olan bir dizi öneri sunulmuştur. Son olarak çalışmada, İslam hukukuna başvurmanın gerekli olduğu görülmektedir. Çünkü yasaklı satış işlemleriyle ilgili olarak İslam hukukunda geniş açıklamalar yapılmaktadır.

References

  • AL-BAKRI, T. (2011). Marketing Department, Enrichment For Publishing and Distribution, Amman.
  • MOULOUD, S. J. (2016). Marketing Deception, Baghdad University, Faculty of Administration and Economics, Research Presented to Baghdad University, Iraq.
  • MUHAMMED, I. A. S. ALI, A. A., MUHAMMED, A. M. A., BASHIR, L. M. T., SALIM, T. S. M.(2016). Marketing Deception and its Impact on The Mental Image, Sudan University of Science and Technology, Faculty of Business Studies, Research Bachelor, Sudan.
  • SARSOUR, A. S. H. (2010). The Mental Image of The Council of Islamic Students, Islamic University, Faculty of Arts, Research Bachelor, Gaza.
  • SHIMP, T. A. (2007). Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications, Library of Congress, Thomson South Western, USA.
  • AL-KHATIB, A. M. (2011). The Impact of Marketing Deception in Building The Mental Image of Consumers in The Jordanian Services Market, Middle East University, College of Business, Master's Thesis, Jordan.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Economics
Journal Section Makaleler
Authors

Mihabad Abdulkareem Haji Al Habash This is me 0000-0002-0227-9346

Yavuz Türkan 0000-0002-0227-9346

Publication Date August 30, 2019
Submission Date December 5, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Abdulkareem Haji Al Habash, M., & Türkan, Y. (2019). The Impact of Marketing Deception In Building A Mental Image of The Consumer in The Services Market. Bingöl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 49-73. https://doi.org/10.33399/biibfad.492611


Creative Commons Lisansı