Kamu kurum ve kuruluşlarının, kamu
kaynaklarını kullanırken, gerçekleştirmiş oldukları iş ve işlemlerinin sadece
mevzuata uygunluk, doğruluk ve düzenlilik yönlerinden denetlenmesi günümüzde
artık yeterli görülmemektedir. Aynı zamanda bu kaynakların verimli, etkili ve
tutumlu bir şekilde hesap verme sorumluluğu kapsamında kullanılması, sadece
girdilere değil, çıktı ve sonuçlara odaklanan bir denetimi gerekli kılmaktadır.
Bu bağlamda gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler açısında kamu mali yönetimi
reformları kapsamında performans denetimi gündeme gelmiştir. Ülkemizde de kamu
mali yönetimi alanında yapılan reformlar sonucunda Sayıştay Başkanlığı dış
denetim kapsamında kamu idarelerine yönelik performans denetimi yapma yetkisine
sahip olmuştur.
Bu çalışmada; kamu mali yönetimi
alanındaki değişim ve dönüşümlere kısaca değinilmiş ve performans denetimi
incelenmiştir. Bu kapsamda Sayıştay’ın performans denetim yetkisi tarihsel
süreç içinde ele alınmıştır. Ayrıca yapılan yasal düzenlemeler ve bu
düzenlemelerde Sayıştay’ın performans denetimi yetkisinin gelişimi ele
alınmıştır. Sayıştay’ın yapmış olduğu performans denetimi kapsamında
verimlilik, etkililik ve tutumluluk (VET) denetimi yapamadığı sadece performans
bilgisi denetimi yaptığı tartışılmıştır.
The auditing of the public institutions and organization
regarding to the compliance with the legislation, accuracy and regularity is no
longer sufficient, for using public resources, completed work and transactions.
Besides, the use of these resources in an efficient, effective and frugal way
of accountability requires an audit that focuses not only on inputs but on
output and results. As a result of the reforms carried out in the field of
public financial management in our country, Turkish Court of Accounts (TCA) has
the authority to conduct performance audits for public administrations within
the scope of external audit.
In this study; changes and transformations in the field of
public financial management are briefly mentioned and performance audit is
examined. In this context, the audit authority of the TCA has been dealt with in the historical
process. In addition, the legal arrangements and the development of the audit
power of the TCA in these regulations are discussed. It is concluded that
Turkish Court of Accounts (TCA) has not been able to conduct an audit of economic, efficiency and effectiveness (3E) within the scope of performance audits;
but only audit of performance information.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | January 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |