This study aims to reveal the effects of the fear of the Covid-19 pandemic on university students’ career goals. The quantitative method was utilized in the research, and an online survey method was applied to 352 participants. The scales were tested for validity and reliability. Reliability was found to be 0.909 for the Career Goal Feedback Scale (CGFS) and 0.861 for the fear of pandemic. Since our variables were categorical, the relationships between Career Goal Feedback (CGF) and independent variables were examined with the chi-square test. The CGF Scale composed of 24 items and the Fear of Pandemic Scale composed of six items were employed. It was examined whether statistically significant differences existed between demographic characteristics and the fear of pandemic and CGFS. Subdimensions of CGFS were constructed using exploratory factor analysis (EFA), and the effect of the fear of pandemic on Career Goal Feedback (CGF) was analyzed by multinomial logistic regression analysis. As a result of the analysis, the differences found between education level, program, and fear of pandemic and CGF were statistically significant. According to the multinomial logistic regression analysis, it was concluded that the fear of pandemic had a statistically significant effect on CGF.
Bu çalışmanın amacı pandemi korkusunun üniversite öğrencilerinin kariyer hedefleri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, 352 katılımcıya online olarak anket yöntemi uygulanmıştır. Ölçeklere geçerlilik ve güvenirlik testi yapılmıştır. Kariyer Hedefi Geribildirim Ölçeği (KHGBÖ) için güvenirlik 0.909 ve pandemi korkusu için ise 0.861 olarak bulunmuştur. Değişkenlerimiz kategorik olduğu için KHGB ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişki ki-kare ile test edilmiştir. 24 maddeden oluşan KHGBÖ ile 6 maddeden oluşan pandemi korkusu ölçeği kullanılmıştır. Demografik özelliklerle pandemi korkusu ve KHGBÖ arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığı test edilmiştir. Faktör analizi kullanılarak KHGBÖ ne ait alt boyutları oluşturulmuş olup ve multinominal lojistik regresyon analizi ile pandemi korkusunun kariyer bildirimi geri bildirimi Kariyer Hedefi Geri Bildirimi (KHGB) üzerindeki etkisi analiz edilmiştir. Analiz sonrasında eğitim düzeyi, programı ve pandemi korkusu ile KHGB arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık çıkmıştır. Multinominal lojistik regresyon analizi sonrasında pandemi korkusunun KHGB üzerinde istatistiksel olarak etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2021 |
Submission Date | February 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |