Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Reading Comprehension Levels of Primary School 4th Grade Students

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 40 - 46, 19.03.2023
https://doi.org/10.37215/bilar.1200369

Abstract

The aim of the research is to examine the reading levels and reading levels of primary school 4th
grade students according to the variables of gender, number of siblings and family income level.
287 students, 129 boys and 158 girls, studying at primary school in Iğdır province participated in
the research. The data in the study were obtained by using the “Personal Information Form” and
the “Reading Comprehension Test (OAT)”. In this research, which is a quantitative study, scanning
design was used. While descriptive statistical methods related to demographic information were
applied in the research, exploratory statistical methods were applied for data obtained from OAT. In
the research; It is seen that the students have medium level reading comprehension skills according
to their gender and their reading comprehension levels do not differ according to gender. The
students who state their family income level as medium or high, and the students who state their
family income level as medium and low level of family income have high reading comprehension
skills and their reading comprehension level does not differ according to the number of siblings,
and the students who state their family income level as low. It has been determined that there is a
difference between the students who state their family income level as medium and high, and the
students who state their family income level as low .

References

  • Bayar, M. (2022). “Okuduğunu Anlama Stratejileriyle Tasarlanmış Türkçe ve Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Problem Çözme Başarılarına Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
  • Blair, T.R., Rupley, W.H., Nichols, W.D. (2007). “The Effective Teacher of Reading: Considering the ‘What’ and ‘How’ of İnstruction”. Reading Teacher, 60(5): 432.
  • Brummer, T., Macceca, S. (2014). Reading Strategies For Mathematics: Shell Education. Huntington Beach-CA.
  • Ceran, E., Oğuzgiray-Yıldız, M., Özdemir, İ. (2014). “İlkokul 2. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Cinsiyet ve Yaşa Göre İncelenmesi”. Sakarya University Journal of Education, 5(3): 151-166.
  • Clarke, P.J., Truelove, E., Hulme, C., Snowling, M.J. (2014). Developing Reading Comprehension: Wiley Blackwell. West Sussex-London.
  • Çetin, E. (2017). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Metinlerin İçerdiği Duyguya Göre Okuduğunu Anlamalarının Sınanması”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Muğla-Türkiye.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research In Education (6th ed.): McGraw-Hill. New York.
  • Güneş, F. (2004). Okuma-Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ocak. Ankara-Türkiye.
  • Gottfried, A. E. (1990). “Academic Intrinsic Motivation ın Young Elementary School Children”. Journal of Educational Psychology, 82(3), 525.
  • Karaarslan, Y. (2015). “İlkokul Öğrencilerinin Okuma, Okuduğunu Anlama Düzeyleri ve Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Güçlükler İle İlgili Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon-Türkiye.
  • Kaya, D., Doğan, B., Yıldırım, K. (2018). “Okuduğunu Anlama Testi Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(2): 44-55.
  • Kılıç, S. (2013). “Örnekleme Yöntemleri”. Journal of Mood Disorders, 3(1): 44-6.
  • Klingner, J. K., Vaughn, S. and Boardman, A. (2007). Teaching Reading Comprehension to Students with Learning Difficulties. In K.R. Harris and S. Graham (Eds.), Teaching Reading Comprehension to Students with Learning Difficulties: The Guilford. New York-USA.
  • Kuşdemir-Kayıran, B., Katırcı-Ağaçkıran Z. (2018). “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarılarının ve Okuma Hızlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2): 30-44.
  • Oakhill, J., Cain, K., Elbro, C. (2014). Understanding and Teaching Reading Comprehension: A Handbook: Routledge. Boca Raton-USA.
  • Radoyevic, N. (2006). “Exploring the Use of Effective Learning Strategies to Increase Students’ Reading Comprehension and Test Taking Skills”. Unpublished Thesis Master of Education the Brock University, St. Catharines, Ontario
  • Rüzgar, M.E. (2014). “Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin Öğrenme Stilleri Bağlamında İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
  • Sweet, A.P. and Snow, C. (2002). Reconceptualizing Reading Comprehension. In Block, C. C., Gambrell L. B. & Pressley M. (Eds.), Improving Comprehension Instruction. Rethinking Research, Theory, and Classrom Practice: John Wiley & Sons Inc. New York-USA.
  • Şapcı, D., Kuşdemir, Y. (2018).“İlkokul Öğrencilerinin Bilgilendirici Metinleri Anlama ve Özetleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17: 235-253.
  • Tompkins, G.E. (2010). Literacy 154ord154154e 21st Century: A Balanced Approach: Allyn & Bacon. Boston-USA.
  • Wang, J.H., Guthire, T.J. (2004). “Modeling the Effect of İntrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Amount of Reading, and Past Reading Achievement on Text Comprehension Between U.S. and Chinese Students”. Reading Research Quarterly, 39(2): 162-186.
  • Wigfield, A., Gladstone, J.R., Turci, L. (2016). “Beyond Cognition: Reading Motivation and Reading Comprehension”. Child Development Perspectives, 10(3): 190-195.
  • Yamaç, A., Çeliktürk Sezgin, Z. (2018). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Akıcılıkları, Motivasyonları ve Okuduğunu Anlamaları Arasındaki İlişkiler”. Eğitim ve Bilim, 43(194): 225-243.
  • Yılmaz, M. (2008). “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9): 131-139.
  • Yıldız, M., Akyol, H. (2011). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 793-815.
  • Zwiers, J. (2004). Building reading comprehension habits in grades 6- 12 A toolkit of classroom activities: International Reading Association. California-USA.

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 40 - 46, 19.03.2023
https://doi.org/10.37215/bilar.1200369

Abstract

Araştırma ile ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma düzeyleri ve okuma düzeylerinin cinsiyet,
kardeş sayısı ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya,
Iğdır ilinde ilkokulda eğitim gören 129 erkek, 158 kız olmak üzere 287 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Okuduğunu Anlama Testi (OAT)” kullanılarak elde
edilmiştir. Nicel bir çalışma olan bu araştırmada tarama deseninden faydalanılmıştır. Araştırmada
demografik bilgilere ilişkin betimleyici istatistik yöntemleri uygulanırken OAT’tan elde edilen
verilere yönelik açımlayıcı istatistik yöntemleri uygulanmıştır. Araştırmada; öğrencilerin
cinsiyetlerine göre orta düzeyde okuduğunu anlama becerisine sahip oldukları ve okuduğunu
anlama düzeylerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği, tek çocuk, kendisi hariç 1 kardeşi
olan ve kendisi hariç 2 kardeş olan öğrencilerin orta düzeyde kendisi hariç 2’den fazla kardeşi
olan öğrencilerin ise yüksek düzeyde okuduğunu anlama becerisine sahip oldukları ve okuduğunu
anlama düzeylerinin kardeş sayısına göre farklılık göstermediği, aile gelir düzeyini orta ve yüksek
olarak belirten öğrencilerin orta düzeyde aile gelir durumunu düşük belirten öğrencilerin ise
yüksek düzeyde okuduğunu anlama becerisine sahip oldukları ve okuduğunu anlama düzeylerinin
aile gelir düzeyini düşük olarak belirten öğrenciler ile aile gelir düzeyini orta ve yüksek olarak
belirten öğrenciler arasında aile gelir düzeyini düşük belirten öğrencilerden yana farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir .

References

  • Bayar, M. (2022). “Okuduğunu Anlama Stratejileriyle Tasarlanmış Türkçe ve Matematik Öğretiminin 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Problem Çözme Başarılarına Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
  • Blair, T.R., Rupley, W.H., Nichols, W.D. (2007). “The Effective Teacher of Reading: Considering the ‘What’ and ‘How’ of İnstruction”. Reading Teacher, 60(5): 432.
  • Brummer, T., Macceca, S. (2014). Reading Strategies For Mathematics: Shell Education. Huntington Beach-CA.
  • Ceran, E., Oğuzgiray-Yıldız, M., Özdemir, İ. (2014). “İlkokul 2. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Cinsiyet ve Yaşa Göre İncelenmesi”. Sakarya University Journal of Education, 5(3): 151-166.
  • Clarke, P.J., Truelove, E., Hulme, C., Snowling, M.J. (2014). Developing Reading Comprehension: Wiley Blackwell. West Sussex-London.
  • Çetin, E. (2017). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Metinlerin İçerdiği Duyguya Göre Okuduğunu Anlamalarının Sınanması”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi. Muğla-Türkiye.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research In Education (6th ed.): McGraw-Hill. New York.
  • Güneş, F. (2004). Okuma-Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ocak. Ankara-Türkiye.
  • Gottfried, A. E. (1990). “Academic Intrinsic Motivation ın Young Elementary School Children”. Journal of Educational Psychology, 82(3), 525.
  • Karaarslan, Y. (2015). “İlkokul Öğrencilerinin Okuma, Okuduğunu Anlama Düzeyleri ve Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Güçlükler İle İlgili Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon-Türkiye.
  • Kaya, D., Doğan, B., Yıldırım, K. (2018). “Okuduğunu Anlama Testi Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(2): 44-55.
  • Kılıç, S. (2013). “Örnekleme Yöntemleri”. Journal of Mood Disorders, 3(1): 44-6.
  • Klingner, J. K., Vaughn, S. and Boardman, A. (2007). Teaching Reading Comprehension to Students with Learning Difficulties. In K.R. Harris and S. Graham (Eds.), Teaching Reading Comprehension to Students with Learning Difficulties: The Guilford. New York-USA.
  • Kuşdemir-Kayıran, B., Katırcı-Ağaçkıran Z. (2018). “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Başarılarının ve Okuma Hızlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2): 30-44.
  • Oakhill, J., Cain, K., Elbro, C. (2014). Understanding and Teaching Reading Comprehension: A Handbook: Routledge. Boca Raton-USA.
  • Radoyevic, N. (2006). “Exploring the Use of Effective Learning Strategies to Increase Students’ Reading Comprehension and Test Taking Skills”. Unpublished Thesis Master of Education the Brock University, St. Catharines, Ontario
  • Rüzgar, M.E. (2014). “Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin Öğrenme Stilleri Bağlamında İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
  • Sweet, A.P. and Snow, C. (2002). Reconceptualizing Reading Comprehension. In Block, C. C., Gambrell L. B. & Pressley M. (Eds.), Improving Comprehension Instruction. Rethinking Research, Theory, and Classrom Practice: John Wiley & Sons Inc. New York-USA.
  • Şapcı, D., Kuşdemir, Y. (2018).“İlkokul Öğrencilerinin Bilgilendirici Metinleri Anlama ve Özetleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17: 235-253.
  • Tompkins, G.E. (2010). Literacy 154ord154154e 21st Century: A Balanced Approach: Allyn & Bacon. Boston-USA.
  • Wang, J.H., Guthire, T.J. (2004). “Modeling the Effect of İntrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Amount of Reading, and Past Reading Achievement on Text Comprehension Between U.S. and Chinese Students”. Reading Research Quarterly, 39(2): 162-186.
  • Wigfield, A., Gladstone, J.R., Turci, L. (2016). “Beyond Cognition: Reading Motivation and Reading Comprehension”. Child Development Perspectives, 10(3): 190-195.
  • Yamaç, A., Çeliktürk Sezgin, Z. (2018). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Akıcılıkları, Motivasyonları ve Okuduğunu Anlamaları Arasındaki İlişkiler”. Eğitim ve Bilim, 43(194): 225-243.
  • Yılmaz, M. (2008). “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9): 131-139.
  • Yıldız, M., Akyol, H. (2011). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 793-815.
  • Zwiers, J. (2004). Building reading comprehension habits in grades 6- 12 A toolkit of classroom activities: International Reading Association. California-USA.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Kadir Yüksel 0000-0003-3552-4181

Yasin Küçükseymen 0000-0003-4020-2849

Erkan Tunç 0000-0003-2974-0590

Neslihan Yılmaz 0000-0002-1838-1628

Semine Deniz 0000-0002-2514-783X

Hüseyin Şamil Güser 0000-0002-5293-6586

Publication Date March 19, 2023
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yüksel, H. K., Küçükseymen, Y., Tunç, E., Yılmaz, N., et al. (2023). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. Bilim Armonisi, 5(2), 40-46. https://doi.org/10.37215/bilar.1200369
AMA Yüksel HK, Küçükseymen Y, Tunç E, Yılmaz N, Deniz S, Güser HŞ. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. bilar. March 2023;5(2):40-46. doi:10.37215/bilar.1200369
Chicago Yüksel, Hüseyin Kadir, Yasin Küçükseymen, Erkan Tunç, Neslihan Yılmaz, Semine Deniz, and Hüseyin Şamil Güser. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi 5, no. 2 (March 2023): 40-46. https://doi.org/10.37215/bilar.1200369.
EndNote Yüksel HK, Küçükseymen Y, Tunç E, Yılmaz N, Deniz S, Güser HŞ (March 1, 2023) İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. Bilim Armonisi 5 2 40–46.
IEEE H. K. Yüksel, Y. Küçükseymen, E. Tunç, N. Yılmaz, S. Deniz, and H. Ş. Güser, “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi”, bilar, vol. 5, no. 2, pp. 40–46, 2023, doi: 10.37215/bilar.1200369.
ISNAD Yüksel, Hüseyin Kadir et al. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi 5/2 (March 2023), 40-46. https://doi.org/10.37215/bilar.1200369.
JAMA Yüksel HK, Küçükseymen Y, Tunç E, Yılmaz N, Deniz S, Güser HŞ. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. bilar. 2023;5:40–46.
MLA Yüksel, Hüseyin Kadir et al. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi”. Bilim Armonisi, vol. 5, no. 2, 2023, pp. 40-46, doi:10.37215/bilar.1200369.
Vancouver Yüksel HK, Küçükseymen Y, Tunç E, Yılmaz N, Deniz S, Güser HŞ. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. bilar. 2023;5(2):40-6.