Global warming has become one of the most important
issue in the world over the past decades, and this has led to increased
researches on greenhouse gas emissions, particularly CO2. An
important share in greenhouse gas production belongs to the transportation
sector. Motor vehicles are one of the most important sources of fossil fuel
emissions that cause air pollution and climate change. In recent years there is
a growing interest in urban air pollution and intense traffic, which is part of
daily life with CO2 emissions. Therefore, it is important to reduce
emissions originated from transportation sector, while struggling with air
pollution and climate change. Carbon footprint, defined in the unit of carbon
dioxide, is a measure of damage that is caused by human activities in terms of
the amount of greenhouse gases produced. It consists of two main groups;
primary footprint and secondary footprint. Primary footprint, domestic energy
consumption and transportation (including cars and airplanes) are measures of
direct CO2 emissions from the burning of fossil fuels. Secondary
footprint is a measure of the indirect CO2 emissions associated with
the manufacture and eventual degradation of these products from the entire life
cycle of the products we use. In this study, the research was conducted on transportation
carbon footprint values of Turkey and G20 countries between the years of 1990
to 2016. Furthermore, the carbon footprint over the last 26 years was
investigated.
Küresel ısınma geçen on yıllar içerisinde tüm dünyada en dikkat çeken konulardan biri haline gelmiş ve bu olay başta CO2 olmak üzere sera gazı emisyonları üzerine yapılan araştırmaların artmasına neden olmuştur. Sera gazı üretiminde önemli bir pay ulaştırma sektörüne aittir. Hava kirliliğine ve iklim değişikliğine neden olan fosil yakıt emisyonlarının en önemli kaynaklarından biri motorlu taşıtlardır. Son yıllarda giderek artan kentsel hava kirliliğiyle ve CO2 emisyonlarıyla günlük hayatımızın bir parçası olan yoğun trafiğin yakından ilgisi vardır. Hava kirliliği ve iklim değişikliğiyle mücadelede ulaşımdan kaynaklanan emisyonlarının düşürülmesi bu nedenle önem kazanmaktadır. Karbon ayak izi; birim karbondioksit cinsinden ifade edilen, üretilen sera gazı miktarı açısından insan faaliyetlerinin çevreye verdiği zararın bir ölçüsüdür. Birincil ayak izi ve ikincil ayak izi olmak üzere iki ana gruptan oluşmaktadır. Birincil ayak izi, evsel enerji tüketimi ve ulaşım araba ve uçak dahil olmak üzere fosil yakıtlarının yanmasından ortaya çıkan doğrudan CO2 emisyonları ölçüsüdür. İkincil ayak izi ise, kullandığımız ürünlerin tüm yaşam döngüsünden bu ürünlerin imalatı ve en sonunda bozulmalarıyla ilgili olan dolaylı CO2 emisyonlarının ölçüsüdür. Bu çalışmada Türkiye ve G20 ülkelerinin 1990-2016 yılları arasında ulaşımdan kaynaklı karbon ayak izi değerleri üzerinde araştırmalar yapılmış ve son 26 yıllık dönemde karbon ayak izi değişimi incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Engineering |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | November 10, 2018 |
Acceptance Date | October 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |