Most of the theorists take different criterions while defining the societies,
which we live in. For the reason, sometimes our world characterized as the
“age of information and knowledge society” standing on obvious impacts of media
and news circulations. In this context, we evaluate the earth as “global village” referring
to our view globalization. Apart from these definitions, we can mention of
the spectacular, postindustrial and postmodern societies”. However, definition of
“the consumer society” will be our main concern during our investigation upon the
“An Investigation Over the Theories of Consumer Society As To Modernity and
Post-Modernity”. We have several crucial reasons for this choice, which will shape
the contents of our article. The reality of consumer society is undeniable, particularly
when we take the global influences of liberal and capitalist world into account.
Thus it is also global fact for those who are economically weak societies and have
no other option rather than consuming. In this paper, we shall mainly examine the
following issues: (a) The function of the fact of “modern work ethic” in the industrial
societies. (b) Determining the factor for the societal consuming and finally)
Analyzing the consumer societies economical and sociological aspects relating to
the theories, which are offered, explain such societies.
Tüketim toplumu, bugün için gerek liberal kapitalist dünya için olsun ve
gerekse onlara görece daha az üreten toplumlar için olsun artık değişmez bir
kader olarak küresel bir olgu olarak ortadadır. Bu bakımdan tüketim olgusu
son yıllarda toplum bilimlerinin ele aldığı konuların başında gelmektedir. Konu
modernlik bağlamında ele alınabildiği gibi postmodernlik ile de yakından ilgili
olarak gündemdeki yerini korumaktadır. Bu yazımızda, tüketim toplumu olgusunun
gündeme gelmesinde etkin rol alan modern çalışma etiğinin endüstri
toplumuna üretmekten daha öncelikli bir hedef olarak tüketmenin özendirilmesi
süreçleri, tüketim toplumunun iktisadi, sosyolojik açılardan oluşumunu
açıklayan kuramlar ve bu kuramların eleştirisi ele alınarak tüketim olgusunun
sosyolojik analizi yapılmaktadır.
Diğer ID | JA93GC35GM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2004 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Sayı: 8 |
Twitter Google Akademik Academia.edu
@DergisiBilgi Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.